Yamaha SY77 hetzelfde als Yamaha DX7II

DTmaster

Ingeburgerd
Lid sinds
25 november 2005
Berichten
93
Hallo,


het is moeilijk om aan een DX7II te komen maar ik kan wel mogelijk aan een Yamaha SY77 komen, mijn vraag is aangezien ik ging kijken wat dit ding is dat ik op een artikel stuite waar dit werd gezegd

The SY77 is like having a super-sized sample-memory workstation with the added synthesis and sounds of a DX7mkII


Oftewel dan is dit toch een uitgebreide DX7II?


Erg bedankt

Mvg

Roderick
 
SY77 en SY99 biedt 6-op FM i.c.m. sample-based synthese. Klinkt wel weer cleaner dan een DX7 of DX7II.

Een DX7II heeft weinig nut, zoek dan liever een DX7IID of DX7IIFD. Of als 't ook een rack mag zijn, een TX802.
 
hallo

zijn jullie het met Cor eens?

Cor Broersen schreef Niet te vergelijken. Als een fles wijn vergelijken met een rozijn. Ik heb nog nooit een SY77 op het podium gezien bij geen enkele toetsenist. Wel ken ik iemand die er een had en die klonk dun, iel, veel pingel pangel belletjes achtige geluiden, maar geen piano uit te halen . Spaar nou maar ff door dan heb je later geen spijt dat je 300euro eigenlijk "weggegooit" heb.
Vergelijk de DX maar met de SY filmpjes dan is het al duidelijk toch. Sorry maar ga gewoon voor de DX7(II).
 
Een fatsoenlijke piano is inderdaad niet uit een SY-77 te halen, maar qua FM moet hij niet onderdoen voor een DX-7II. Bij elke generatie van FM wordt de klank een beetje cleaner (van 10-bit D/A en 100 stapjes per parameter bij de eerste DX-7, via 12 of 16-bit en 127 stapjes bij de DX-7II naar 16 of meer bits en ongelovelijk veel meer mogelijkheden bij de SY-77).
Doe jezelf niet tekort en ga lekker voor de SY-77. Als een willekeurige toetsenist van Toto, die niet op het budget hoeft te letten, heeft gekozen voor een SY-77 boven een DX-7, dan zal er wel enige geldigheid voor het bestaan van de SY-77 zijn...
 
ok thanx, dat neem ik zeker mee in mij belsuit :)

weetje... ik vond die elektrische piano sound (Tine,Dyno ect) zo mooi op de DX7II, het klonk zo wam :) maar de SY77 op dat gebied kan dus niet mis gaan


Helemaal top toch :)
 
is hij zwaarder of groter?
zijn geluiden van de dx7 zonder conversie/ omzetting gewoon in te lezen?

ik vind alle dx'en eigenlijk een ramp om te programmeren, dat is een beetje bias dus. maar ik heb begrepen dat de sy77 nog lastiger is.
daarom pak degene waarmee je de meeste presets kan downloaden en die het lichtste is.
vind trouwens zelf de electrische piano preset op de dx7 het fijnst qua sound en bespeelbaarheid.
dacht trouwens dat ook de dx7 gewoon velocity 0-127 uitgaf.
dx 7II of gelijke versie klinkt wat meer hifi/ wat minder rauw dan de dx7original met de mindere da converters.
 
ok thanx, dat neem ik zeker mee in mij belsuit :)

weetje... ik vond die elektrische piano sound (Tine,Dyno ect) zo mooi op de DX7II, het klonk zo wam :) maar de SY77 op dat gebied kan dus niet mis gaan


Helemaal top toch :)

Het oordeel van Cor lijkt meer op een vergelijking van een workstation met realistische samples, tot een SY-77, waarvan de samples niet het sterkste punt zijn.

ps. Mike Lindup, toetsenist van Level-42 en tevens een vervente DX-7 gebruiker, heeft volgens mij al gelange tijd een SY in plaats van de originele DX-7. Zullen die profi's het weten?
 
Zullen die profi's het weten?

ligt eraan waarmee je bent opgegroeid misschien wel z'n eerste toetsenbordje ooit :D
 
Wil DTmaster er mee op het podium? Dat heb ik hier nergens gelezen?
Wil je een realistische pianoklank? Koop je dan een piano. }:|
Is dit te log en te zwaar? Koop je dan een rompler doos met alle klanken er netjes in en gebruik een lichtgewicht midi-masterklavier.
Wil je echte synthesizerklanken die verre van iel en dun klinken maar dat wel kan als je het wil en alle DX7 klanken kan weergeven?
Koop dan een SY77 of TG77.
It's as simple as that! :doei:

Cheers,
Exo. :mega:
 
Ik denk dat de vraag was wat de ultieme DX is. Anders zou op elke vraag het antwoord 'Korg Kronos' zijn ;)
Dus wat betreft DX, laat ik alle ultieme workstations met geweldige niet-FM-klanken buiten beschouwing.
De Yamaha FS-1R vind ik prachtig. Gaat nog een paar stappen verder qua FM dan de SY-77.

