Synth (of controller) met veel pedal inputs?

evilantal

Ingeburgerd
Lid sinds
11 september 2006
Berichten
87
Locatie
Arnhem, Gelderland
Hi allemaal,

Om mijn setup wat meer te stroomlijnen ben ik op zoek naar een 61-key synth of controller met veel pedal inputs. Geluid is minder belangrijk, omdat ik hem waarschijnlijk alleen zal gebruiken als MIDI controller en de interne geluiden puur als backup.

Ik heb al eens rond zitten kijken en ik kom eigenlijk alleen de Kurzweil PC361 en zijn opvolger de PC3K6 tegen. Die hebben 2 continuous pedal inputs en 3 switch inputs. Precies wat ik nodig heb!
Daarnaast zie ik nog de Physis K5 (met zelfs 8 pedal inputs), maar die heeft 76 toetsen en dat is wat te breed.

Heeft iemand nog andere boards in deze categorie gezien?
 
Als je dat dan toch enkel maar voor midi nodig hebt, is een aparte footcontroller dan geen optie? Zoiets als de Behringer FCB1010 bvb, 10 vrijelijk programmeerbare klikpedalen + 2 expressiepedalen?
De midi out daarvan in je keyboard, en via midi thru naar al de rest.
Is wel een véél goedkopere oplossing indien het werkbaar zou zijn...
 
Of zelf zoiets (laten) bouwen.
Een arduino kan dat makkelijk aan.
8 continuous en 8 switch is geen enkel probleem.
Het probleem zit dan in zoveel pedalen en bekabeling kopen en meeslepen.

Denk nog maar eens na wat je precies wilt, welk probleem wil je oplossen?
 
Als je dat dan toch enkel maar voor midi nodig hebt, is een aparte footcontroller dan geen optie? Zoiets als de Behringer FCB1010 bvb, 10 vrijelijk programmeerbare klikpedalen + 2 expressiepedalen?
De midi out daarvan in je keyboard, en via midi thru naar al de rest.
Is wel een véél goedkopere oplossing indien het werkbaar zou zijn...

Midi thru is niet een midi merger. Je moet dan een losse merge-box hebben, of het apparaat waar je (keyboard + pedalen) heen wil sturen moet twee inputs hebben.
 
Dank voor de antwoorden tot nu toe... Wat meer achtergrondinfo...

Ik gebruik nu een digitale piano met alleen een sustain pedaal input en een Novation controller. De piano stuurt MIDI naar de Novation die via USB met een laptop is verbonden.

De pedalen die ik wil aansluiten zijn een:
Piano sustain pedaal (half damper), zit in de piano
2x Expression pedal
2x Footswitch

Ik vind het belangrijk om degelijke robuuste pedalen te hebben op het podium die tegen een stootje kunnen en fijn voelen. Ik gebruik daarvoor nu Yamaha FC7's en Boss FS-5U's
Ik gebruik nu noodgedwongen een Anatek Pocket Pedal om wat extra pedaal inputs toe te voegen.

Mijn doelen:
- Robuuste pedalen (blijven) gebruiken
- Setup stroomlijnen door de Pocket Pedal eruit te halen
- Secundair doel: De Novation vervangen door een iets meer degelijke board (Novation is geheel plastic)
 
5 pedalen kunnen aansluiten is denk ik redelijk zeldzam. De Nord Stage EX heeft er 4, twee voor expression pedals, twee voor footswitches (waarvan 1 toegeween als sustain). Da's hoe hoog je gaat kunnen denk ik, met moderne keyboards.

Je beste gok is denk ik toch iets als de geopperde Behringer FCB1010 inzetten, dedicated pedalenbak die MIDI/USB naar je laptop stuurt.
 
Dank voor het antwoord.

4 zou op zich genoeg zijn (2 Exp, 2 switch) omdat de piano sustain in mijn andere board gaat (digitale piano).
De Nord had ik nog niet op mij radar...
 
Als je een Nord EX zou kopen dan zou de digitale piano een beetje overbodig worden, tenzij je sowieso ook een tweede keyboard zoekt.
 
Dan zou dat de Compact variant van de EX worden idd...

Ik heb graag 1 hammer action board voor piano en 1 synth action board voor orgel/synth. Voor hammer action blijf ik liever bij Kawai ipv boards met een Fatar TP40 keybed (zoals ook de Nord Stage 88).
 
