Roland System-8

Manic

Ouwe rot
Lid sinds
5 januari 2009
Berichten
1.323
Locatie
Achterhoek
Aangezien er nog geen eigen draad was voor de Roland System-8, bij deze :)

Ben benieuwd wie er hier allemaal een System-8 heeft, wat jullie er van vinden en wat jullie ermee doen (filmpjes/audio fragmentjes welkom :okdan:)

Ben ook benieuwd welke synth engines (plug-outs) jullie het beste vinden en waarom :) En van welke synths zouden jullie in de toekomst nog een plug-out willen zien?

Ik heb de mijne inmiddels een paar maanden en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de sound! Merk dat ik toch het liefst de System-8 engine gebruik, aangezien die gewoon meer mogelijkheden heeft dan bijv de Juno-106 of de Jupiter-8. Ook de 303-achtige System-1 filter die er sinds de update (1.11) in zit ben ik fan van!

Ik maak met name goa trance en hardtek/acid/trancecore achtige tracks, dus zo'n Synth met zo veel diversiteit aan Roland synths in 1 bak met hands-on control is voor mij gewoon super! Ik hoop nog op een Alpha Juno en Jupiter-6 en/of MKS-80 plug-out om het feestje compleet te maken :) (Ik heb ook de System-1m, die gebruik ik met name voor acid achtige bas geluiden, hoop daarvoor nog dat er een TB-303 plug-out uitkomt :D )

Ik vind de lay-out etc. ook perfect om een hoop softsynths mee aan te sturen via midi, alleen ik heb problemen met het linken van de Sustain en Release fader van de Amp envelope... (ook met de System-1m) Hebben jullie dat ook? Ik gebruik FL Studio 12
 
Ik heb de mijne inmiddels een paar maanden en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de sound! Merk dat ik toch het liefst de System-8 engine gebruik, aangezien die gewoon meer mogelijkheden heeft dan bijv de Juno-106 of de Jupiter-8. Ook de 303-achtige System-1 filter die er sinds de update (1.11) in zit ben ik fan van!

100% dezelfde mening toegedaan. Gebruik alleen de system8 engine en filtertje 3 :)
 
Roland System-8

Ik heb de System-8 bijna een maand en vindt het een leuke bak en gebruik de system-8 bank ook veel samen met de Juno-106 ban k aangezien dat van mijn originele Juno-106n een stem stem stuk is.

Onderstaande een goede demo van de System-8 ben nog steeds aan het uitzoeken welke patch hier voor gebruikt is. Heb het vermoeden dat deze uit de Juno-106 komt.

 
Onderstaande een goede demo van de System-8 ben nog steeds aan het uitzoeken welke patch hier voor gebruikt is. Heb het vermoeden dat deze uit de Juno-106 komt.

Ik heb geen geluid atm, dus kan niet luisteren, maar aan de plug-out knoppen te zien is het de S8 engine ;)
 
System-8 als midi controller?

System-8 als midi controller?

Wie van jullie gebruikt de System-8 ook als midi controller? Hebben jullie ook problemen met de Sustain & Release faders van de Amp envelope?
 
Ik heb de System-8 nu een maand of vijf en ik ben er nog steeds erg mee in mijn nopjes.
Ik gebruik de System-8 engine vaak, maar ben toch ook erg blij met de Jupiter en Juno.

Als derde plugout heb ik de SH-2 omdat ik die ook al in de System-1m had.
Hoewel ik ook die erg goed vind klinken gebruik ik die vrij weinig.
Ik hoop dat Roland nog meer polyfone plugouts uitbrengt, maar als dat niet gebeurt overweeg ik de System-100 plugout.

Ik vind de System-8 in alle opzichten een fijne bak.
Fijn spelen, fijne bediening en een meer dan fijne klank.
Ik krijg vaak snel een interessant, muzikaal en bruikbaar resultaat en als het niet om resultaat gaat is het een leuke bak om een uurtje op weg te pingelen.

