Kyma X - Pacarana

Uit de Comfortzone

"Kyma lijkt sommige muzikanten uit te nodigen om hun comfortzones te verlaten, omdat het gebaseerd is op geluiden, in plaats van op muzieknotatie. Componisten als Schaeffer, Stockhausen, Berio en andere vroege tape-muziek pioniers creëerden een ontwrichting in de lineaire geschiedenis van Europese kunstmuziek. Ze creëerden een muziek die radicaal anders was dan alles wat er eerder was - het is muziek die we heel direct met geluiden kunnen creëren, waar we de tijd opnieuw kunnen inrichten, veel in de manier waarop een filmeditor een nieuwe reeks van tijd met beelden creëert. Net zoals film zijn eigen kunstvorm is geworden, onafhankelijk van live theater, is elektronische muziek een nieuwe tak van muziek, onafhankelijk van traditionele muziek!

Wat anders is aan elektronische en computermuziek is niet de technologie; het is de radicale notie dat je muziek rechtstreeks met geluid kunt maken, zonder tussenkomst van notatie of instrumenten. Er zijn veel zeer traditionele benaderingen van muziek die de technologie van computer- en elektronische muziek delen, maar die eenvoudigweg softwaremodellen zijn voor het maken van muziek met scores die door instrumenten worden gespeeld. Daarom geef ik de voorkeur aan de term 'experimentele muziek' boven de term 'elektronische muziek', die alleen verwijst naar technologie en niets zegt over de houding van het experiment. Experimentele muziek is voor mij letterlijk het ontwerpen van experimenten, het uitproberen van nieuwe manieren om muziek te structureren, muziek te presenteren of muziek te bedenken. In sommige opzichten is dat een ondankbare klus, omdat je per definitie nooit populair zult worden, want als je dat wel deed, zou je in je volgende stuk iets heel anders doen. Maar ik ben dankbaar dat sommige mensen het doen. Het injecteert frisse ideeën en benaderingen en geluiden in muziek die uiteindelijk hun weg vinden naar games en films en reclame en zelfs naar traditionele kunstmuziek en populaire muziek." - Carla Scaletti


Slipstick als pianistische uiting.
Een paar posts geleden kwam het er op aan hoe de C15 te bedienen. Daar moet je een instrumentalist voor zijn.
Een keyboard bespelen met een andere muzikale opvatting kan ook, zoals in deze video:

 
Lossy Intergrators als controllers:

http://soundcloud.com/roland-kuit/intergrated-noise-stereo

1 / (!Tc * ?VoiceNumber) s samp removeUnits

Pan (4 LossyIntegrators with 4 different Time constants & some noise immunity)
. 4 LossyIntegrators with 4 different Time constants & some noise immunity (LossyIntegrator as Controller Smoother + Lossy Integrator as a smoother on a control. Slows down as it approaches the target copy, random 0,1)
. . LossyIntegrator as Controller Smoother + Lossy Integrator as a smoother on a control. Slows down as it approaches the target copy (LossyIntegrator as Controller Smoother, Morph1dGrainCloud)
. . . LossyIntegrator as Controller Smoother (LossyIntegrator as Controller Smoother)
. . . . LossyIntegrator as Controller Smoother (random -1 1)
. . . . . random -1 1
. . . Morph1dGrainCloud
. . random 0,1

Roland Kuit - Kyma
 
Terug uit het Noorden. Binnenkort meer nieuws & geluid hiervan:

Roland Kuit recording The White - The North Project
 
Zat er eerst geen pattern generator in de Kyma software? Vind de voorbeelden nu veel meer muzikaal dan wat ik eerder van je hebt gehoord.
 
Zat er eerst geen pattern generator in de Kyma software? Vind de voorbeelden nu veel meer muzikaal dan wat ik eerder van je hebt gehoord.

Misschien was het 'muzikale' ondergesneeuwd ;)
De meest te gekke sequencers & pattern Generators waren al aanwezig in het KYMA paket en/of konden goed worden uitgebreid/veranderd.
Deze echter is een nieuwe met een ander beginsel. Namelijk midi - files als uitgangspunt.
Ik had al voorbeelden gegeven met het 'scramblen' van midi - files. Ook voorbeelden met het samensmelten van muziek/klank van meerdere componisten en het sequenced samenstellen van een harmonische inhoud. Met deze ideën zijn Cala & Kurt (Kyma ontwikkelaars) aan de slag gegaan. Nu dus met als 'seed' midi - files.
Hier klinkt het wat gangbaarder maar je kunt het zo gek maken als je wilt.
 
Meeste pattern generators klinken niet muzikaal deze wel,... iemand al een eurorack uitvoering bedacht :engel:

Zou graag eens kyma in actie willen zien/horen, kan dat ergens?!
 
