Kyma X - Pacarana

Vind het soms wel bijzonder welke artiesten ik hier voorbij zie komen,... had al jaren niks van Christian Vogel gehoord, maar rond 2000 vond ik hem erg goed (heel anders dan de rest), heb even op zijn website gekeken, paar nummers geluisterd, en hij maakt nog steeds heerlijke muziek.

Hij is dus ook druk bezig met pacarana?!

Volgens mij wel met meerdere dingen, zoals iedereen, maar tof weer eens zijn naam voorbij te zien komen!! :okdan:

Enig idee of Thomas P Heckmann daar ook rond struint?! :engel:
 
Ik vind het wel erg jammer dat het zo'n gesloten systeem is.
En met een belachelijk prijskaartje dan ook nog.
 
Begrijpend lezen is moeilijk? Ik snap niet zo goed wat je linkje ook maar ergens mee te maken heeft.

Daar was ik al bang voor. Dat je het lezen over voltage control en Kyma te veel moeite of te moeilijk zou vinden. Jammer.
Misschien dan ook maar op het videotje klikken.
Het leek er zelf een beetje op dat je dit al schreef voordat ik de vorige post geplaast had :D
Kyma kan dan dus OOK heen en weer met cv uit de voeten,
Dit naast natuurlijk ook audio in real time sampling technieken en audio processing:



En tot aan de nok toe gevuld met heel veel humor :)

 
Ok, maar kan kyma ook toegankelijk zijn voor normale mensen? daar lijkt het namelijk niet op.

Dat is wat ik met name bedoel met 'gesloten systeem'. Het lijkt vooral te zijn bedoelt voor kyma ontwikkelaars en niet voor muzikanten dan wel artiesten.

Het komt dus niet over als een erg 'open' systeem waar je makkelijk gebruik van kunt maken of iets aan kunt bijdragen.
Met zo'n gigantisch prijskaartje (voor wat eigenlijk, een speciaal computertje waar de software op mag draaien?) wordt het ook niet bepaald toegankelijker om zoiets te gaan gebruiken.
 
Ik vind het wel erg jammer dat het zo'n gesloten systeem is.
En met een belachelijk prijskaartje dan ook nog.

Tja of dat belachelijk is? Het is wel een supercomputer, special purpose device voor lowlatency DSP.
Het is open in de zin van zijn interface.

Niet echt vergelijkbaar met het draaien van max of puredata op een general purpose low cost device.
Een hardware platform helemaal optimised voor geluids dsp.
Zo bereiken ze een hele hoge geluids kwaliteit. waar max en puredata niet aan kunnen tippen denk ik.



Tja het is ook buiten mijn budget maar ja om er gelijk op af te geven...
Een eventide HX9000 is ook buiten budget en een set Dynaudio LYD of een Moog one ook... is het dan overpriced ?
 
Tja of dat belachelijk is? Het is wel een supercomputer, special purpose device voor lowlatency DSP.
Is dat zo? de website(s) rondom kyma zijn verbazend vaag over wat voor hardware er uberhaupt gebruikt wordt.

Feit is wel dat een platform als dit totaal niet toegankelijk is. Dat maakt het natuurlijk extra makkelijk om er heel erg mee uit de hoogte van te doen, terwijl het voor mij eigenlijk niet zo veel lijkt voor te stellen.
(een menig die natuurlijk nergens op gebaseerd is, gezien er gewoon bijna geen concrete informatie te vinden is over dat hele kyma)
 
Dan moet je effe dat filmpje checken. Wat de hardware precies is maakt verder niet uit. of er nu dedicated DSP's inzitten of gewoon x86 or arm processors. Het gaat erom dat het gehele platform optimized voor digital audio processing.
Ook de algoritmes zijn van hoge kwaliteit.
In die zin is het een high end niche product en is de prijs te begrijpen.

https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=133106

Zie dat ze voor 2200 dollar en 2 cpu versie hebben...... :{
 
Ik raakte wat geïrriteerd door het ge-oh over geld.
ik denk dat dit voor elk product opgaat wat hier op SF passeert. Dus niet interessant. Het verteld ons alleen iets over je buget en de balans van je banksaldo. Gaat ook op voor de analoog en remakes.
wil je dan kunnen wat je met KYMA kunt doen....dat wordt dokken.

En ja, de Paca is er ook nog :)

Tevens is het mogelijk om Pacarana 's en Paca's door te kabelen. Een zogenaamd Wormhole. Dan wordt het helemaal een gigantische processor!
 
En dreamer , het is net wat je schrijft, deze supercomputer is niet voor normale mensen.

Met KYMA kun je alleen werken wanneer je:
A/ Een super hoog IQ hebt
B/ Een wonderkind bent
C/ Grenzeloos artistiek bent
D/ Een berg filosofische bagage hebt
E/ Goed met geld kunt omgaan
F/ Goede keuzes maakt
E/ Een goede vriendin, of partner hebt die het snapt en je laat.

Dit alles sluit jou dan natuurlijk, volgens het zo vaak en gangbare ongevraagde SF-advies, al snel uit. :D *

Voor wie is KYMA dan wel?

Pacarana—Supercomputer for Sound – Kyma

TE_Paca3Thumb.jpg - Click image for larger version  Name:	TE_Paca3Thumb.jpg Views:	0 Size:	38,9 KB ID:	3716063

Lees hier verder.

Waar houden mensen van Kyma zo van? Voor sommige mensen heeft het een onbegrensde omgeving voor het creëren van geluiden die nog nooit eerder zijn gehoord. Anderen noemen uitstekende technische ondersteuning en de superstabiliteit en betrouwbaarheid van de Kyma-software tijdens live optredens. Weer anderen zijn enthousiast over de continue stroom van gratis software-updates vol nieuwe functies en synthese / verwerkingsalgoritmen. En iedereen houdt van het legendarische Kyma-geluid. Wat is het geheim achter het ‘Kyma-geluid’? Het geheim zit in de software. Als je een supercomputer hebt die volledig is gewijd aan het vastleggen, verwerken en synthetiseren van geluid, heb je de luxe dingen goed te kunnen doen. We beknibbelen niet en daarom u kunt het verschil horen.

* Je ziet dat ik de zo fijne SF humor machtig begin te worden. Zo'n grijnsje erbij en het is leuk!
 
En dreamer , het is net wat je schrijft, deze supercomputer is niet voor normale mensen.

Met KYMA kun je alleen werken wanneer je:
A/ Een super hoog IQ hebt
B/ Een wonderkind bent
C/ Grenzeloos artistiek bent
D/ Een berg filosofische bagage hebt
E/ Goed met geld kunt omgaan
F/ Goede keuzes maakt
E/ Een goede vriendin, of partner hebt die het snapt en je laat.

Wow, wat ben jij een pretentieuze pauper. Is het nou echt nodig om zo uit de hoogte te komen?

Het zal wel onder "kunst" vallen deze opmerking ...
 
Wow, wat ben jij een pretentieuze pauper. Is het nou echt nodig om zo uit de hoogte te komen?

Het zal wel onder "kunst" vallen deze opmerking ...

Of onder humor. ;) Ik vind deze quasi-cynische aanpak van Roland wel verfrissend. Laten we anderen en vooral onszelf niet al te serieus nemen. 8)
 
Ik kan dit hele Kyma anders ook niet serieus nemen, als elke kritiek op zo'n manier wordt afgewimpeld.

Nogal een circlejerk project dus (door en voor kyma).
 
Back
Top