Yamaha SY77 hetzelfde als Yamaha DX7II

Heheh, gaaf :D
 
ben benieuwd naar de ervaringen, proficiat alvast
 
Da's nou handig, dit topic. Ik zat namelijk met dezelfde vraag. Maar als ik dan zie wat men voor een DX7 II durft te vragen denk ik wel dat ik mij ook eens een SY77 ga aanschaffen. Klein probleempje alleen: hoe krijg ik daar de DX7-geluiden in? Hoe kom ik aan die originelen, hoe converteer ik die en het lastigste: Hoe in godsnaam krijg ik die met een PC uit 2013 op een synth uit '89....
 
Da's nou handig, dit topic. Ik zat namelijk met dezelfde vraag. Maar als ik dan zie wat men voor een DX7 II durft te vragen denk ik wel dat ik mij ook eens een SY77 ga aanschaffen. Klein probleempje alleen: hoe krijg ik daar de DX7-geluiden in? Hoe kom ik aan die originelen, hoe converteer ik die en het lastigste: Hoe in godsnaam krijg ik die met een PC uit 2013 op een synth uit '89....

Met dit programma bvb : http://www.fm-alive.com/Pages/SYM3.aspx

Peter.
 
kermis covers
coverbandje voor 7500 lallende tokkie's speelt
Wat zijn we lekker hautain naar muzikanten die in een coverband spelen zeg, bah bah :)
Ik bezit een rompler en ik kan er alles mee wat ik wil, maar ik ben de eerste die toegeeft dat mijn Krome niet mijn broekspijpen laat wapperen zoals een Memorymoog dat wel voor elkaar kreeg toen ik er een keer achter mocht zitten.
Zo zit er ook verschil tussen een concertvleugel en een digitale piano, en een groot deel ervan zit hem in de beleving van de muzikant zelf. Een gemiddeld luisteraar in het publiek (ook in die elitaire, muzikaal verantwoorde scene waar jullie je allemaal bevinden blijkbaar, gezien de houding naar die vieze coverbandjes) lúistert niet specifiek naar het geluid wat van de toetsen afkomt, en zullen het verschil niet opmerken. De totaalklank van een band is van veel meer afhankelijk dan de street credibility van het spul van de toetsenman. Daarom moet je muziek in de eerste plaats voor jezelf maken. 90% van je publiek hoort namelijk niet uit zichzelf hoeveel aandacht je aan je klanken hebt gespendeerd, en door hoeveel stompboxen je het wel niet haalt om dat specifieke geluid te krijgen. Maar in elk publiek zit wel iemand zoals wij, die op wat voor manier zelf ook met synthesizers bezig is. Dát is de persoon die je bereikt, de rest kijken naar de zanger en gitarist :D

OT: Ik heb een SY77 en een DX7II gehad. Persoonlijk trok het geluid van de DX7 me meer, maar het zijn beide mooie synths.
 
Hm ok, dat is duidelijk. Enige probleempje dan verder: Hoe verloopt de communicatie naar de synth? Kun je die dingen op een floppy disk storen of moet je die via een of ander vaag midi-gebeuren met sysex naar de synth sturen...


Connecteren met een usb midi interface, keuze genoeg : http://www.thomann.de/be/cat.html?gf=midi_interfaces&oa=pra


De midi interface wordt door 1 van die 2 programma's gekozen en stuurt de sysex van/naar de SY77. Er is volgens mij helemaal niets vaag aan.


Peter.
 
Alweer een aantal jaren later .. maar nog steeds mooi onderwerp .. Paar kleine aanvullingen/ tips in reactie op al het bovenstaande:
- layer en splits maken kan op de SY77 wel, een geluid bestaat uit 2 of 4 elements/parts, elk part kun je bereik aan toewijzen, met handige copy functie plak je geluiden bij elkaar
- DX7 geluiden kun je, als sysex file, ook direct naar de SY77 sturen

Heb ook alle drie gehad, DX7, DX7IIFD en de SY77, de SY77 heb ik nog steeds, de DX7's niet meer. Met name de Mk1 heeft volgens mij een nog fijner toetsenbord dan de Mk2 en SY77, maar als je hem vooral voor presets spelen gebruikt is hij wat beperkt, met 32 geluiden en geen splits/layer mogelijk (zonder supermax board oid). DX7II vooral fijn om snel splits/ layers te maken.
De SY77 is toch een beetje apart verhaal, als je de Preset geluiden speelt (pr. 1 acoustic piano ..) dan word je niet blij van deze synth, dit is wel een extreem voorbeeld van een synth waar de presets geen goed beeld geven van wat hij kan/ hoe goed hij kan klinken. Als je wat zoekt op internet vind je hele vette sounds, varierend van de beroemde EP's (waar je direct reverb/ chorus op kunt zetten) tot waanzinnige pads.
De samples zelf zijn van vrij matige kwaliteit, maar de manier waarop ze gemixt worden met FM geluiden, dan gebeuren er toch ineens hele mooie dingen. Behalve dat je ze kunt cominberen, kun je ze ook in de FM sectie op elkaar in laten werken, de sample beïnvloedt dan alleen het FM gedeelte en is als zodanig niet meer te herkennen in de sound.

Programmeren is inderdaad niet veel makkelijker dan de DX, behalve dan dat je een filter kunt instellen en het display wat groter is en soms ook grafisch e.e.a. weergeeft (envelopes bv).
Mocht je nog vast zitten aan de preset banks, hierbij een sysex besandje met wat verzameld werk van het internet .. : )
 

Attachments

  • Backup voices Internal sysex SY77 21-12-2018.syx
    39,2 KB · Bekeken: 75
Back
Top