vervanging toetsen JD 800 ?

3°P

Stamgast
Lid sinds
12 november 2008
Berichten
332
Locatie
Gent
Algemeen geweten en zeker bij JD 800 bezitters ... fantastische synth maar de toetsen zijn een ramp!
Twee jaar geleden heb ik mijn JD 800 naar Roland gestuurd om het probleem op te lossen. Na een 2-tal weken en voor ongeveer 200 euro heb ik deze teruggekregen in 'nieuwstaat' met bovendien een werkende 'aftertouch' zonder daarbij een olifant op de toetsen te moeten zetten ... :stupid
We zijn ondertussen twee jaar verder en de olifant is terug uit de schuif. Maar wat veel erger is, is dat bijna alle zwarte toetsen vastzitten. Met wat geduld krijg ik alles weer los maar 's anderdaags zit alles weer vast =(! Een vluchtige blik binnenin bracht ook geen oplossing. Niks verdachts te zien, ook geen uitgelopen lijmsporen of andere kleefkoek.

Ik heb al op het forum en verder op het internet gezocht naar alternatieven en oplossingen, maar niks concreet gevonden dan enkel de wijze raad om terug de JD 800 naar Roland te sturen. Maar dan heb ik schrik om binnen een paar jaar met hetzelfde probleem te zitten.

Zijn er toevallig forumleden die weet hebben of het mogelijks is om nieuwe toetsen in te bouwen. Ik las ergens de mogelijkheid van Fatar keyboards TP 7 / 8 /9. Zijn deze te gebruiken in een JD? Andere suggesties?

En ja, ik weet dat de JD 800 via midi kan aansturen en nee, ik ben ook niet van plan om mijn JD in twee te zagen om er een rackversie van te maken zoals een forumlid al deed :halleluja

Alvast bedankt om mee te denken :okdan:
 
is inderdaad een bekend probleem. In de toetsen zitten loodjes om de toets zwaarder te maken en die zitten gelijmd. Na verloop van tijd blijkt het dat die lijm weer wat stroperig wordt en inderdaad de zwarte toetsen vastlijmt aan het metalen chassis. De witte toetsen hebben daar minder last van, als daar de lijm vloeibaar van wordt zal deze lijm hooguit naar beneden druppelen maar niet de toets vastlijmen.

Wellicht dat er iemand eens een keer gaat kijken of het mogelijk is om b.v. het klavier van een 5 octaafs midi keyboard te plaatsen i.p.v. het roland klavier en dan de midi-uit van dit klavier intern te verbinden met de midi-in van de JD800. In dat geval ben je overigens wel je midi in kwijt.
 
De aftertouchstrip wordt na verloop van tijd minder gevoelig, echter blijft dit proces niet duren. De truc is dus wachten tot je aftertouchstrip min of meer stabiel is geworden, en dan een modificatie met een weerstand (of nog beter trimpotje) te doen. Dan heb je een perfecte aftertouch, niks geen olifant gedoe maar ook geen onbedoelde triggers.

Voor het lijmprobleem: zolang alles nog in orde is elke toets inkapselen met hot glue misschien?
 
De aftertouchstrip wordt na verloop van tijd minder gevoelig, echter blijft dit proces niet duren. De truc is dus wachten tot je aftertouchstrip min of meer stabiel is geworden, en dan een modificatie met een weerstand (of nog beter trimpotje) te doen. Dan heb je een perfecte aftertouch, niks geen olifant gedoe maar ook geen onbedoelde triggers.

Voor het lijmprobleem: zolang alles nog in orde is elke toets inkapselen met hot glue misschien?

ik heb ook op twee toetsen last van dat beetje vast zitten. irritant . volgende keer wanneer hij open ligt ga ik dat octaaf toetsen een nacht verwarmen dat zo de meeste lijm er uit kan lopen.
hoop dat dat een beetje werkt.
 
Neen, dat werkt niet. De lijm uit de toetsen zelf echt verwijderen is een berucht moeilijk taakje, alles met warmte houdt in dat je ofwel 2 jaar mag wachten, ofwel je toetsen krom trekken. De lijm moet je chemisch verwijderen, maar vraag me niet hoe. Daarom leek het me makkelijker om gewoon met een klein laagje hot glue de lijm in te kapselen, dan kan hij ook niet meer lekken. Je zal er even een techniek voor moeten vinden, maar dan lijkt het me geen al te zwaar werkje.

Wil je gelekte lijm tussen de toetsen of op andere harde delen verwijderen ipv alle lijm uit de toetsen te halen, dan moet je gewoon krabben met een mesje ofzo. Dat is niet moelijk. Wel alles demonteren.
 
