Beste sounds uit Nord Sample Library voor Electro 3 e.v.

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.105
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Heb sinds kort een Electro 3 en naast de goede e-piano's kun je er zelf ook andere geluiden inladen d.m.v. de sample library.

Daar staan behoorlijk wat sounds in en voordat ik van alles ga uitproberen, vroeg me af of er hier mensen zijn met tips over goede geluiden.

Zo vind ik bijvoorbeeld de gewone piano's niet zo super klinken, ze missen wat hoog en sparkling.

Ik weet dat er een Nord forum is waar ik deze vraag kan stellen maar er zijn volgens mij ook veel Nord gebruikers op ons synthforum.
 
Kwa piano zou ik voor de Italian Grand gaan, dat blijft de beste sample die ze hebben. die heeft de perfecte combi tussen sprankelend en vol.
De Velvet Grand is heel er goed, maar heeft een snelle decay. dus meer geschikt voor jazz bijvoorbeeld. De Silver Grand is ook er goed, die is nog wat sprankelender dan de Italian.

de Electric Grand Amped is erg goed kwa CP80 sound.

Kwa Rhodes zou ik de EP6 Sparkletop Vintage '67, EP5 MK I Suitcase, Bright Tines of EP4 MK V, Ideal Close nemen.

De EP2 MK I Suitcase, Close Ideal sample is niet goed, want rond de middelste E of F (dacht ik) valt de dynamiek weg in het geluid. Daar is de toon of heel schel en hard of heel donker en zacht. zit niet echt een verloop in op dat punt. Als vervanging daarvoor zou je de EP1 MK I, Low Deep kunnen nemen.

Kwa sample library (synth sounds enz.) vind ik het meeste niet echt bijzonder, maar dat is kwestie van smaak denk ik en waar je precies naar opzoek bent.
 
Over watvoor afluistering luister jij je Nord af? Er zit meer dan genoeg hoog en sparkle in die piano's...je moet er live zelfs afdraaien regelmatig, accentueert de lelijke Nord attack ook nog eens te veel
 
Kwa piano zou ik voor de Italian Grand gaan, dat blijft de beste sample die ze hebben. die heeft de perfecte combi tussen sprankelend en vol.
De Velvet Grand is heel er goed, maar heeft een snelle decay. dus meer geschikt voor jazz bijvoorbeeld. De Silver Grand is ook er goed, die is nog wat sprankelender dan de Italian.

de Electric Grand Amped is erg goed kwa CP80 sound.

Kwa Rhodes zou ik de EP6 Sparkletop Vintage '67, EP5 MK I Suitcase, Bright Tines of EP4 MK V, Ideal Close nemen.

De EP2 MK I Suitcase, Close Ideal sample is niet goed, want rond de middelste E of F (dacht ik) valt de dynamiek weg in het geluid. Daar is de toon of heel schel en hard of heel donker en zacht. zit niet echt een verloop in op dat punt. Als vervanging daarvoor zou je de EP1 MK I, Low Deep kunnen nemen.

Kwa sample library (synth sounds enz.) vind ik het meeste niet echt bijzonder, maar dat is kwestie van smaak denk ik en waar je precies naar opzoek bent.

Thanks! Dat van de Epiano 2 hoorde ik ja, alhoewel ik die wel mooi vind klinken. De Epiano3 en 5 gaan er bij mij uit. Die EP5 bright tines is mij te bright.
Van wat er standaard in zit vind ik de Studio Grand 2 Yam C7 wel mooi klinken. Daarvan zit de medium sample er in. De overige grands zijn small en klinken niet goed genoeg.
Qua upright (die ik persoonlijk mooier vind klinken) zit nu de rain piano erin, ik ga voor de black upright obv mening van anderen.

In de NE3 zit je jammer genoeg met nogal beperkt sample geheugen voor de nieuwe library, dus ik kan volgens mij maar voor 1 large piano gaan om nog wat ruimte voor de rest te gaan.


Ik was van plan om van alle piano's zoveel mogelijk small files in te laden en ze zo door te lopen en de mooiste te selecteren.
Wat ik me hierbij echter afvraag is of de small files wel representatief zijn voor de grotere files. Ik kom hier denk ik alleen achter door het maar te proberen.


Paar dingen die me aan de NE3 opvallen zijn:
De sustain staat voor mijn gevoel te hard, waardoor ik 'm te veel aanwezig vind.
Ik erg hard moet spelen om in de buurt van full velocity te komen. Als ik speel zit ik rond de 80-90.

Beiden kunnen ook goed te maken hebben met dat ik niet goed kan spelen en net weer ben begonnen met mezelf te leren na vele jaren niet spelen maar een beetje kutten op synths :)

Over watvoor afluistering luister jij je Nord af? Er zit meer dan genoeg hoog en sparkle in die piano's...je moet er live zelfs afdraaien regelmatig, accentueert de lelijke Nord attack ook nog eens te veel

Op behringer thruths die ik al jaren heb en best goed ken. Op mijn koptelefoon klinkt het wel beter (Beyer DT770) maar dat is natuurlijk logisch.
Zoals hierboven gezegd, het kan er ook aan liggen dat ik niet hard genoeg speel. Ik moet er flink op rammen om full velocity te spelen.
 
Het nadeel van de small samples is dat deze vooral minder dynamiek hebben dan de grotere samples. Ik zou minimaal voor de M gaan, maar als het kan zelfs gewoon een XL.
In mijn Electro 4 heb ik kwa piano eigenlijk alleen de Italian grand in XL en de Silver grand in M. Deze geven voor mij de beste toepasbaarheid en een zo realistisch mogelijke sound.

De uprights gebruik ik eigenlijk nooit omdat ze in combinatie met andere sounds vrij klein en ielig klinken.
 
Back
Top