Het enige bezwaar dat ik heb tegen de SY-77 is dat je maar 1 klank tegelijk kunt bespelen via het klavier. Splits en layers zijn niet mogelijk. De samples zijn ook niet over om naar huis te schrijven. Wat dat betreft doet een SY-99 het een stuk beter.
Maar als antwoord op de vraag of je een DX-7II of een SY-77 zou moeten nemen, zou ik zeggen: neem de SY-77. Heb je veel meer mogelijkheden, een super klankwaliteit en ook nog eens een meer dan complete effectsprocessor.
 
ik zou inderdaad voor de fs-1r gaan ( knoppen reageren lekker, goede presets ) of native instruments fm8
anders gewoon de goedkoopste met 6operators en het minste gedoe om de bibliotheek van de dx7 ( s, etc) te kunnen lezen
al die extra's ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken, of je moet een uitgebreide studie gaan verrichten, in dat geval lijkt de sy99 me nog een stukkie meer
zag net trouwens dat de prijzen van dat oude dx gedoe beginnen te stijgen zeg. en dat er veel uit elkaar gedraaid als onderdelen voorbij komen. weet niet of het een samenhangt met het ander, maar het valt wel op.
een jaartje geleden 165 euro, nu wordt rustig tegen de 275 voor een simpele dx7 gevraagd.
zouden ze nu makkelijker te programmeren zijn ?
 
ik zou inderdaad voor de fs-1r gaan of native instruments fm8
zag net trouwens dat de prijzen van dat oude dx gedoe beginnen te stijgen zeg. en dat er veel uit elkaar gedraaid als onderdelen voorbij komen. weet niet of het een samenhangt met het ander, maar het valt wel op.
een jaartje geleden 165 euro, nu wordt rustig tegen de 275 voor een simpele dx7 gevraagd.
zouden ze nu makkelijker te programmeren zijn ?

De originele DX-7 is nu 30 jaar oud en dus belastingvrij. :)
Dat zal de hoge prijzen rechtvaardigen. Maar de pro's gaan/gingen lekker voor de SY-77/99 en zijn inmiddels misschien overgestapt op een Korg Kronos...
 
volgens mij zat iedere pro achter een nord heden ten dagen en daarvoor bij kurzweil of inderdaad roland stuff. ( of een superdeluxe nieuw entertainerkeyboard van yamaha )
behalve dan die pro's die echt vintage gaan, en met hammonds, fender roads en moogs rondschouwen.
maar een sy77...??
maar ja heden ten dagen is een korg trident al high priced stuff , dus tja
 
hallo

zijn jullie het met Cor eens?

Cor Broersen schreef Niet te vergelijken. Als een fles wijn vergelijken met een rozijn. Ik heb nog nooit een SY77 op het podium gezien bij geen enkele toetsenist. Sorry maar ga gewoon voor de DX7(II).

ja eigenlijk wel
 
volgens mij zat iedere pro achter een nord heden ten dagen en daarvoor bij kurzweil of inderdaad roland stuff.
behalve dan die pro's die echt vintage gaan, en met hammonds, fender roads en moogs rondschouwen.
maar een sy77...??
maar ja heden ten dagen is een korg trident al high priced stuff , dus tja

Pro's die alleen met Rhodes en Hammond-klanken werken, neem ik niet serieus. Wees eens creatief met je klankkeuze!
Ik bedoel de echte synthesizeristen die in de jaren '80 onder andere de DX-7 als één van de hoofdinstrumenten gebruikten. Dus wat men tegenwoordig gebruikt voor de klassieke DX-7-klanken. Dat is tegenwoordig vaak een Korg Kronos en daarvoor een Yamaha SY-77/99.
 
Naast die ene toetsenist van Toto en Mike Lindup van Level-42, komt Manfred Mann ook nog in mijn collectie voor als ex-gebruiker van een DX-7, die is overgestapt naar een SY-99.
Dus, ze worden wel gebruikt op het podium, die SY's.
Ze zullen dus wel ergens goed in zijn...
 
ik heb serieus echt niet veel lui zien slepen met een sy77,
meer met roland stuff, entertaimentkeyboards, hammondclonen , zelfs w30's, an1xen
en anders voyager, masterkeyboards (er zijn ook modules van de dx serie )etc.
kan me niet herinneren ooit een sy77 voorbij te hebben zien komen, maar ze zullen in bepaalde kringen ( de profi's??) vast erg gewild zijn.
paar jaar geleden geprobeerd er een voor een vriend te slijten, geen enkele reactie van enige persoon gehad, ook niet van een zgn profi
maar goed, op ieder potje past een deksel, ik ga sharknado maar eens afkijken en me wijden aan de modulaire synthesizerkunst.
prettige avond, ben benieuwd waar topic starter op uit komt
 
Back
Top