Welke synth hoort in de top 3 qua best klinkende synth (audio)

Freelander

Ouwe rot
Lid sinds
31 oktober 2011
Berichten
3.152
Locatie
Kop van NH
Beste mensen, Ik heb al heel wat synths gehad en stel ook best wel wat eisen aan het geluid zoals het eruit komt (audiokwaliteit, klankkleur, helderheid etc.)

Zo vind ik bijvoorbeeld de Prophet 6 lang niet zo goed klinken als de prophet 08, de Pro2 niet eens de helft haalt van een Modal M001 en dat je een sub37 beter uit kan laten staan als je er een Voyager naast staat.

Alhoewel ik mij realiseer dat dit ook mijn persoonlijke mening is en iedereen dat op zijn/haar eigen manier zal duiden/ervaren ben ik toch wel benieuwd wat voor jou de 3 best klinkende hardware synths zijn. (analoog, digitaal, hybride) Niet qua veelzijdigheid, bedieningsgemak e.d maar louter op de audio beoordelen.

Mijn top 3 is:

1. Minimoog V
2. Modal 001
3. Waldorf Wave
 
Mijn top 3 is:

1. Minimoog V

Dit gaat niet over deze hoop ik?

minimoog01minimoogv.jpg
 
"Dit gaat niet over deze hoop ik?"


Hij blijft wel altijd smetteloos dus dat ik voor Freelander een aanrader.
 
"Dit gaat niet over deze hoop ik?"


Hij blijft wel altijd smetteloos dus dat ik voor Freelander een aanrader.

Ha ha... niemand heeft nog aan de knoppen gezeten :D
 
Van wat ik gehad heb:

Analoog mono:
Minimoog D
Minikorg/Maxikorg (enig nadeel: niet trackend filter wat voor bulten kan zorgen)
Moog The Source. Minder organisch dan een D, maar heel vol en precies geluid.

Analoog poly:
Juno 6. Beperkt, maar wat eruit komt klinkt heel lekker organisch en alles is een sweet spot. Nadeel: ruis in de chorus.
JX-3P. Je moet wat zoeken naar sweet spots, maar als je die vindt kan het heel leuk klinken. Nadeel: ruis in de chorus.
Polysix. Soms wat te wild en wollig, maar bij momenten spot on. Kan me niet herinneren of er hier ook sprake van ruis was.

Digitaal poly:
JD-800. Je zou zeggen kil, maar dus totaal niet kil.
Nord Electro 4. Kost wat moeite om patches te optimaliseren, maar dan heb je ook wat. De CP, de strijkers, perfect.
D50. Hij is zelfs met de PG1000 lastig te programmeren en ik was snel uitgekeken op het klankpallet, maar dat pallet was wel heel mooi.
 
Van wat ik zelf ooit in huis had... en waarmee ik desnoods een heel album zou kunnen maken...

Analoog / Mono: Moog Sub 37 (kort gevolgd door Novation Bass Station 2, die eigen enorm veel bang for the buck is maar helaas niet het gewicht en body van een Moog heeft)
Digitaal / Poly: Waldorf Blofeld luister gewoon eens naar de Don Solaris sounds (kort gevolgd door de Nord Modular die de 90's VA sound heeft)
Drums: Elektron Analog Rytm (en niks anders kan hieraan tippen)

Doe hier nog wat goedkope 90's reverb en compressie bij en ik ben helemaal vertrokken: Alesis MidiVerb & 3630.
En nu nog alleen een fancy Eventide multi-FX (H3000 of een H9).

Edit: Bij nader inzien geef me toch maar de Nord Modular (of desnoods een Nord Lead 2)
 
De OB-8 klinkt inderdaad heel mooi, maar wel een beetje 'cheesy' vond ik. Mijn top 3 van synths die ik heb en ken, zuiver op basis van de klank.

MacBeth M5N
MacBeth Elements
Modal 002
 
Minimoog
Jupiter8
Fenix2 synton
 
Als 't om hardware gaat:

Mini
SEM
Access Virus
 
Arp2500
Moog system 55
Korg kr-55
 
Back
Top