Sub phatty ervaringen

bobaphat

Ouwe rot
Lid sinds
19 Maart 2002
Berichten
3.265
Het is een beetje stil rondom de Sub Phatty, waarschijnlijk overschaduwd door de MS20mini.
Ik was laatst in een studio waar een voyager en een sub phatty stond, en de eigenaar vertelde me dat hij de Voyager niet meer heeft aangeraakt sinds de sub phatty. Ik hoor hele goeie dingen erover (oa dat hij het dichtst bij de echte moog Model D sound komt). Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe klinkt hij naast de Voyager of zelfs echte Model D?
 
Hoe kom je daar bij? De MS-20 mini is voor veel mensen betaalbaarder maar ik hoor vrijwel iedereen enthousiast over de SubPhatty, alleen over het keyboard hoor je mensen klagen.

Vergelijk de SubPhatty met de MiniTaur qua prijs en kijk hoe veel meer je krijgt voor maar 400 euro meer! Heel veel mensen wilden altijd al een Moog maar de Voyager was te duur en de Little Phatty wat te beperkt. Denk dat de SubPhatty meer gaat verkopen dan welke nieuwe Moog dan ook.

Als ze een XL version uit zouden brengen met een wat langer keyboard, meer geheugens en de menu's makkelijker te bedienen van de voorkant zouden er ook een hoop mensen in geinteresseerd zijn.
 
het enige minpunt is de 2 oktaven.
verder reteblij mee. veel energie, dikkig beuken
de LP gehad, die was wat doffig vergeleken met de sub. de overload van de LP is wel mooi
de voyager gehad en die is vooral een stuk sappiger, en blubberiger
de sub is veel compacter, steviger
je moet m wel behoorlijk tweaken voor de echte lekkere sweetspots, maar hij is ook erg veelzijdig qua sound
 
Ik denk dat de zeer beperkte beschikbaarheid van de Sub Phatty ook een rol heeft gespeeld. Dit lijkt nu iets beter te gaan maar er is nog steeds geen volledige beschikbaarheid zoals bij veel andere synthesizers.

Ik heb geen voyager om de sub phatty mee te vergelijken maar ik ben erg tevreden over deze synth. Aangezien ik niet perse een Moog fanaat ben vond ik het vooral interessant dat de sub phatty ook lekker buiten het palette wat je verwacht van Moog kan gaan. Het filter is natuurlijk heerlijk en de 1-pole setting vind ik een erg nuttige filtermode. Dit zou elke synthesizer moeten hebben! Eigenlijk zou voor mij de enige echte verbetering zijn als er ook nog een 2e high pass filter op zou zitten.

De editor die je bij de sub phatty krijgt is ronduit geniaal en neemt direct elk bezwaar wat je kunt bedenken m.b.t. de onder de motorkap features weg. Deze editor zou uitgangspunt moeten zijn voor elke synthesizer fabrikant die een editor wil bouwen. Gratis en gewoon heel erg goed!
 
Thanks. Interessant topic.

Ik ben ook wel benieuwd naar de vergelijking met een Boomstar met Moog filter. Ze zitten ongeveer in dezelfde prijsklasse.
 
Klinkt goed Fjoesz! Ik heb zelf ook met een Little Phatty gespeeld en vond hem ook wat dofjes, net alsof er een waas over het geluid zat. De voyager heb ik nooit mee gewerkt, en ken de klank niet. Maar hier wordt ook vaak van gezegd dat deze wat "dull" klinkt naast een model d. 3 Oscillators bij de voyagers versus 2 oscillators en een sub bij de subphatty voor minder dan de helft van de prijs is erg aantrekkelijk. Dat blubberige bij de Voyager, is dat ook als je de stereo resonantie uit zet? Ik hoor daar ook over dat dit onvoorspelbare dingen doet en dat veel mensen hem maar gewoon op een mono out hebben aangesloten.
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat de zeer beperkte beschikbaarheid van de Sub Phatty ook een rol heeft gespeeld. Dit lijkt nu iets beter te gaan maar er is nog steeds geen volledige beschikbaarheid zoals bij veel andere synthesizers.

Ik heb geen voyager om de sub phatty mee te vergelijken maar ik ben erg tevreden over deze synth. Aangezien ik niet perse een Moog fanaat ben vond ik het vooral interessant dat de sub phatty ook lekker buiten het palette wat je verwacht van Moog kan gaan. Het filter is natuurlijk heerlijk en de 1-pole setting vind ik een erg nuttige filtermode. Dit zou elke synthesizer moeten hebben! Eigenlijk zou voor mij de enige echte verbetering zijn als er ook nog een 2e high pass filter op zou zitten.

