CV signal opsplitsen

cuba7000

Ouwe rot
Lid sinds
28 Maart 2004
Berichten
3.491
Locatie
Rotterdam
simpel vraagje ..Kan je CV signaal gewoon opsplitsen van 1 mini jack naar 2

ik wil vanuit de microbrute 2 x sh101 aansturen, maar voordat ik kabels ga zitten solderen....
 
Als de uitgang van de microbrute gebufferd is waarschijnlijk wel. Dat betekent dat er een circuitje in moet zitten dat de spanning niet laat dalen als je splitst naar meerdere bestemming. Schijnt bij de Analog Four niet zo te zijn. Hierdoor kan de boel niet meer 1V/Oct zijn bijv en de de SH-101's vals klinken. Gewoon proberen, kan geen kwaad.
 
Inderdaad, gewoon proberen, kapot gaat het in ieder geval niet daardoor.

Als die niet meer chromatisch is moet je kijken voor een buffered multiple in eurorackland ;)
 
Je oren zijn nauwkeuriger. Bovendien hangt het af hoevel stroom de 101 uit je de CV output van de Minibrute zuigt. Dat zul je niet makkelijk meten met een multimeter.
Eerst de ene 101 met een standaard minijack kabeltje, dan de andere 101 (heb je vast al gedaan). Dat zal wel octaaf zuiver zijn. Dan allebei tegelijk met je nieuwe Y-kabeltje. Zijn ze allebei niet octaaf zuiver dan is de output van de Minibrute niet voldoende gebufferd. Zal wel loslopen.
Heb je ergens een multiple van een modular liggen? Of kun je er een lenen?
 
Ik weet niet welke cv-out van de microbrute je gaat proberen, maar ik zie geregeld simpele 'splits' (zelf alleen nog via een buffer laten lopen).
Zie:
https://i.ytimg.com/vi/TVLxfgA0HSQ/maxresdefault.jpg
http://cdn.mos.musicradar.com/images/Tutorial%20images/Future%20Music/How%20to%20use%20the%20Arturia%20MicroBrute's%20mod%20matrix/MicroBrute-mod-6-650-80.jpg
http://i104.photobucket.com/albums/m174/howlingterror_2006/DSCF2421_zps690b709b.jpg

Wil je splitten naar meer dan 2 outs lijkt een buffer me wel handig ja.
 
in mn euro kan ik de pitch uit beatstep pro 3 x splitsen passief zonder zorgen.
 
Je oren zijn nauwkeuriger. Bovendien hangt het af hoevel stroom de 101 uit je de CV output van de Minibrute zuigt. Dat zul je niet makkelijk meten met een multimeter.
Eerst de ene 101 met een standaard minijack kabeltje, dan de andere 101 (heb je vast al gedaan). Dat zal wel octaaf zuiver zijn. Dan allebei tegelijk met je nieuwe Y-kabeltje. Zijn ze allebei niet octaaf zuiver dan is de output van de Minibrute niet voldoende gebufferd. Zal wel loslopen.
Heb je ergens een multiple van een modular liggen? Of kun je er een lenen?

Je oren zijn echt niet nauwkeuriger dan een digitale meter met 5 cijfers achter de komma ;) , en ik meet ook geen stroom maar CV spanning, bovendien kan je met diezelfde multimeter de stroom ook heel nauwkeurig meten, is allemaal niet zo moeilijk.
Uiteraard kan je het ook gewoon horen, maar dat was de vraag niet... :)
 
5 cijfers is wel het minimum lijkt me, als een halve toonafstand maar 0,083 V is en en 1% verschil (0,00083V) al te horen is? Ik heb het ook niet over stroom maar een eventuele spanningsval als de uitgang teveel belast wordt.
 
"Je oren zijn echt niet nauwkeuriger dan een digitale meter met 5 cijfers achter de komma ;)"
Mijn oren gaan tot 10 cijfers achter de komma als het gaat om tuning verschillen - met een referentietoon erbij dan ;)

Ookal is een CV uitgang gebuffered, dan zit er meestal een serieweerstand van de buffer naar de output. Die gooit roet in het eten.
Als je het goed wilt doen dan, gebruik je bijvoorbeeld een TL074 (Quad OpAmp) en daar maak je dan vier parallel geschakelde buffers van zonder serie weerstand weerstand.
De ingangen knoop je aan elkaar met een gezamelde weerstand naar GND van 1 Mega Ohm.
Dan nog zit je met een offsetspanning van mogelijk enkelen mV verschil tussen de verschillende buffers. Wil je dat oplossen, dan zou je een quad opamp met ultralage offsetspanning moeten gebruiken.
 
Ookal is een CV uitgang gebuffered, dan zit er meestal een serieweerstand van de buffer naar de output. Die gooit roet in het eten.

En zoals ze het in de Microbrute opgelost hebben, met de feedback-weerstand ná de serieweerstand?
 
@eatoin:
Dat is inderdaad een elegante methode. Je kan overigens die serie weerstand dan weglaten en het signaal van de '-' uitgang van de OpAmp afnemen.
Deze methode had ik 30 jaargeleden beschreven gezien in een moeilijk electronicablad uit een jaargang 1975. Daarin klaagt een hoogleraar ook dat zijn studenten niet meer weten hoe een transistor werkte ;-) maar dit terzijde.

Waarom die methode zelden wordt gebruikt is me altijd een raadsel gebleven. Al mijn DIYdingensen zijn ermee uitgerust.
 
"Moet je geen regellus in de min hebben natuurlijk.."
Natuurlijk.
We hebben hier slechts over een buffer.
Met de 'sap' zit het wel goed. CV ingangen zijn toch meestal 50...100K.
 
Back
Top