Volca Keys square

minkarl

Stamgast
Lid sinds
6 juni 2010
Berichten
191
Weet iemand dit? Heb dit nog nergens kunnen vinden.
In de handleiding bij de Keys staat het bijgevoegde blokschema.
Hoe kom je bij de switches die ik rood omcirkeld heb??
Deugt het schema van Korg niet, of moet je de Keys modden om dit voor elkaar te krijgen? Of is er nog een verstopte midi cc voor? Of een 10-toetsen-tegelijk-indrukken-combinatie? ...
 

Attachments

  • volca square waveform.jpg
    volca square waveform.jpg
    46,3 KB · Bekeken: 52
die "schakelaar" is de symbolische weergave van de keuze tussen zaagtand of blokgolf van de VCO's. de VOICE knop bepaalt welke golfvorm gebruikt wordt.
 
Ik heb weinig uit mijn Keys kunnen halen dat ik als square kan aanduiden...
 
Dit is gewoon het blokschema van de volca keys. Square golven zal je er standaard niet kunnen uithalen.
Zie hier de printplaat.
 

Attachments

  • 7604_volca_keys_under_cable_3_1.jpg
    7604_volca_keys_under_cable_3_1.jpg
    67,2 KB · Bekeken: 34
Ik was er al bang voor.
Toch hebben deze schakelaars niets met de ring poly en uni modes te maken. Die lijntjes lopen apart langs boven en naar die vierde schakelaar.
Laten we het er maar op houden dat het blokschema niet klopt.
 
Laten we het er maar op houden dat het blokschema niet klopt.
tuurlijk joh, jij weet het beter dan Korg. Maar een blokSCHEMA is een SCHEMATISCHE voorstelling van de werkelijkheid. En de Voice knop geeft wel degelijk de keuze tussen zaagtand (de eerste drie standen uit m'n hoofd) of pulse golfvormen voor de VCO's.
 
Ik was er al bang voor.
Toch hebben deze schakelaars niets met de ring poly en uni modes te maken. Die lijntjes lopen apart langs boven en naar die vierde schakelaar.
Laten we het er maar op houden dat het blokschema niet klopt.

Ja die schakelaars die jij omcirkelt zijn waarschijnlijk onbestaande ... de square waves van de keys kunnen wel op de pcb afgetapt worden... maar het lijkt mij dat de saw wave hardwired is ...

Anders had het natuurlijk wel mogelijk geweest om rechtstreeks square waves van de vco's naar het filter te sturen en dit gaat denk ik enkel via UNISON Ring en Poly Ring en de ringmodulator (switch) ? ... dus als je monotoon speelt in Poly ring heb je een square wave ...

geen idee wat de reden daarvoor is ... en tenzij natuurlijk ander modi wel square waves gebruiken (als sub ofzo )... maar dat is volgens de manual niet zo ...
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat Toon me wel begrijpt, en Mk2 niet.
Ik ben het wel eens met het feit dat het een schema is (met of zonder hoofdletters), maar ook een schema kan gewoon kloppen. En in dat schema staan toch echt 3 schakelaars (1 per stem) om te kiezen tussen zaagtand en blokgolf, buitenom (met hoofdletters!!) de ring modulator.
Met de voice knop krijg je in de eerste vier standen (niet uit m'n hoofd, ik heb het ding voor me: poly / unison / octave / fifth) alleen een zaagtand uit het apparaatje. Blijft de vraag, waar zijn die 3 schakelaars dan voor...?
Of mengt hij bij het ge-ring-moduleerde signaal ook nog de originele blokgolf bij (in de standen unison ring / poly ring). Of heeft het te maken met standje poly ring voor als je maar 1 toets indrukt...
Alleen Korg zal het weten. Jammer alleen dat ze het nergens delen (in de handleiding of zo). Dan gaan sommige gasten doorzeveren over een schema en denken dat ze het beter weten dan Korg.... Sorry :-)
 
ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt...

Volca Keys Manual schreef:
VOICE knob:
This knob sets the VCO operation mode.
POLY:
Up to three chords of the sawtooth wave can be played.
UNISON:
The sawtooth wave is produced at the same pitch by the three VCOs.
OCTAVE:
The sawtooth wave is produced at the fundamental tone by two VCOs and at a pitch one octave higher by one VCO.
FIFTH:
The sawtooth wave is produced at the fundamental tone by two VCOs and at a pitch a fifth higher by one VCO.
UNISON RING:
The three VCOs are used to produce sound with ring modulation applied to the square wave.
POLY RING:
Up to three chords are played with ring modulation applied to the square wave

MAW: in mode 1 t/m 4 vier staan "de schakelaars" op sawtooth, in mode 5 en 6 op square wave.
 
ik denk dat je me niet helemaal goed begrijpt...



MAW: in mode 1 t/m 4 vier staan "de schakelaars" op sawtooth, in mode 5 en 6 op square wave.

de stand van de schakelaars die Minkarl in het rood omcirkeld heeft hebben geen effect op het al dan niet werken van de ring modulation ... die switch naast het vierkantje van RingMod wel ... (die 3 switches staan dus waarschijnlijk nooit op square wave WANT die ringmod is veronderstel ik een EXOR met NAND poorten ... dan hoef je toch niet die squares afzonderlijk nog eens bij je geringmodde signaal te mixen ? Dat gaat hier trouwens ook niet ... )
 
Laatst gewijzigd:
Toon bedankt! Jij begrijpt wat ik bedoel.
Mark2 ook bedankt voor de moeite natuurlijk, ook al was dat niet wat ik bedoelde met mijn vraag. Wordt zeker gewaardeerd.
 
Back
Top