Bedankt al voor deze tips!!!!
Volgende weekend maak ik de JD nog eens open voor een grondig nazicht en probeer ik Nicolas zijn suggestie uit.

Ondertussen een mail gestuurd naar Fatar maar op twee verschillende e-mailadressen kreeg ik een Mail Delivery System bericht terug. Ook de contactpagina op hun website blijkt niet te werken.
 
Wat ik ooit gelezen heb qua inkapselen was hot glue op de lijmrand tussen metaal en toets, en als de glue nog hot is hem met een spateltje uitstrijken. Zo heb je maar een heel klein beetje hot glue nodig. Het is niet de bedoeling om heel de holte van de toets te vullen ofzo. Gewoon net een afdeklaag over de rode lijm.

Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus succes en hou ons op de hoogte.
 
De toetsen zijn hetzelfde als die van de JV-80 en de XP-30. Misschien helpt dat bij het zoeken naar vervangende toetsen.
De XP-50/60/80, JV-90/1000, U-20 en JX-1 gebruiken ook dezelfde toetsen, maar dan zonder de metalen gewichtjes.
 
Ik weet niet of ze het nog doen, maar Roland heeft destijd mijn volledige klavier vervangen ivm het rode lijm probleem. Dit viel nog onder de garantie, ik moest enkel uren betalen geen materiaal. In totaal kostte me dat 100 euro geloof ik. Sindsdien geen problemen meer gehad en is al meer dan 2 jaar geleden...
 
@Syntax : inderdaad, vind het vreemd dat Roland bij 3°P OPNIEUW een "rode lijm" klavier hebben ingebouwd ...
 
Ik weet niet hoe het met Roland Benelux zit, maar van buitenlandse Roland centers heb ik gehoord dat de "levenslange" garantie op de JD-800 klavieren niet meer geldt. Nu kost het je richting 400€ omdat je het klavier ook moet betalen.

Heel vreemd als er een nieuw klavier met rode lijm in gezet zou zijn, dat zou zwarte lijm moeten zijn.

In ieder geval ben ik benieuwd naar wat feedback van iemand die het inkapselen van de rode lijm met hot glue eens geprobeerd heeft! Dat zou tenslotte een goede DHZ oplossing zijn als het goed mogelijk blijkt.
 
@timpotent: het zeker niet de rode lijm die ze gebruikte. Maar ik las ergens dat er ook een tweede lijmsoort is die ze gebruiken met min of meer hetzelfde probleem.
 
Ook raar trouwens dat die rode lijm zich niet altijd hetzelfde gedraagt. Bij sommigen is het na een paar jaar bij 15°C al prijs, bij anderen na 23 jaar en 25°C of meer nog geen enkel probleem.

Aangezien dit een louter mechanisch probleem is en het via vervangen (moeilijk) of inkapselen (lijkt op papier makkelijk met hot glue) te verhelpen is, valt het gelukkig erg goed mee en is het voortbestaan van deze classic dus niet in gevaar.
 
Wie onderdelen moet hebben....
Bij mij op te halen van een oud klavier.
Het lijmprobleem had ik NIET
Wel slechte kontakten
 
@sales b: stuur jij mij een PB om verder af te spreken. Ik wil dit oud klavier wel overnemen!
Tanx!
 
Als je sales zijn oud klavier overneemt (de kant van de toetsen dus, de printkant moet je van de jouwe gebruiken), dan is het al gedemonteerd dus kan je meteen aan het inkapselen van de rode lijm beginnen. Handig!
 
Ha!

Dit probleem heb ik inmiddels al vele malen opgelost. Er is een relatief eenvoudig truukje om van die rode lijm af te komen. Inkapselen met andere lijm e.d. werkt allemaal niet, na verloop van tijd loopt het er toch weer tussendoor.

Waardoor ontstaat dit probleem?

Iedereen denkt door warmte. Laat je synth een dag in de kofferbak van je auto liggen die in de brandende zon staat en alle gewichtjes vallen eruit. Ik denk dat dit (vaak) niet de oorzaak is. Ik heb gelezen dat het meestal door de flightcase komt :) In een flightcase zit schuim. Dit schuim wordt gemaakt d.m.v. een chemisch proces waarbij door het mixen van bepaalde vloeistoffen een reactie plaatsvindt waarbij door een enorme expansie een mal van verschillende kubieke meters groot gevuld wordt met schuim. Hier worden platen van gesneden en dit stop je dan bijvoorbeeld weer in je flightcase.

