Kawai K4 tikje

smackos

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
25 oktober 2002
Berichten
6.604
Locatie
Scheveningen Beach
Ik heb een paar dagen geleden een Kawai K4 gekocht, wat een dikke synth soort Ensoniq SQ1 meets Roland D10 meets Korg X5D, helemaal space

maar goed, de K4 heeft een artefact soms, iets met het filter (denk ik) dat die bij bepaalde instellingen een zacht tikje geeft, vaak is het nog bruikbaar ook maar soms wil je dat tikje gewoon niet, weet iemand wanneer dat tikje komt (iets met Filter envelope? of de attack ofzo van de sample?) Ik kan het zelf niet zo 123 uitpluizen
 
Je moet altijd attack gebruiken met de filter enveloppe, standard ( daarom zeggen ze ook is pad machine, omdat iets anders er niet uitkomt ? ).
Program change werkt ook niet, krijg je ook een klik op de eerste noot aanslag switcht alles naar de nieuwe instelling wat die klik geeft.
Soortgelijke sounds werkt program change wel goed, zelfde patch maar dan tikkie anders.


Ik heb firmware 1.2,
Met 1.4 schijn je weer minder overload the hebben.


De truuk is zo min mogelijk klikjes en gekraak in te stellen voor een goede patch.


Je kan er super vette AM basses uit halen, luister deze K4 AM sound : https://soundcloud.com/dj-designer/k4-am-16bit-44k1hz
AM + Detunen van wat sinus/cosinus ongeveer.
Als je met een Yamaha DX FM bass afwisselt is perfecte combinatie ( AM & FM ), en goedkoop ook!

Probeer ook eens de glitches ervoor te krijgen, fixed note percussies met te hoge frequency geeft glitches, gecombineerd met choirs en keyfiltering klinkt super space.
 
Laatst gewijzigd:
Je moet altijd attack gebruiken met de filter enveloppe, standard ( daarom zeggen ze ook is pad machine, omdat iets anders er niet uitkomt ? ).
Program change werkt ook niet, krijg je ook een klik op de eerste noot aanslag switcht alles naar de nieuwe instelling wat die klik geeft.
Soortgelijke sounds werkt program change wel goed, zelfde patch maar dan tikkie anders.

Ik heb firmware 1.2,
Met 1.4 schijn je weer minder overload the hebben.

De truuk is zo min mogelijk klikjes en gekraak in te stellen voor een goede patch.

Je kan er super vette AM basses uit halen, luister deze K4 AM sound : https://soundcloud.com/dj-designer/k4-am-16bit-44k1hz
AM + Detunen van wat sinus/cosinus ongeveer.
Als je met een Yamaha DX FM bass afwisselt is perfecte combinatie ( AM & FM ), en goedkoop ook!

Probeer ook eens de glitches ervoor te krijgen, fixed note percussies met te hoge frequency geeft glitches, gecombineerd met choirs en keyfiltering klinkt super space.

Ha coole track, Ja die bassen uit dit ding verbazen mij
maar dat kan die dan ook best wel met een wat kortere attack dus, ik heb hier echt thumping basses met snelle attack en lekker veel resonantie (ook al zijn het 7 stapjes op de resonantie, dat filter doet menig echt analoog filter op bepaalde andere synths verbleken...toch wel soort van stiekem ;) )

ik heb ook gemerkt dat die tikjes krijgt bij sommige waveforms als de DCA attack envelope te snel staat, maar bij andere waveforms weer niet (gebeurd vooral bij de wat meer sample georienteerde sounds, wat ook logisch is)

Ja die glitches, het is echt cool dat deze bak zoveel avontuurlijke artefacts heeft, dat maakt hem echt heel uhmmm "organisch" of "levendig" ook al die simpele maar extreem effectieve modulatie dingetjes, soms heel subtiel dat iedere noot een beetje anders klinkt....heel muziekaal
:koffie:
 
Onee nu weet ik het weer, je mag de cutoff zoiezo niet te hoog doen.
Hee dank je elektrovolt.

En ja hij klinkt heel mooi, wat een verschil met de JP8000, veel betere superzagen deze, niet beter maar klinkt beter.
Die LFO is zeer random, dit ding loopt tegen zijn limiet kwa processing power, en bespaard op de LFO, klinkt leip.
Alle artifacts bijelkaar maakt het een warm geluidje, een LP vind men ook mooi met klikjes.
Je kan er beter geen heldere geluiden uithalen, dan hoor je erg gekraak.

Die echo is verrot met 31 settings voor delay time, en veelste kort alleen voor snelle muziek.
Als je er wat leuks uit hebt laat eens wat horen in een track!
 
Back
Top