Novation KS Rack VS Novation supernova

justin

Shauna
Lid sinds
7 april 2003
Berichten
1.915
Beide leuke racks lijkt me,maar welke had je gekozen als je tussen beide moest kiezen. Aangezien de Supernova2 ook al uit is.

En zit er veel verschil tussen beide synths,weet dat de Supernova wat uitgebreiders is dacht ik,maar qua sound. Iemand ervaring?:)
 
Ligt gewoon aan de hoeveelheid tijd en geld die je te besteden hebt.

Veel geld + veel tijd: supernova 2
Minder geld + minder tijd: KS

Persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de KS. Ik heb er niet zo heel erg veel van gehoord, maar schijnt dat die toch echt een eigen geluid heeft.
 
Die KS Rack is meer een preset bak, breed inzetbaar voor verschillende stylen en klinkt wat beter door z'n vernieuwde filters. De Supernova staat wat mij betreft met kop en schouder boven de KS-serie, inderdaad uitgebreider en meer een 'synth' zeg maar om zelf patches mee te maken die ik uit een ks nog niet gehoord heb.

Keuze is makkelijk. Wil je puur alleen de presets en kijk je naar de kosten neem je een KS, wil je zelf aan de slag om patches te maken neem je een Supernova :D


gr. Mario
 
Origineel geplaatst door mario
Die KS Rack is meer een preset bak

Keuze is makkelijk. Wil je puur alleen de presets en kijk je naar de kosten neem je een KS

Niet om het een of het ander, maar ik vind de term preset-bak nog al te kort doen aan de KS-serie. Ja, het ding heeft mooie presets, maar wat je er zelf aan patches mee kunt maken is niet gering. Nova is wellicht nog uitgebreider qua enevelopes enzo, maar toch.... 3 osc per voice, ring modulation, noise generator, stukje FM synthese....

En zie verder eigenlijk maar mijn review in de database van het forum! :geslaagd:
 
no hard feelings over je KS shortwave :okdan:
 
Origineel geplaatst door mario
Die KS Rack is meer een preset bak

Goh, vertel eens!

De Super Nova, zeker de II, is uitgebreider maar ook duurder. Daarnaast heeft de KS serie een nieuwer filter, wat volgens een review in SOS (heb zelf niets te vergelijken) beter klinkt.

VOlgens mij zit het aller grootste verschil in de Modulation Matrix van de Super Nova en het aantal (uitbreidbare) voices en polyfonie. Daarnaast heeft ie meer outputs (8 i.p.v. 4).

- - - - KS serie - - - -

Oscillators 1, 2 and 3
Waveforms Square / Saw / Variable Pulse / Tri / Sine / Double Saw / Double Tri / Double Sine / 16 Complex Cycle Waveforms
Noise Sources White / Crack / Metal 1 / Metal 2
Octave Range Shift -1 / 0 /+1 / +2
Mod Env Depth -64 to +63
LFO1 Depth -64 to +63
PWM Source Mod Env / Manual / LFO2
Ring Mod 1 * 2
FM 2 * 3
2 * 3 FM Level 0 – 127
2 * 3 FM Mod Level 0 – 127
FM Env Attack Rate 250uS-20 Seconds
FM Env Decay Rate 1mS-20 Seconds
Comprehensive Aftertouch, Breath and Pitch / Mod Wheel control of both static pitch and modulation of pitch
Mixer
Osc 1 Static Level 0 – 127
Osc 1 Mod Level / Lfo1 -64 to +63
Osc 2 Static Level 0 – 127
Osc 2 Mod Level / Lfo2 -64 to +63
Osc 3 Static Level 0 – 127
Osc 3 Mod Level / AD Env -64 to +63
Noise Static Level 0 – 127
Noise Mod Level / Lfo1 -64 to +63
FM StaticLevel 0 – 127
FM Mod Level / AD Env -64 to +63
Ext Input Static Level 0 – 127
Ext Input Mod Level / AD Env -64 to +63
Filter
Frequency 5Hz-24kHz
Slope 12dB / 24dB
Modes Low Pass High Pass Band Pass
Resonance 0-Self Oscillation (24dB mode)
Mod Env Depth -64 to +63
LFO 2 Depth -64 to +63
Cut Off 0 – 127
Keyboard Tracking 0 – 127
Velocity 0 - 127
Overdrive 0 – 127
Q normalise 0 - 127
Comprehensive Aftertouch, Breath and Pitch / Mod Wheel control of both static filter freq and modulation of filter freq
Amplifier & Modulation Envelopes
Velocity -64 to +63
Attack 250uS-20 Seconds
Decay 1mS-20 Seconds
Sustain 0 – 127
Release 1mS – 20 Seconds
Delay (Mod Env) 1mS-20 Seconds
LFO1 - LFO2
Modes Cyclic / One-shot
Waveforms Sine / Tri / Saw / Squ / Sample & Hold / Sample & Hold / Quantize / Random 12 Intricate Wavetables
Speed 0 Hz – 1Khz
Delay Fade In 0 – 5 Seconds
LFO Sync Internal – MIDI Clock
Arpeggiator
Arpeggiators 4 Independent
Controls Speed / Range / Gate Time MIDI Clock / Sync / Keysync
Modes Up / Down / Rand / Chord
Patterns 16 Rhythmic



- - - - Super Nova II (dus geen I zoals gevraagd) - - - -
Sound Sources per Voice
3 Oscillators, 2 Ring Modulators and a Noise Generator.
FM Algorithms
8 different Fm / Ring Mod Algorithms
Modulation Matrix
Comprehensive Modulation Matrix with over 130 possible routings.

Filter
12, 18 and 24 dB per octave Resonant
filter configurable in Low Pass, High Pass and Band Pass modes. The filter also features an overdrive control.
LFOs
2 LFOs capable of oscillating at Audio rates.
 
