JD XI v/s Gaia

willvandervliet

Ouwe rot
Lid sinds
2 augustus 2004
Berichten
616
Locatie
rotterdam
Ik kan mijn JD XI ruilen voor een Roland Gaia.

De grote toetsen en de hoeveelheid knoppen vind ik een groot voordeel van de Gaia.

Maar eigenlijk vind ik de sound van de JD XI erg goed en ook dat je eigenlijk beschikt over twee Super Natural synths ,erg goede drumgeluiden en een enigzins beperkte maar toch goed bruikbare analoge synth.

Misschien iemand die ze beide kent die mij raad kan geven ?
 
Ik heb ze geen van beiden maar ik heb ze wel allebei gehoord en getest en ik zou lekker de Xi houden, de soundengine van de Gaia vond ik persoonlijk slappe hap.
 
Gaia heb ik niet, dus kan er niet over oordelen.

JD-XI sound vind ik ook dik in orde, gevarieerde drumkits, éénvoudig in te stellen en goed klinkene analoge synth, de twee digitale synths hebben ook een breed scala aan tones, die voor de meeste electronische muziekgenres voldoende zouden zijn.
Ik mis alleen maar warme en zweverige lead tones in de JD XI, maar gezien bovenste kan ik daar goed mee leven,
 
Ik heb de Gaia gekocht om "Synthese" te leren,
en daarvoor werkt die wondergoed.
Maar het is verdomd moeilijk om degelijke patches te maken,
erg veelzijdig is de engine niet!
Als je dan ziet dat de JD-XI; drum, 2VA's, 1 Analoog en vocoder heeft .... moeilijk te vergelijken !

Ik zou niet met die Gaia ruilen vooraleer ik er een uurtje op gespeeld heb !

cya,
Jan
 
Toch maar besloten de JDXI te houden.

Gisteren de mogelijkheid gehad om de Gaia uit te proberen en ben tot de conclusie gekomen dat ik er qua sound en mogelijkheden erg veel op achteruit zou gaan.

Wel heb ik een hekel aan de minikey's van de JDXI maar als je deze alleen voor het programmeren van de sequencer gebruikt, b.v. Voor een drumtrack en voor de rest het apparaat als een soundmodule behandeld, dus vanaf een masterboard ,werkt het prima.
 
De échte upgrade vanaf JD-Xi is de JD-Xa, maar die is dan ook wel fors duurder.
 
Back
Top