Meeste pattern generators klinken niet muzikaal deze wel,... iemand al een eurorack uitvoering bedacht :engel:

Zou graag eens kyma in actie willen zien/horen, kan dat ergens?!

Ik heb dize draad opgezet omdat de apparaten van Symbolic Sound: Paca & Pacarana niet in de muziekwinkels liggen.
Het Koninklijk Conservatorium heeft er 1 en er zullen vast wel een aantal verder aanwezig zijn in productie studio's voor reclame en film.
Door drukte/buitenland heb ik steeds de SF dagen gemist. Misschien komt het er wel weer een keertje van.
 
Nog een gedachte over hoe het begrip muzikaal hier wordt gebruikt.
Muzikaal moet niet worden verward met muziek die men al kent, en daardoor makkelijker in het gehoor ligt.
Een Pattern Generator genereerd alleen patterns. Patronen. Wat men daar mee doet ligt aan de persoon die deze insteld.
Het gebruik van noten is niet muzikaal. Wel wat men daarmee contextueel mee doet. Uh....?
Ja context.
De context bepaald wat muziek is.
De context veranderd met de tijd, en soms herhaalt deze zich in de geschiedenis.
Denk maar eens aan kleuren. Het vroegere rood, blauw en geel wat na een tijd verwisseld werd met bruin, paars en oranje.
Ze komen terug in deze volgorde als op een draaien wiel. Wel steeds met een andere intensiteit/temperatuur.
Misschien kan Vink hierover iets schrijven in een mooie draad over muziek en filosofie.

Gedachtengoed dat vertaald wordt in kunst/muziek.

Zoals akoestische instrumenten aan verandering onderheving waren/zijn, zo ook electronische instrumenten.
Door deze veranderingen kan men meer met het instrument. Hierdoor zal de muziek, of het denken over muziek, veranderen.

Toevallig las ik weer iets over het gebruik van AI en muziek hier:
Link

Holly Herndon en het gebruik van nieuwe technieken:



Ik moest hier aan de DADA kunst denken. Zie het kleuren wiel!.
Deze vernieuwingen paste ik al toe in 2016 en eerder. Zie mijn Madrid concert:

Roland Kuit Landscapes of a Voice - Click image for larger version  Name:	Roland%20Kuit%20and%20Karin%20Schomaker%20SONOKAS%20XIV.jpg Views:	1 Size:	149,8 KB ID:	3689558


2 delen muziek die hier werden uitgevoerd:





DADA kunst!
 
Ik heb dize draad opgezet omdat de apparaten van Symbolic Sound: Paca & Pacarana niet in de muziekwinkels liggen.
Het Koninklijk Conservatorium heeft er 1 en er zullen vast wel een aantal verder aanwezig zijn in productie studio's voor reclame en film.
Door drukte/buitenland heb ik steeds de SF dagen gemist. Misschien komt het er wel weer een keertje van.

Ik blijf dit topic in de gaten houden :engel: :okdan:
 
Terug naar de KYMA HMM Pattern Generator

31574_782.jpg - Click image for larger version  Name:	31574_782.jpg Views:	1 Size:	28,7 KB ID:	3689676

In the animated self-similarity matrix, the diagonal line represents the original path through the sequence. Dots in the same row or column are 'equivalent' pivot points where the sequence can take an alternate path. Bright green dots show where you are right now. - Symbolic Sound

Barstensvol hidden Markov chains.
(in deze draad voorbeelden daarvan)

Ook SONICSTATE schrijft over deze pattern generator hier
 
Men neme een......Pink Floyd midi-file als "On the run".
Een Kyma systeem om midi data mining te doen met de HMM Pattern Generator en dan krijgt men dit:



Geen extreme uithoeken opgezocht maar van eerst het oorspronkelijke steeds een beetje meer afwijking in noot positie, tijd en toonhoogte.
Voor de klank een soort VCS3 synth in Kyma met real time filter tweaks.
 
Laatst gewijzigd:
boring, ik hoor >3m niets anders dan variatie in toonhoogte en wat klank/timbre spielerei ; this has been done a thousand times.... (pas naar het einde toe wordt het interessant - omdat het dan stopt?)
 
Men snapt dat een simpel voorbeeld van variaties uit een monofoon 8 toons sequencer lijntje niet metteen een "aha"- feel op roept.
Dit geeft niet de "piek-ervaring" waar men op gehoopt had.
Wanneer er een polyfoon file gebruikt wordt gaan er meer deuren, om uit te kiezen, open.



1/Original
2/Pitch Variation
3/Position Variation
4/Time Next Variation
5/Combi Variation 1
6/Combi Variation 2
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top