Dit schuim zit vol met gasbelletjes. Als het schuim nieuw is ademt dit nog een hele tijd dat gas uit. Dit gas reageert met de rode lijm waardoor deze afbreekt en gaat lopen. Ik heb gelezen dat er mensen zijn die binnen een paar maanden al problemen met die lijm hebben bij een nieuwe synthesizer.

Hoe los je het op?

Die rode lijm moet weg anders blijft het probleem terugkomen.

Waarschuwing: we gaan die lijm oplossen met 'bijtende soda'. Dit is een gevaarlijke stof en je moet daarom voorzichtig en zorgvuldig te werk gaan!

Benodigd heden:

- Gootsteenontstopperkorrels van de Kruidvat.

Dit is de enige winkel waar ik het kon vinden. Geen enkele bouwmarkt heeft dit. Het is een klein flesje met droge witte korrels. Het flesje is oranje of paars ofzo en ongeveer zo groot als een 0,5 liter fles. Op de achterkant staat '100% Natrium hydroxide'. Kost 2 euro.

- Van die gele rubberen schoonmaak handschoenen.
- Oogbescherming :)
- Een emmer

Nu moet je een natronloog oplossing maken. Een andere naam hiervoor is bijtende soda. Zorg dat je het niet op je huid of in je ogen krijgt want het bijt :-) Het is niet dat je gelijk brandwonden oploopt als je een spetter op je hand krijgt maar het brand wel een beetje. Gelijk goed afspoelen met water. Het is gevaarlijk spul en het tast allerlei materialen aan dus wees voorzichtig met je aanrecht / gootsteen enzo. Het is bedoelt om je gootsteen te ontstoppen dus het vreet vanalles weg maar tast de meeste plastics en metalen niet aan.

Haal alle toetsen van het klavier af. Hiervoor moet je je synthesizer uit elkaar halen. Ik heb er al vele gedaan en het stelt niet zoveel voor.

Doe 5 liter water in de emmer en doe er voorzichtig(!) 250 gram natrium hydroxide bij. Even roeren. Het zal flink bruisen want het water wordt snel warm (exotherme reactie). Doe dit op een plek waar geen kleine kinderen / huisdieren in de buurt kunnen komen. Doe nu voorzichtig alle toetsen erin. Ik laat dit meestal een nacht staan. Natronloog vreet die rode lijm als sneeuw voor de zon weg maar tast de toetsen en gewichtjes niet aan. Je kan na een paar minuten al resultaat zien. Wellicht moet je de oplossing een keer verversen.

Ik denk dat de oplossing minder goed werkt naar mate hij afkoelt en wellicht is het zinvol om na bijvoorbeeld een uur alles te verversen. Zal het de volgende keer eens proberen :) Je kan trouwens ook bijvoorbeeld van die witte bakjes gebruiken waar je eten van de chinees in zit ipv een emmer. Gebruik wel een plastic bak / emmer en geen steen of stalen bak. Ik weet niet zeker of die aangetast wordt.. de gewichtjes in de toetsen kunnen er iig wel tegen.

De gewichten uit de witte toetsen vallen er meestal vanzelf uit. Soms moet je even met 2 toetsen op elkaar tikken om dit voor elkaar te krijgen. Pas op voor spetters!

De gewichten uit de zwarte toetsen vallen er meestal niet vanzelf uit. Ik gebruik hiervoor altijd een punttang om ze eruit te trekken. Als ze niet makkelijk loskomen even laten weken in een nieuwe oplossing.

Ik laat dan alle gewichtjes en toetsen nog even in de oplossing liggen om de laatste resten lijm weg te krijgen.

Daarna alles goed afspoelen en droog maken. Ik lijm de gewichtjes vervolgens met een dotje Bison montage kit weer terug in de toetsen.

Ik heb laatst een XP-80 gedaan en daar zat ook veel rode lijm om de witte kunststof plaatjes die de contactstrips op hun plaats houden. Die witte strips heb ik ook in de oplossing gelegd en die waren binnen een paar minuten brandschoon.

Lijmresten op het metalen chassis van het klavier verwijder ik altijd met een mesje. Gewoon eraf schrapen, werkt prima.

Dus: synth uit elkaar, oplossing maken, toetsen erin, met een biertje voor de tv gaan zitten en de volgende dag kijken of alle lijm opgelost is. Indien niet: proces herhalen :)
 
Iemand bovenstaande al eens geprobeerd? Ik wil je wel helpen eventueel. Ik woon vlakbij Utrecht. :okdan:
 
Als die methode werkt, lijkt het me uiteindelijk de beste oplossing. Even alles uit elkaar en goed opnieuw inlijmen, maar dan heb je ook wat.
 
Back
Top