Persoonlijk vind ik het ook erg prettig dat hij Aira Link compatible is. De hele boel starten met één druk op een knop en er met de effecten van de MX-1 nog allerlei fratsen mee kunnen uithalen.
Een uitstekende aanvulling in mijn setup dus.

Nu alleen nog wachten op de aluminium zijkantjes.
 
Ik krijg hem of vandaag of morgen binnen! Houten zijkantjes erop dan matched die mooi bij de rest van mn setup. Veel geluisterd en verkozen boven de DM12 en REV2. Alhoewel de REV2 er wellicht later nog wel bijkomt. De system 8 heeft echt die Roland sound die ik miste. Heb alle analoge Rolands zo'n beetje 1 of meerdere keren gehad behalve de Jupiter 8. De System 8 klinkt absoluut als een best off machine met een ongeëvenaarde UI. Al die controls, heerlijk. En of die nou analoog of niet is. Hij klinkt en voelt wel zo. Daarnaast kan die nog veel meer. Ik ben tevens toch wel geïntrigeerd door die 2 grote custom CPU's/Chips.
Is dit dan toch FPGA tov de Boutique range? Ze moeten de code porten van de Plug-outs. Hij draait op 96khz etc. Hoe dan ook die videos van Mike Pesini hebben me doen overtuigen dat de sound echt heerlijk is. Ook vooral van de plugouts:





 
Ik las op fb dat ze van plan zijn alle vintage synths van Roland na te maken, alleen wel via de cloud.. Na iedere 12 maanden krijg je 1 plugin "gratis" permanent. Het zal wel mogelijk zijn om tijdelijk zonder internet te werken.
 
Excuses voor de double post. Wellicht kan een MOD er eentje verwijderen?
Ik kijk uit naar alle Plug-outs. Die jx3p zou erg gaaf zijn om toe te voegen in de sys8.
Zo wordt het wel een masterlijk systeem. Ik hoor het verschil gewoon niet met de 'ekte' versies.
Jupiter 6 lijkt me in SW variant geen punt maar qua interface icm met de sys8 wat lastig. Al was het alleen maar door de te stapelen waveforms per OSC.

Voor mij is het juist zo aantrekkelijk dat de Sys-8 alle processing power voor haar rekening neemt.
Zodoende blijft m'n Macbook met UAD systeem een hightech recording system zonder al te veel CPU overload door VSTI's. Zo heeft iedereen z'n voorkeuren natuurlijk. Zodra ik de sys-8 binnen heb zal ik wat patches maken en een demo video online zetten. Vooral met wat stacker Jp-8/Ju-106 sounds en wat sys 8 patches met de variation 3 filter (Moog Ladder style filter of TB303 filter geloof ik).
 
Ik heb er een te leen momenteel ter review. Klank is prima, en 3 synths in 1 is natuurlijk sowieso een gaaf concept. Al met al een heel mooi en compleet product voor het geld. Ben wat minder te spreken over het gebrek aan modulatie opties en wat mij betreft had hij wel wat uitgebreider mogen zijn. Mijn review zal dan ook positief zijn, maar ik zal hem denk ik niet missen als ik hem teruggestuurd heb.
 
1 lfo maar wel meerdere variaties en daardoor een signature sound.
Het is geen Matrixbrute maar de 64 step seq die ALLE parameters kan motion recorden noem ik toch wel
Modulatie heaven op een hele intuïtieve manier. Neem je die ook mee in je review? Je hoeft niet persee noten te sequencen he, alleen 20 parameters kan ook bijvoorbeeld. Van waveform tot fx level tot variation . En bij de plugouts ook All hun parameters. Dat is toch wel vintage +

Het concept is volgens mij met name ook bedoeld als wysiwyg poly bak met heel veel bijkomende mogelijkheden. Pcies wat ik zocht als Juno/Jupiter vervanger.
 
