GEM S3 Turbo en sysex

bijlevel

SWB
Lid sinds
29 november 2007
Berichten
1.273
Locatie
Delfgauw
Sinds kort heb ik een GEM S3 met de Turbo-kit geïnstalleerd. In appendix VI van de user manual wordt de MIDI System Exclusive Code Interface toegelicht. Hoewel ik echt wel enige kennis heb van sysex, is die tekst adacadabra voor mij. (Ook een aantal experimenten met het versturen van sysex-boodschappen leverde niet meer inzicht op.) Een lange zoektocht op Internet leverde 1 resultaat van iemand die kennelijk wel wat heeft kunnen programmeren op basis van de summiere informatie, maar ook die gepubliceerde documenten (code in de programmeertaal C) is geheimtaal voor mij. Ik heb ook om informatie gevraagd aan het bedrijf dat GEM heeft overgenomen (Soundion Finland), maar kreeg als antwoord dat ze ook niet meer informatie hadden. Mijn vraag: is er iemand op dit forum die wel wat verder is gekomen op het vlak van sysex en de GEM S3 Turbo?
 
1) Ik heb dat toestel niet.
2) Je hebt n.m.i. de header files nodig vermeld in de handleiding :
edt_ifc.h
s2_sequ.h
3) In de zip enkele files voor python (een programmeer taal) gevonden op de www ,mss kun je daar iets mee.
https://github.com/jmechnich/s3turbo
4) Mss wat meer uitleg geven omtrent dat wat je wil kunnen doen ?
 

Attachments

  • s3turbo-master.zip
    35,2 KB · Bekeken: 93
1) Ik heb dat toestel niet.
2) Je hebt n.m.i. de header files nodig vermeld in de handleiding :
edt_ifc.h
s2_sequ.h
3) In de zip enkele files voor python (een programmeer taal) gevonden op de www ,mss kun je daar iets mee.
https://github.com/jmechnich/s3turbo
4) Mss wat meer uitleg geven omtrent dat wat je wil kunnen doen ?
Bedankt voor je reactie!
Met jmechnich heb ik al via de commentaarmogelijkheid van github contact mee gehad, maar kom daar niet verder mee. (Hij schreef ook dat hij de thread ging sluiten...) Ik heb een Mac met Python (idd de gebruikte programmeertaal, heb ik verward met C) maar snap echt niet 1,2,3 hoe ik de gepubliceerde broncode van jmenchnich ooit kan laten communiceren met de GEM S3. Mijn ervaring met sysex-implementaties van andere synths is dat ik gewoon via MIDI-sysex-boodschappen met de synth kan communiceren, maar hoe dat in dit geval met de S3 zit snap ik echt niet. En dan nog iets: waar haal ik die header files vandaan waar jij het over hebt?.
Uiteindelijk is mijn doel om een editor te maken voor de S3 (vergelijkbaar met wat ik heb gedaan voor de TX7/DX7) want rechtstreeks via het (overigens wel riante) LCD scherm van de S3 werken is toch erg gebruiksonvriendelijk in deze tijd. Dat moet beter kunnen.
 
Ja een toestel van enkele decenia oud ... als die niet bij de aankoop geleverd werden op een floppy o.i.d. ... ik weet dat ook niet hoor.
Daar is de www voor.

Ik zal idd door blijven zoeken op het internet, maar ik hoop ook dat bezitters van deze S3 op dit forum mij verder kunnen helpen. O ja, nog zeer bedankt voor de bestanden!
 
Even een update. Het is gelukt om de software gemaakt door Joerg Mechnich te installeren en werkende te krijgen. De S3 reageert nu iig op een aantal sysex boodschappen zoals bijv. het veranderen van het presetnummer, maar er valt nog veel te experimenteren voordat ik van een en ander sjokola kan maken. Gelukkig is de auteur erg meewerkend, dus wie weet komt er nog wat interessants uit op het vlak van librarian/editor.
 
Back
Top