OB-6 Desktop

Zappski

Ingeburgerd
Lid sinds
20 mei 2016
Berichten
67
Daar is ie dan:
OB-6 Desktop

Is het de moeite of een overbodige actie van Dave & Tom?

Ik heb onlangs een Prophet 6 desktop aangeschaft en daar ben ik erg blij mee. Voegt dit nu wat toe of is het meer van hetzelfde?
 
Ik zou zelf altijd het liefste een keys versie willen maar het is wel veel synth in weinig ruimte en alle controls zitten er nog steeds op.
 
Waarom maar weer 6-stemmig ? Dat is al een no go voor mij.
8 stemmig of 2x 4-voice. Op zijn minst denk ik dan zo.
Mooi maar nee dus.
 
OB6 klinkt anders dan een P6, dus in die zin voegt het wel wat toe. Ik zou zelf meer geïnteresseerd zijn in de OB6 dan de Prophet 6 gezien de, naar mijn mening, betere filters. Maar eigenlijk vind ik het allebei synths die veel te te veel drijven op nostalgie en te weinig vooruitstrevend en veel te beperkt zijn, en er dan ook nog de hoofdprijs voor vragen. Anno 2016 wil ik toch echt wel minstens 8 voices, een robuuste modulatie matrix en een gezonde hoeveelheid LFOs en envelopes om mee aan de slag te gaan.
 
Die 4 octaaf toetsenborden vindt ik een beetje een 'mini-me' uitvoering van de synths waar ze van afgeleid zijn. De prophet 6 desktop had van mij ook best een slagje groter gemogen met ietsje grotere knoppen, omdat er nooit een Prophet 5 module is geweest valt dit echter niet zo op.
Ik zou eigenlijk wel eens foto's van de printen willen zien van de prophet 6 en de OB-6. Als de filters en oscillators echt anders zijn dan zou het de moeite kunnen zijn.
Waarom maar weer 6-stemmig ? Dat is al een no go voor mij.
8 stemmig of 2x 4-voice. Op zijn minst denk ik dan zo.
Mooi maar nee dus.
Dat heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het voor 60-80% en Prophet 6 desktop is.

Anno 2016 wil ik toch echt wel minstens 8 voices, een robuuste modulatie matrix en een gezonde hoeveelheid LFOs en envelopes om mee aan de slag te gaan.
Dan moet je gewoon een Modal 008 kopen:D
 
Klankmatig vind ik de OB6 erg mooi. P6 klinkt ook erg goed maar heb een P12 en die vind ik vele malen toffer en interessanter dan de P6. OB6 heeft iets verfijnts wat me erg aanspreekt.

Als enige synth zou ik de Prophet 6 ook niet aanbevelen, in dat geval zijn 6 stemmen toch echt wat beperkt. Qua modulatie zijn er synth met (veel) meer mogelijkheden, maar in dit geval is het juist de eenvoud en overzichtelijkheid die mij aanspreekt. Als ik wil moduleren tot ik een ons weeg dan pak ik wel m'n Waldorf Q.
Uit de opmerkingen lees ik wel dat het echt verschillende circuits zijn waar het er op aankomt, wellicht toch maar eens luisteren t.z.t.
 
Een re-make van de Xpander (en dan wat compacter graag) zou ook leuk zijn.. monsterlijke synth. Plenty envelopes, filters en LFO's en multi-timbraal.

 
Waarom maar weer 6-stemmig ? Dat is al een no go voor mij.
8 stemmig of 2x 4-voice. Op zijn minst denk ik dan zo.
Mooi maar nee dus.

Je kunt twee verbinden met een kabel en dan heb je 12 stemmen
 
Ik vind de OB-6 een stuk interessanter dan de Prophet-6.
Ik overweeg al een tijdje een OB-6, maar ruimte begint enigszins schaars te worden in mijn hok.
In deze uitvoering kan ik hem nog wel inpassen en het prijsverschil is mooi meegenomen.
 
Back
Top