Die LFO variaties zijn inderdaad leuk en ook die sequencer zal ik zeker niet onbenoemd laten. Bij mij is het het gebrek aan extra LFOs, envelopes, aftertouch en routingmogelijkheden die het allemaal nét wat summierder maken dan ik als modulatiefreak graag zie in een droomsynth. Maar dat is persoonlijk. Het is verder een prima synth die doet wat 'ie belooft en absoluut de moeite waard als je de klassieke Roland sound zoekt en een moderne interpretatie daarvan (de System-8 engine zelf)
 
Overtreft de verwachtingen. Het is een juno-106 en meer. Vooral het direct snappen van de interface is wel speciaal te noemen. Net zo intuïtief als een 106 en dat is wat mij betreft een presentatie op zich. Heerlijke sound. Juist met al dat analoge geweld een perfecte aanvulling voor de mix
 

Attachments

  • IMG_2006.jpg
    IMG_2006.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 132
Ik heb hem in eerste instantie ook teruggedaan vanwege de geringe modulatiemogelijkheden. Toch miste ik hem zodanig dat ik hem opnieuw heb aangeschaft en daar heb ik zeker geen spijt van! Als je creatief bent kun je toch meer moduleren dan je in eerste instantie zou denken. Daarnaast kun je plug-outs inladen met meer modulatiemogelijkheden zoals de System-100. En er zullen er alleen maar meer volgen!
 
Ik heb hem bespeeld op de Music Fair en was onder de indruk van de ronde klank. Dat was ik al van de VP-03, de ik inmiddels een paar maanden in huis heb, waardoor hij mee kon doen op het nieuwe album. Ik vind deze technologie de eerste overtuigende simulatie van echt analoog. Zet deze maar eens tegenover de VA-klanken van Kurzweil, een wereld van verschil! Kakehashi-san kan tevreden neerkijken op zijn discipelen.
 
Grootste aantrekkingspunt is imho de duidelijke layout en het feit dat quasi iedere parameter gemapt staat op een dedicated knob.
Grootste afknapper is de lage polyphony. We hebben het hier immers nog altijd over 100% VA.
8 in totaal. Dat is een miezerige 4 per layer !
Wat ben je dan in hemelsnaam met die step sequencer ? :erm:

Kortom, aan deze specs is ie way overpriced. Maar dus echt waaaaaay...

Het 3-in-1 argument maakt overigens totaal geen indruk op me. Al duwen ze er 20 vst's in.
Ik verwacht overigens niet teveel van toekomstige plugouts. Daarvoor ontbreekt het Roland gewoonweg aan focus en inzicht: de boutiques, System-1 plugouts die eerst nog speciaal moeten omgezet worden voor de System-8, System-8 only plugouts (*), cloud service, ... waar gaat dit allemaal over ??
Beetje als een overpriced gameconsole met uiteindelijk een beperkte game library omdat de afzet gewoon niet significant genoeg was. Moet je jezelf afvragen of die 3 toptitels het de moeite waard maken.
Meer is niet altijd beter, maar voor 1500 euro verwacht ik verdorie een werkpaard en geen pony met 3 glitterjasjes.


(*) een automatische polyphony downgrade voor de System-1 had bijvoorbeeld zo gaaf geweest
 
Laatst gewijzigd:
Heerlijk die 4 voice layers met de juno106 en Jupiter 8.
8 voices meer dan genoeg. Geen idee waarom je in deze tijd nog een mutlitimbrale hyper voice synth zou willen. Als ie er echt een voelt en hoort vallen die 'specs' kritieken wel weg denk ik.
Koopje als je het mij vraagt en tot nu toe is Roland perfect bezig met die plugouts.
Helemaal geen reden tot vreemde negatieve theorieën dus! Waar haal je het vandaan vraag ik me dan af.
Dat is eigenlijk niet waar. Kan me helemaal niets schelen ondertussen bouw ik nog een dikke Roland sound.
 

Attachments

  • IMG_2021.jpg
    IMG_2021.jpg
    41,3 KB · Bekeken: 136
Back
Top