Kyma X - Pacarana

NE Labs heeft een Micro wave maker ontworpen. Zie plaatje Wave garden
Met dit programma kunnen allerlei soorten golfvormen in combinatie met een andere worden opgeteld, afgetrokken, vermenigvuldigd, geconvolueerd, gedeeld.
De golfvormen kunnen worden genormaliseerd, omgedraaid, achterste voren enz.
Van deze golfvormen kun je een ketting rijgen (necklace plaatje) waarmee je in RT de articulaties veranderen kunt in hier als voorbeeld een granular stuk:

http://soundcloud.com/roland-kuit/granular-articulations-2
 

Attachments

  • Wave Garden.jpg
    Wave Garden.jpg
    47,2 KB · Bekeken: 86
  • Violins  Necklace-Roland Kuit.jpg
    Violins Necklace-Roland Kuit.jpg
    43,5 KB · Bekeken: 92
Een van de standaard sequensers, deze stuurt flagioletten van 3 gitaren aan.
3 variaties.

zalig,

klinkt heel neig naar markus popp, oval 's
recente muziek

boeiende thread mijnheer kuit !
zeer interessant !!!

thnx

- ---- ---
edit : jammer dat je niet 'direct' kan reageren
waar je op wil reageren (iets vanuit het verleden) . . . ... . . nou, lijkt
het weinig relevant :/


 
Last edited by a moderator:
Pseudo Random = Quasi Chaotic

Een tijdje geleden vroeg iemand mij hier hoe een behapbaar willekeur systeem gemaakt wordt.
Een manier, het cross moduleren van 2 LFO's was toen mijn antwoord. Echt een simpele manier om tot gecontroleerde random te komen.

In deze 2 voorbeelden ligt dit idee ten grondslag.

In dit eerste voorbeeld gaan deze pulsen via Min-Max modules naar een logic netwerk om daar meer ingewikkelde puls ritmes van te maken. Deze pulsen als IR's voor een Vocal Oscillator:



Om nog 'mooier' geschraap en getik te krijgen stopte ik na dit logic netwerk een Freezer er tussen. Dit geeft meer kleuren ruis aan het geluid. Dit gaat door twee Modal Filters.
Modal Filters kunnen worden gebruikt om soorten bodies van instrumenten na te bootsen. Maar ook ruimtes als galmkamers enz:

 
Last edited by a moderator:
In de vorige post noemde ik het Modal Filter.
Dit filter is ook in te stellen als een 1/3 Octaafs Filter.
In de jaren 50/60 werd dit filter veel gebruikt in composites elektonische muziek.
Op het Instituut voor Sonologie Utrecht (nog steeds, nu in Den Haag) en vele andere studio's.

Een voorbeeld met Witte Ruis door zo'n filter met variaties:

http://m.youtube.com/watch?v=vum_HZlK0Ds&feature=youtu.be
 
Wanneer je een Sample and Hold module gebruikt, is meestal het gesampelde signaal ruis.
Dat levert random/willekeurige patronen. Wanneerr je de ruis generator vervangt door de LFO, dan krijg je herkenbare patronen, maar niet zo rigide als wanneer je een sequencer gebruikt. (ik schrijf dit hier vaker en blijf dat schrijven). Wel een BPM Gate op de Env. Generator hier:

 
Last edited by a moderator:
Ik moet zeggen dat ik best wel geïnteresseerd ben in Kyma vanuit het perspectief van sound design en experimenteren, maar tegelijkertijd heb ik in het verleden wel vaker mijn neus gestoten door complexe software te kopen waar ik in eerste instantie heel enthousiast over ben maar later toch weinig mee doe omdat het niet intuïtief / snel / plezierig genoeg bleek om mee te werken. Ik noem bijvoorbeeld Reaktor (hierbij vind ik vooral de 'voorkant/achterkant' design filosofie irritant), Falcon (lijkt meer op een database management systeem soms), Oscillot (reageert te traag op wijzigingen). Daarentegen kon ik met de Nord G2 Editor wel prima uit de voeten en ook mijn semi-modular setup vind ik heerlijk pielen. Hoe verhoudt Kyma zich qua leercurve/intuïtieve opzet? Helaas is het niet van een dusdanig impuls-aankoop prijsniveau dat ik het maar gewoon even op waag.
 
Laatst gewijzigd:
Tis een klereding! :D

Ik heb in Kyma, en nog steeds, heel veel tijd en energie ingestoken.
Je met de bijgeleverde bibliotheek metteen aan de slag.
Op alle fronten. Echt alle fronten van synthese en audio processing.
Wanneer je bekent bent met modulair (synthese) denken is het werken met deze sotware/hardware ook redelijk intiutief. Het wordt lastiger wanneer je met Capytalk en Smalltalk aan de slag gaat.
Dit tekst based werken is een enorme aanvulling omdat je allerlei stappen vereenvoudigt en tegelijkertijd de modules en de sounds(patches) in 1 keer 1000 x meer kunnen....

Het is geen vervanging van mn NMG1&2's of analoog modulair spul.
Ook met deze sotware kun e lekker puzzelen.
Zelf vind ik het prettiger werken dan met b.v. Reaktor en MAX/MSP.

Ik ben een aantal jaren geleden met de aanschaf in het dieppe gesprongen want ze liggen niet in de winkels. Ook de nieuwe hadware kan zoveel meer aan.

Een punt ter overweging.
De quantum computers komen eraan. Wat voor ongekende mogelijkheden zullen die ons brengen op het gebied van electronische muziek?
 
Weer verder met de Sample & Hold module.

Het gebruik van deze module om quasi willekeurige patronen op te wekken is natuurlijk bekend onder de mensen met analoge modulaire synthesizers. Maar omdat hier ook nieuwkomers in dit veld zijn noem(de) ik dit hier. Ook is de S&H module onmisbaar in de computer wereld maar dit terzijde.

In het vorige voorbeeld demonstreerde ik quasi willekeurige patronen in een Techno ding.

Een voorbeeld dat je ook een Funk improvisatie ermee kan maken:



Of een Ambiënt voorbeeld met quasi willekeur in een ganulaire patch:

 
Last edited by a moderator:
Back
Top