Voor wie het mischien een beetje onduidelijk is. Bedoelde wel het verschil tussen de Supernova1.:)
Ik weet niet of de meesten dat ook bedoelden.
 
Origineel geplaatst door C-Code
Ik heb een Supernova 1, lekkere synth.....je kunt er lekker mee experimenteren, erg breed inzetbaar ook
Ik gebruikte hem in het begin erg veel, nu gebruik ik hem voornamelijk voor dodelijke sub-bassen. :maffia:

Maar nog steeds wel aan te raden dan? aangezien de 1 al wat ouder is en hij ook niet super goedkoop is.
 
Ik geloof niet dat je met de KS een buil zal vallen (tenzij je uitglijdt..).
De SuperNova zal wat verder gaan hier en daar, maar is idd alleen nog maar 2e hands te krijgen en zeker de 1e versie is al weer wat ouder.
Ik was eerst ook aan 't kijken voor een KS (maar dan de toetsen-versie..), maar toen kwam ik een 2e Hands SuperNova2 (rack) tegen die niet veel scheelde qua prijs.. Ben toen voor de SN2r gegaan.
Als het een type1 was geweest had ik ,denk ik, voor de KS gegaan. (Bij mij was 't als ik een Sup.Nova koop dan alleen versie 2.. kwestie van smaak.)
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
Ik geloof niet dat je met de KS een buil zal vallen (tenzij je uitglijdt..).
De SuperNova zal wat verder gaan hier en daar, maar is idd alleen nog maar 2e hands te krijgen en zeker de 1e versie is al weer wat ouder.
Ik was eerst ook aan 't kijken voor een KS (maar dan de toetsen-versie..), maar toen kwam ik een 2e Hands SuperNova2 (rack) tegen die niet veel scheelde qua prijs.. Ben toen voor de SN2r gegaan.
Als het een type1 was geweest had ik ,denk ik, voor de KS gegaan. (Bij mij was 't als ik een Sup.Nova koop dan alleen versie 2.. kwestie van smaak.)

Je zit gewoon weer een beetje op te scheppen zoidsity:D Heb helaas geen geld voor een 2 mischien dan een 1.
 
als de prijs van de supernova wat hoog is kan je mischien beter een novation nova kopen (de desktop) ; die is sinds het laatset os compatibel met supernova 1 en 2 (met de 2 zijn er wel paar verschillen natuurlijk,maar kan alle patches lezen).

Heb de mijn pas verkocht voor 500 euro... voor die prijs kan je er wel 1 vinden- had de mijne gekocht voor 400 ofzo (of was het nu 300 :dubbel: ) - maar reken toch maar op minstens 450 , wat nog een superprijs is voor 16 voices/5 parts - echt supermooit synth heb je dan die ongelooflijk goed klinkt, en een blauw schermpje :okdan:

ps: heb de mijn verkocht om een virus te kunnen kopen *D
 
Goh, vertel eens!

Hehehe, goh daar heb je spuit 11 weer... Was al bang dat je niet zo reageren :D

Als je beide in huis hebt gehad ga je een vergelijking maken en ik merkte eigenlijk al heel snel dat ik bij de KS niet de 'drive' of uitdaging had om zelf patches te maken wat wel het geval is geweest bij de SN2 (of SN1). Dat is dan ook mijn mening vandaar dat ik 'm uit eigen ervaring meer gebruikte als presetbak ipv zelf ideeen opdoen en aan slag gaan.

Het is meer de feeling zeg maar... dus ook al kom je met je techspecs, de praktijk is vaak anders!

gr. Mario
 
Origineel geplaatst door justin
Maar nog steeds wel aan te raden dan? aangezien de 1 al wat ouder is en hij ook niet super goedkoop is.

ja zeker, ik zat er pas aan te denken hem te verkopen, maar ik denk dat ik dan hem ongeloofelijk ga missen.........het draaien aan al die knopjes blijft toch een stuk inspiratievoller dan met je muis pielen aan een softsynth. Ik denk dat je met de supernova in ieder geval een breder inzetbaardere synth hebt dan een virus,ms2000 of een nordlead. Als 1e VA doe je er in ieder geval geen verkeerde keuze mee. Wat voor muziek wil je ermee gaan maken ?
 
mmmm ben nieuw hier maar als ik ook wat mag zeggen...
Ben het niet eens met de vorige antwoorder. Ik heb de KS rack en een Virus C en als de sound van de KS rack erg lijkt op die van de Supernova ( wat ik denk dat zo is) kan ik daar niet echt warm van worden, ik vind juist de Virus een veel breder inzetbare synth is en veel meer een eigen karakter heeft.

Bye,

Opa:peukie:
 
Naar mijn weten heb ik niets over een Nord gezegd...
Ik zeg dat de klank van de Virus mij meer aanspreekt en veel vetter is dan de KS rack, kan ook een kwestie van smaak zijn..
 
kan ook een kwestie van smaak zijn..
Dat is idd een kwestie van smaak.

Persoonlijk vindt ik dat iedere VA van het eerste uur een behoorlijk eigen geluid heeft, met name door de 'beperkte' DSP kracht. Tegenwoordig kunnen VA's meer en ik krijg de indruk dat alles daardoor meer naar elkaar toetrekt. Overigens wil ik hier niet beweren dat het niets uitmaakt of je een Virus C of een Ion koopt.

Er is al eens een discussie geweest over het breed inzetbaar zijn van VA's. Natuurlijk is dat zo omdat fabrikanten aan zo veel mensen dat ding willen verkopen, maar vaak zie je dat een synth een bepaalde hoek in gedrukt wordt door promotie of door toepassing.
 
Back
Top