Kyma X - Pacarana

Gaaf hoor. Voor mij liefst in zo "rauw" mogelijke vorm! Reine Musik, zullen we maar zeggen.. ;)

Ik had van Hans al gehoord dat je was langsgeweest. Prachtig! Ik mis die plek.. Hopelijk kunnen we er snel weer samenkomen om de synth te vereren en mooie muziek te maken en te beluisteren.
 
Laatst gewijzigd:
Hi Roland leuk dat je hier weer eens langs komt.
Vind die tweede demo van de ARP2500 en Kyma erg mooi.
Is de Kyma daar een fx processors of gaat er ook cv in/uit tussen de ARP en Kyma?
 
ishi Niet op de video te zien is 1 van mijn 3 Clavia Nord Modular G2 racks. Deze heb ik in consignatie daar geplaatst.
Mag je raden wat er kan gaan gebeuren :) Ook kan eenieder daar gebruik van maken en/of in de zaal voor performances.

flyweight Kyma als FX. De toonbursts en patronen zijn een ARP2500 patch waarbij een evenwicht gevormd wordt tussen de sequencen van de Arpeg/Seq - 1027 en stochastiek d.m.v. de 1023 Dual Sample & Hold/Random Voltage Generator.

Click image for larger version  Name:	ARP-1027-Module.jpg Views:	0 Size:	53,2 KB ID:	3795279 Click image for larger version  Name:	arp-2500-7003x-25_grande.jpg Views:	0 Size:	72,3 KB ID:	3795280
 
Naast mij bezig te houden met een nieuw album, gebruikmakend van de ARP 2500, werkte ik ook aan een voortzetting van mijn "stapelingen".
Ik gaf een voorbeeld op SF en scheef ook een verhandeling over het stapelen van klanken in ruimtes voor de Faculty of In-humanities.
De intersectie tussen wetenschap, klank en architectuur als kunstwerk/installatie.
Ook op dit forum wordt heel wat "afgestapeld". ;)
De notenpoepers, niet negatief bedoeld, zijn bezig muziek keuring te ordenen d.m.v. akkoorden reeksen. Stapelingen dus.
Maar ook de SF'rs die zich alleen met klank bezig houden ook. Namelijk, elke klank die je maakt heeft een bepaalde harmonische inhoud.
Dus een stapeling van sinustonen die per klank verschilt.
En natuurlijk de combinatie van deze groepen. Stapelen van noten en stapelingen van harmonischen, van timbres.

Mijn Kyma boek gaat niet alleen over het componeren van chaos, maar ook over het decomposing hiervan. Dit is ook ordening!
Komend jaar geef ik hierover een lecture op the 2021 International Computer Music Conference (ICMC 20201) hosted by the Faculty of Arts,
Pontificia Universidad Católica de Chile in Santiago, Chile.

B.v. een stapeling van toonladders door allerlei instrumenten gespeeld als gecomponeerde chaos:



Teruggaande naar het eerste Bach voorbeeld, de stapeling van de 12 Inventionen, een voorbeeld met decompositie van chaos:

 
Deed me denken aan The Beatles A Day In The Life waarin ook van zulke chaotische stukjes voorkomen.
 
Een andere meester van stapeling:

Karel Goeyvaerts.

In 1953 realiseerden Goeyvaerts en Stockhausen samen met enkele andere componisten voor het eerst muziek die geproduceerd werd via elektronische generatoren (in de studio’s van de WDR te Keulen).

Hij stapelde 'dode tonen', de sinus tonen, op elkaar om tot timbres te komen. Iets wat wij allemaal nog steeds doen.

Voorbeeld stapeling van afzonderlijk bijgevoegde sinus tonen:



Dit stapelen deed Goeyvaerts in de studio. Elke sinus toon afzonderlijk opnemend met de bandrecorder. Behoorlijk veel werk om dit allemaal samen te voegen tot een eenheid van klank(en).

 
Dit stapelen heeft dus alles met timbre en muziek maken van doen.

Eens even kijken, wat zouden we nog meer kunnen stapelen?

Oja............ b.v. klanken van kikkers & varkens!



Behalve Bach stapelingen kunnen we ook werk van een componist als Dick Raaijmakers nemen.
In zijn 5 canons behandelt hij fundamentele aspecten van ruimtelijkheid van geluid en tijd.
In dit voorbeeld verklein ik ruimtelijkheid van TIJD d.m.v. stapeling.
Dit als 'opmaat' nieuws komende week.

 
Terug naar de video van Goeyvaerts en zijn stapelingen.
Met Dodecafonie als compositietechniek worden de twaalf tonen van het octaaf in een reeks geordend die dan de structurele basis (de grammatica) van een compositie vormt. Webern had dit reeksprincipe zodanig geperfectioneerd dat zowel de muzikale inhoud als de muzikale vorm rechtstreeks uit de oorspronkelijke reeks of serie voortvloeiden. Karel Goeyvaerts zou er als eerste in de muziekgeschiedenis in slagen om dit reeksprincipe niet alleen op toonhoogte toe te passen, maar ook op ritme (toonduur), klanksterkte en articulatie. (Matrix).

Een andere manier om stapelingen te maken zou b.v. het gebruik van Swarm intelligence kunnen zijn.

In de volgende video zijn alle stapelingen van Goeyvearts kompositie nr 5 samengebracht als een spectraal landschap:

komp 5 landschap.jpg


Vanuit dit 'landschap' kan een nieuwe compositie ontstaan wanneer er, noem het maar ping-pong balletjes, er overheen/doorheen worden uitgeworpen.
Deze sinus ping-pong balletjes zijn verbonden in beweging als een zelforganiserend systeem.
In dit systeem zijn punten samen gebracht om de beweging stil te zetten.

 
Vanuit dit 'landschap' kan een nieuwe compositie ontstaan wanneer er, noem het maar ping-pong balletjes, er overheen/doorheen worden uitgeworpen.
Deze sinus ping-pong balletjes zijn verbonden in beweging als een zelforganiserend systeem.
In dit systeem zijn punten samen gebracht om de beweging stil te zetten.



Ik begrijp niet wat het plaatje bij die video met de muziek te maken heeft. Kun je dat verduidelijken?
 
Ik begrijp niet wat het plaatje bij die video met de muziek te maken heeft. Kun je dat verduidelijken?

In het ronde vlak zie je die sinus ping-pong balletjes. Alleen hier is het een still, een foto van het scherm terwijl de balletjes stuiteren en bewegen, sinus tonen op verschillende toonhoogten pakkend en dan af en toe stilstaan om een samenklank te vormen. Rechts is een still van het modulatie signaal van het zelforganiserend systeem.
 
Back
Top