welke synth/workstation voor live optredens?

cult45

011110111000
Lid sinds
13 juli 2004
Berichten
2.007
Locatie
amsterdam
ik heb me nooit in de workstations verdiept en zoek iets voor een live reggae/dub act.
Hoeven geen super authentieke sounds te zijn. Elektrische piano's, organs, subtractive synthesis en samples. Ik moet wel sounds kunnen layeren, dus de piano met organ en beide sounds kunnen editten; adsr en filter.
synthese hoeft niet fantastisch te klinken. juist ondersteunende cheesy bassen enzo. Voor de echte bass gaan we een Sub Phatty gebruiken.
Sample patches kunnen bouwen zonder aan zip drives en obscure file formats te hoeven beginnen is niet een must, maar lijkt me wel fijn.

Ik heb een ASR keyboard via een ruil gekregen laatst die zeker een fijne sound en FX heeft, maar vraag me af of een modernere workstation met onboard sounds als startpunt sneller op te zetten is?

Een MPC-1000 is het bijna, maar mist een begin palet als ik al zie wat ik uit bijv een QY-70 haal qua sounds. Ik ben benieuwd of er een 2e hands workstation van onder de 1000 euro is die een beetje snelle workflow heeft?
 
Yamaha RS7000 of QY700, wellicht? Heeft een aardige basis aan editable preset geluiden, sommigen meer cheesy dan andere. QY700 heb ik zelf nooit gebruikt, maar de RS7000 wel en zou best wel 'ns wat voor jou kunnen zijn, zeker ook vanwege de toegevoegde waarde van de sampler (max. 64 mb, leest wel stereo en mono wav files).

Grootste nadeel van de RS7000 is dat 'ie geen flash rom heeft voor de opslag van songs en samples, daarvoor moet je gebruik maken van de smart media reader of scsi drive. En standaard heeft 'ie maar 2 outputs. Er is een output expander, maar die is zeldzaam, en effecten die je aanwijst aan geluiden over de output expander worden ge-route naar de stereo out. En hij is best groot en zwaar, ik geloof 7 kilo en ongeveer even groot als een SL1200.
 
en een Korg Triton bijv? nare, nare blazers altijd. Maar een beetje smaakvol geprogrameerd?
 
Back
Top