vervanging toetsen JD 800 ?

Ik heb trouwens bij deze synthesizers nog nooit de contactstrips hoeven vervangen. Mijn U-20 had 3 werkende toetsen: alle strips voorzichtig met 96% alcohol en wattenstaafjes schoongemaakt en de print ook. In elkaar gezet en het werkt al weer jaren prima. Soms ook een synthesizer gedaan waarbij er 1 of 2 toetsen niet goed werkten: schoonmaken en het werkt weer prima. Vervangen van die strips is wel sneller dus als je het apparaat ergens laat servicen is dat waarschijnlijk een goedkopere optie dan iemand voor zeg 80 euro per uur die dingen met een wattenstaafje te laten poetsen :engel:

Deze synthesizers hebben allemaal ongeveer hetzelfde klavier als de JD-800:

Roland D-5 (niet gewogen)
Roland D-70 (maar dan 76 toetsen)
Roland U-20

Het klavier van een D-5 of U-20 past misschien wel maar bij in ieder geval de U-20 is de datakabel die naar het mainboard gaat heel lang. Dus dat is dan wel een probleem aangezien die vastgelijmd zit..

Als ik van tevoren had geweten dat Roland voor 50 of 100 euro een heel nieuw klavier in een oude JD-800 monteert had ik daar denk ik toch de voorkeur aan gegeven. Je hebt dan gelijk ook weer een aftertouch die (een tijdje) goed werkt.
 
De aftertouch in mijn JD800 werkt al jaren top door de weerstandswaarde te veranderen, idem bij een masterklavier (A50 ofzo) dat ik vroeger had.

Ik moet eens een afsluitbaar vatje vinden waar ik de gebruikte natronloog in kan gieten (om bij containerpark af te geven) en dan kan de Rode Dood operatie beginnen.
 
Werkt prima met mijn toetsen van de Roland U20 .!!!!! Al kost het toch nog wat moeite om de gewichtjes er uit te krijgen na een nacht weken. Maar het lukt wel.
 
Werkt prima met mijn toetsen van de Roland U20 .!!!!! Al kost het toch nog wat moeite om de gewichtjes er uit te krijgen na een nacht weken. Maar het lukt wel.
 
Gewoon langer laten weken of de vloeistof een keer vervangen. Ik moet het meestal ook wel een keer of 3 verversen voordat de gewichten uit de zwarte toetsen eruit vallen. De witte gaan sneller.

Enneh: het is gootsteenontstopper.. dus euh ik mik het in de gootsteen als ik er klaar mee ben..
 
Ja, dat heb ik gedaan, de vloeistof ververst en nog een nachtje extra laten weken. Ging prima. Inmiddels is mijn U20 weer als nieuw nadat ik de gewichtjes met bisonkit er heb ingelijmd.
 
Dit weer even opgezocht omdat uit de toetsen van mijn VK 1000 en JD 800 nu de rode lijm loopt. Altijd goed op gelet maar opeens loopt het er toch uit. Ga binnenkort de methode van XV88 proberen. Ontstopper is nog steeds bij Kruidvat te koop. Roland vergoedt de toetsen niet meer. Je moet ze nu aanschaffen via de Roland dealer.
 
Ja jammer, mijne begon een paar maand geleden. Ineens hing er een gewicht half uit de toets. Meteen de JD op kussens op zijn kop gelegd. Ik moet nog steeds tijd maken om er aan te beginnen.
 
Hij ligt al eventjes te wachten tot ik tijd heb :D

attachment.php
 

Attachments

  • Screenshot_20180401-020500.jpg
    Screenshot_20180401-020500.jpg
    34,2 KB · Bekeken: 69
Back
Top