Ik zeg: Yamaha MFC 10 Daar zit een expressiepedaal in, 10 voetschakelaars en dán kun je er nóg vier *D :P 8~ :doei: expressiepedalen op aansluiten (En een wind controller).
Dan houd je alle keus aan jezelf qua toetsenbord. Of je laat je 61 toetsen eis wat vieren en neemt wel de K5, want dat is best een koning (als geld geen rol speelt).

PS. er zijn ook diverse doosjes waar je expressiepedalen op aan kunt sluiten en die dan via midi of usb op je setup aansluiten. Punt is: jij hebt een afwijkende fetish. Mooi dat je in deze veilige omgeving ervoor kunt uitkomen, maar ik denk dat als je echt aan 61 toetsen vasthoudt, je naar extern zult moeten kijken.
 
Punt is: jij hebt een afwijkende fetish. Mooi dat je in deze veilige omgeving ervoor kunt uitkomen, maar ik denk dat als je echt aan 61 toetsen vasthoudt, je naar extern zult moeten kijken.

Haha! Ja, ik weet het. Gelukkig laten jullie me in mijn waarde... :)

Ja, ik snap het punt. Extern zou idd een goede oplossing zijn, waarbij ik de Audiofront MIDI Expression oplossingen de meest elegante vind.
Ik moet voor mezelf kijken of ik tegelijkertijd ook mijn plastice X-Station wil vervangen voor iets robuusters.

Mede dankzij jullie heb ik toch wat opties met allen na- en voordelen:
Kurzweil PC361 (ideaal, maar niet te vinden)
Kurzweil PC3K6 (ideaal maar duur voor mijn toepassing)
Roland V-Synth (3 inputs ipv 4, niet te vinden)
Roland V-Synth GT (3 inputs ipv 4 en duur voor mijn toepassing)
Studiologic VMK-161 (geen backup geluiden, pitchbend in onhandige positie)
Clavia Nord Stage 2 SW73 (duur en niet te vinden)
Clavia Nord Stage 2 EX Compact (duur)
 
De Roland A-90 heeft 4 pedaalaansluitingen.
Hold + volume en twee vrij instelbare.
Als je de EX versie hebt, dan heb je naast een goed klavier ook back-up geluiden.
 
Ja idd...

Bedankt voor alle tips. Ik heb besloten me te richten op een Kurzweil PC361 of een Roland V-Synth 2.0 (eerste versie, niet de GT).

Dus.....heeft er iemand één te koop?
 
Nope, ik heb niks tastbaars te koop. Wel zag ik op MP een MFC10, waarvan ik toevallig weet dat'ie voor minder dan de vraagprijs weg mag.
Maarreh... als je toevallig een X station 25 hebt, heb ik interesse. Ben zelf grote fan van de combi midi interface/audio interface/effectenbak/phantom voeding en synth audio over usb. Maar 49 is wel héél veel toetsen als je er ook al 88 hebt...
 
Ben uiteindelijk gegaan voor een Kurzweil PC2.

Ook die heeft wat nadeeltjes (extra octaaf, externe power supply, 4 faders ipv 8/9), maar wel veel synth voor weinig geld en de gezochte pedaalaansluitingen en degelijke constructie. En aangezien ik hem toch voornamelijk als controller wil gebruiken wilde ik er ook niet ál te veel geld in stoppen....

De X Station 61 (sorry @buis, 61 toetsen) kan dus in de verkoop ;)
 
Haha! Ja, ik weet het. Gelukkig laten jullie me in mijn waarde... :)

Ja, ik snap het punt. Extern zou idd een goede oplossing zijn, waarbij ik de Audiofront MIDI Expression oplossingen de meest elegante vind.
Ik moet voor mezelf kijken of ik tegelijkertijd ook mijn plastice X-Station wil vervangen voor iets robuusters.

Mede dankzij jullie heb ik toch wat opties met allen na- en voordelen:
Kurzweil PC361 (ideaal, maar niet te vinden)
Kurzweil PC3K6 (ideaal maar duur voor mijn toepassing)
Roland V-Synth (3 inputs ipv 4, niet te vinden)
Roland V-Synth GT (3 inputs ipv 4 en duur voor mijn toepassing)
Studiologic VMK-161 (geen backup geluiden, pitchbend in onhandige positie)
Clavia Nord Stage 2 SW73 (duur en niet te vinden)
Clavia Nord Stage 2 EX Compact (duur)
Ooit nog die Audiofront oplossing genomen? Ik ben bijzonder enthousiast over zijn mogelijkheden, maar kom er niet goed uit mbt de importkosten uit de VS.
 
Back
Top