Yamaha Fs1r

Kwestie van vraag en aanbod. Er is extreem weinig aanbod dus gaan de prijzen omhoog. Daarnaast betreft het een vraagprijs, je bent niet verplicht deze prijs te betalen.
Op ebay staan ze voor ruim over de $1000 aangeboden.....

Wat is de doelstelling van dit topic precies?
 
is wel een toffe synth,
bij mij de enige digitale tussen al m'n analoog geweld, omdat die zo anders is
wel moeilijk te programeren, bestaan er goeie editors voor?
 
Natuurlijk , iedereen is vrij om zelf de verkooprijs te bepalen , vindt 800 euro alleen een beetje duur .
Zonder twijfel , heel vette synth .
 
De FS1R is zonder twijfel de meest gecompliceerde synth die ik heb staan (de Z1 is er echt een simpele jongen bij), terwijl hij zo’n beetje de minste knoppen heeft. Editten op het apparaat zelf is daarom alsof je je gang aan het witten bent door de brievenbus. Toch kan het wel, mits je wat geduld en kennis hebt (bijkomend probleem is natuurlijk de complexiteit van FM- en Formantsynthese op zich). De modulatiematrix vind ik ook niet heel intuitief werken trouwens, maar ik heb me daar ook nog wat te weinig in verdiept eigenlijk.

Toch hoef je niet helemaal de diepte in, want de FS1R is op verschillende niveaus te editten waardoor je met wat minder moeite ook hele mooie “ eigen” patches kan maken. Dit door bijvoorbeeld het combineren van (tot vier) verschillende tones die je afzonderlijk ook weer kunt aanpassen, zonder echt met FM bezig te zijn. Is voor mij ook wel prettig trouwens….ik snap namelijk wel hoe FM werkt op zich, maar als ik van de grond af sounds wil maken dan kom ik meestal uit op bliepjes, ruis en kraakjes etc. Niets mis mee natuurlijk :D

Ik vind het een hele mooie synthesizer in ieder geval waar nog ontzettend veel aan te ontdekken valt!
 
Sommige apparatuur wordt meer waard ookal wordt het soms op de lokale marktplaats goedkoper aangeboden. Als iemand de waarde van z'n spul kent is het niet raar dat het voor de gangbare prijs wordt aangeboden lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vind als je opzoek bent naar zo'n ding maar er over gaan zeuren lijkt me ook niet de oplossing.
 
Is de advertentie niet inmiddels op slot gegaan zonder dat hij verkocht is? Vraag en aanbod dus.

550eu is inderdaad wel de 'normale' prijs voor dit ding, als je hem voor 800eu kwijt wilt moet je heel veel geluk of heel veel mazzel hebben. Denk dat de liefhebber die al jaren zo'n ding wil hebben dan ook nog wel even kan wachten totdat hij voor de normale prijs wordt aangeboden. De hoofdprijs vragen op een niet-commercieel forum dat ook vaak als community van liefhebbers onder elkaar gezien wordt vind ik niet heel sympathiek, maar uiteindelijk kiest de aanbieder wat hij er voor wil vragen natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
tien jaar geleden heb ik 'm gekocht voor 450, vond dat toen al veel. dat die in waarde gestegen is is goed nieuws voor mij. maar al gaat die voor 1000 dan doe ik 'm nog niet weg.
 
Is gewoon nieuwe FM. Weet wel zeker dat een dx100 dikker/rauwer klinkt in het laag.
 
"gewoon"? Volgens mij is de FS1R nogal wat uitgebreider. En inderdaad niet gruizig als een dx100 maar de mooiste breedste en meest complex klinkende pad machine die ik ooit heb gehoord. FM is meer dan enkel een simpel lately bassje.
 
Die formant shaping / filtering voegt natuurlijk een enorme bak toe aan het geluid. Je kunt er hele gave vocale klanken mee maken die je met andere FM synths echt niet voor elkaar krijgt.
 
Oh als dit ding eens met keyboard en een lading knoppen en faders gemaakt zou worden. Had ik ook al eens in een andere thread gezegd geloof ik.
 
Gek genoeg is de montage qua fm net zo complex fs1r. Maar dat moet dan weer in zon band in a box machine worden gestopt :(
 
Alleen de montage moet ik zeggen, geen enkele andere fm synth heeft dezelfde complexiteit en aantal ops.
 
Op de Montage heb je in elk geval nog wel het voordeel dat er een hele bak drukknoppen, draaiknoppen, faders en een groot touchscreen opzitten waardoor het allemaal iets overzichtelijker wordt. Dat gemier op dat display met die kleine rotknopjes op de FS1r is echt helemaal geen doen en mijn ervaring met de editors was ook niet heel goed (maar ik heb de FS1r inmiddels al jaren niet meer, dus misschien dat dat inmiddels is verbeterd).
 
Als midiquest uiteindelijk werkte was het goed te doen. Maar dat was zeker niet altijd het geval... Ik begin alweer een beetje in krachttermen te denken. Midiquest... grr
 
"gewoon"? Volgens mij is de FS1R nogal wat uitgebreider. En inderdaad niet gruizig als een dx100 maar de mooiste breedste en meest complex klinkende pad machine die ik ooit heb gehoord. FM is meer dan enkel een simpel lately bassje.

Ik heb niet zoveel met pads. En een dx100 is wel wat meer dan een lately bassje.

Die vocal achtigs geluiden vindt ik dan wel weer tof. Maar mijn gang schilderen door de brievenbus(:D) lijkt mij niks.
 
Maar mijn gang schilderen door de brievenbus() lijkt mij niks.
als ze de fs1r wel een normale interface hadden gegeven, dan was 800,- een koopje geweest...
 
Back
Top