De editor die je bij de sub phatty krijgt is ronduit geniaal en neemt direct elk bezwaar wat je kunt bedenken m.b.t. de onder de motorkap features weg. Deze editor zou uitgangspunt moeten zijn voor elke synthesizer fabrikant die een editor wil bouwen. Gratis en gewoon heel erg goed!


Helemaal eens met 1-pole filters, voor sommige geluiden echt onmisbaar. Over die interface, heb je wel het idee dat je alle "sweet spots" binnen knoppen bereik hebt of moet je toch ook vaak dieper in dat 2nd level menu duiken?
En 16 presets, dat moet te doen zijn toch? Blijkbaar hebben ze bij de subphatty meer aandacht besteed aan de sound engine en oscs en wat bezuinigd op interface features om de prijs laag te houden. Goede keuze Moog!!
 
Ik heb sinds een maand een Sub Phatty.
Ik kan hem niet vergelijken met een MiniMoog D of Voyager omdat ik deze nooit heb bespeeld, maar als op zichzelf staande synthesizer vind ik hem geweldig.

Fijne knoppen waarvan er ook niet weinig zijn en een goede indeling van de knoppen maken dat ik elke keer weer met plezier geluiden zit te maken.
De 'hidden functions' zijn uitstekend bedienbaar met de door Acidfever geroemde editor, maar ik gebruik meestal de iPad.
Ook zonder directe controle over die verborgen functies zijn er interessante dingen te maken met de Sub Phatty, maar die functies geven hem wel veel meer interessante mogelijkheden dan ik bij de eerste aanblik vermoedde.

Over de klank valt waarschijnlijk veel te zeggen, maar ik vind die gewoon goed.
Al met al heeft hij zeker een toegevoegde waarde in mijn studio en geeft hij mij klanken die ik niet direct uit mijn andere analoge instrumenten haal (Dark Energy, Mopho/Tetra, MiniBrute).

Daarnaast vind ik hem ook degelijk in elkaar zitten en een mooi apparaat om naar te kijken.
Het enige nadeel is misschien het feit dat je maar zestien klanken kunt opslaan, maar met de software editor/Librarian wissel je in een handomdraai klanken naar believen uit.
Dat alles voor een, naar mijn bescheiden doch daardoor niet minder relevante mening, zeer schappelijke prijs.
 
Ik haal even een oud draadje van stal om een vraag te stellen mbt de Sub Phatty die ik binnenkort wel of niet ga aanschaffen.

Heb je met die vst editor/plugin total recall? Je laadt je project in je sequencer en de Phatty laadt meteen de juiste preset voor het project?
 
Ik haal even een oud draadje van stal om een vraag te stellen mbt de Sub Phatty die ik binnenkort wel of niet ga aanschaffen.

Heb je met die vst editor/plugin total recall? Je laadt je project in je sequencer en de Phatty laadt meteen de juiste preset voor het project?

Jazeker! :)
Dat vond ik persoonlijk zeer krachtig aan de editor. Ben zelf inmiddels naar de Sub37 gegaan en de editor voor deze synth duurt maar..... :(
 
Ik begin te twijfelen tussen deze en de Sub 37. Maar die total recall maakt de gewone Sub ook wel interessant.
 
Ik begin te twijfelen tussen deze en de Sub 37. Maar die total recall maakt de gewone Sub ook wel interessant.

De Sub37 gaat dat natuurlijk ook krijgen echter neemt Moog nogal de tijd om deze af te ronden. Ik vind dit persoonlijk erg vreemd wat zo veel verschillen de Sub Phatty en Sub37 nu ook weer niet.
 
Dat is inderdaad vreemd.

Maar, jij hebt ze alle twee gehad, is de Sub 37 de hogere prijs waard?

Ik vind van wel: Meer hands-on, extra LFO, sequencer|arp en een veel handzamer modulatie systeem.

Soundwise is er geen verschil behalve natuurlijk dat de Sub phatty sommige geluiden simpelweg niet kan weergeven door ontbrekende functionaliteit.
Neemt niet weg dat de Sub Phatty, zeker gezien de scherpe 2e hands prijzen, enorm veel synth is voor het geld.
 
Oke, bedankt voor de toelichting. Waarschijnlijk wordt het eerst de Sub Phatty en eventueel ruil ik hem later in voor de Sub 37 (als daar ook de editor voor uit is ;-)
 
De editor wordt nu getest door betatesters waaronder ik. Het zal niet heel lang meer duren voor de release en de editor is echt heel handig. Ook in te laden als vst. Dacht ik zeg het toch maar even. Succes met je keuze.
 
Back
Top