Kyma X - Pacarana

Veel mensen denken dat uit de Kyma X / Pacarana alleen maar 'rare' dingen komen.
Dat klopt, maar ook kun je zelf sequencers bouwen. Zoals ik dat al menigmaal gedemoot heb met de Clavia NMG2. Deze demo bevat wat random instellingen. Ook de klanksynthese is Kyma. Ik was op zoek naar een klank tussen een elec gitaar en een house basje. Met dit resultaat:
https://soundcloud.com/roland-kuit/sick-sequencer
 
Voor iedereen die niet weet waar deze draad over gaat.
Het gaat over dit systeem:
http://www.symbolicsound.com/cgi-bin/bin/view/Company/WebHome

Via de software praat je met dedicated hardware.
Patches kunnen gemaakt worden d.m.v. modellen(modules) die worden doorverbonden.
Deze modules kun je zelf nog specifieker inrichten door het gebruik van de computer talen 'Capytalk' en 'Smalltalk'. Daarna kun je 1 of meerdere patches plaatsen op een timeline.

Patch(or 'sound'):
screenshotKymax47.jpg


Timeline:

Kyma%20XScreenshot%20Large.jpg


Hardware:

Front%20Alternate%202%20(6%20in).JPG
 
Jammer dat het zo vreselijk duur is, en er maar een paar audio-interfaces worden ondersteund. Niet altijd de beste ook, en ook de midi-interfaces zijn erg beperkt. M'n Metric Halo en m'n Motu midi-express zijn allebei geen optie alvast...

Qua klank en concept spreekt het me erg aan.
 
Wanneer je een andere firewire optie zou willen kun je de fabriek(Carla & Kurt) mailen and dan kunnen ze daar een driver voor schrijven(ze moeten dan wel daar dezelfde interface hebben, of anders moet je deze opsturen). Eg mooi die Metric Halo! Zelf werk ik nu met een Impact Twin(Firewire 800). Firewire verdwijnt op laptops, maar Thunderbold is ook een optie.
 
Nog eentje:
https://soundcloud.com/roland-kuit/70s-sequencer

Toccata voor Flatterzunge! :mega:

Mooi, Roland, dat je deze draad over Kyma hebt opgestart!

Ik maakte kennis met het systeem tijdens de studie sonologie Den Haag, waar het door Paul Berg werd geïntroduceerd. Enkele jaren na afstuderen schafte ik het zelf aan (Capybara) en ontmoette in '99 ook de ontwikkelaars Carla Scaletti en Kurt Hebel tijdens een vierdaags seminar aan de Musikhochschule in Wenen. Ik had tijdens de lunches en diners lange gesprekken met Kurt (die electrical engineering had gestudeerd) over systeem-architectuur en signaalverwerking. Ik was toen ook al zo'n jaar of vijf bezig met WaveWizard en ik heb lang getwijfeld om het dezelfde "modulaire" structuur te geven als Kyma (de redenen waarom ik uiteindelijk besloot om meer in de richting van Matlab te gaan heb ik beschreven in de WaveWizard-draad).

Zou je dit nou ook met NM hebben kunnen doen? Ik ben wel benieuwd naar de patch!
 
@Waveguide7, Zeker kan ik de laatste sequencer met de NMG2 maken.
Deze laatste is wel ook script based maar goed te doen met de modules van de NMG2/

Paul Berg ken ik ook van Sonologie Utrecht, voordat het naar het Kon. Conservatorium kwam. En was ik maar bij de gesprekken geweest tussen jou, Carla en Kurt. :)

Wat je schreef over modulaire synthese is zo waar. Het is altijd hier en nu en misschien FB uit het verleden..
Met Kyma kan je, behalve met het nu, ook met het verleden en toekomst gebruiken in een patch.
 

Attachments

  • 70's Sequencer.jpg
    70's Sequencer.jpg
    22,6 KB · Bekeken: 267
ik vind het allemaal wel heel mooi klinken.
kan dit systeem ook realtime externe signale verwerken?
CV en of audio?

Als dat zo is lijkt me dit een vette combi met een modular.
 
Cv kan via midi. Deze Pacarana is de grote broer van de kleinere Paca(een mooi instap model). Alle soorten(ook via iPad) midi controllers kun je er op aansluiten.
Het is wel een vette patch die ik hier gebruik. maar de synthese is een eenvoudig FM patch die door een geweldig assortiment prepared piano resonaties gaat(cross-synthesis). Real time audio-in gaat prima. Ik had ipv de FM ook mn vriendin er doorheen kunnen sturen maar wij resoneren ook zo wel ;)
 
In de vorige post had ik het over FM. Als 1st hier een basis model van Kyma.
Een LFO gemoduleerde Modulator naar een Carrier:

FM1.jpg


Zoals je ziet, niets moeilijks.
Met analoge synthesizers is het eenvoudig om terug te routen. Feedback creëren.
De meesten kennen wel de DX7 synth. Een 6 oscillator (operators) systeem waarmee geschakeld kan worden tussen 32 Algorithms. Modulatie routings. En met feedback.
In digitale synthese kan je niet zomaar even 'terug-pluggen' zoals Waveguide7 prima beschreven heeft in zijn draad. Om in o.a. Max/Msp, Reaktor te feedbacken maakt men gebruik van een 1-sample delay. Zo ook in Kyma. In dit eerste voorbeeld worden zowel de Carrier, als de Modulator terug gevoerd d.m.v. een MemoryWriter module die dat geheugen 'terug schrijft' naar Sample Module - hier Feedback- genoemd:

FM%20Feedback%201.jpg


Zou je nu alleen de Modulator willen feedbacken, dan zul je deze moeten isoleren in een andere route zoals hier:

FM%20Feedback%202.jpg


Dit zijn wat kleine voorbeeldjes.
 
Back
Top