Oscillator sync.. Waarom?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.567
Waarom zou je oscillator sync eigenlijk nodig hebben..?

Waarom zou je niet gewoon 2 oscillators gelijk tunen op het gehoor, en cv via een multi naar de cv ins van de osc's sturen..? ( in het geval van modular )

En wat is het verschil tussen soft sync en hard sync, en wat about sync depth?

Zijn er nog meer dingen die te weten vallen over oscillator sync?

Het zit me al een tijdje dwars..
 
Twee redenen:
- Twee analoge oscillators precies gelijk stemmen is vrijwel onmogelijk. Er is altijd wel wat variatie in de frequentie (vandaar dat ze zo dik klinken ;). Om phasing te voorkomen, kun je sync gebruiken.
- Als je de oscillators ontstemt, dan verander je de waveform van de gesyncte oscillator. Dus een andere klank. Zie plaatje http://www.synthwiki.nl/index.php/Oscillator-sync
 
Je kunt met (statische) sync golfvormen maken die je normaal niet of niet makkelijk voor elkaar krijgt. Met 3 oscillators waarvan er 2 syncen heb je dan meer ruw materiaal. Zie ook http://www.clavia.com/nordmodular/Modularzone/VOSIM.html

Het typische sync effect zoals in Van Halen's Why Can't This Be Love of Jarre's laserharp (Synthex) is op geen andere manier te maken. Ik vermoed dat je met additieve synthesis en voldoende complexe envelopes en een paar avonden werk wel iets soortgelijks kan maken, maar da's een hele hoop moeite voor iets dat kinderlijk eenvoudig is met 1 druk op de knop. En nee, da's niet zozeer een gimmick-geluidje; er zijn legio toepassingen, zeker als je andere bronnen gebruikt als een eenvoudige pitch-envelope.
 
Het kan in je sublaag ook hele vreemde dingen opleveren, vooral voor de knakker die naar het PA staat te luisteren :)
 
Als je 2 oscs hebt met fixed waveforms die te syncen zijn en tov elkaar te ontstemmen, vergroot dat je pallet aan timbres ENORM.

Ik gebruik het zeer vaak op een manier waarbij ik enkel de gesyncte waveform hoorbaar maak. Ik gebruik sync dan dus als een waveshaper voor 1VCO geluiden. De resulterende klank heeft dan niks met hard of metalig te maken, maar kan je als een PWM regeling op niet-blokgolven zien. Zo kan ik bv op de Source een hobo timbre traploos vervormen (door de oscs tov elkaar te ontstemmen) naar blokfluit, om maar iets te noemen.
 
Thanks allemaal, waveshaping met osc sync klinkt als een zeer interessante feature.

Ik vroeg het me af omdat ik een oscillator board wil gaan modden met osc sync en vroeg wat het eigenlijk precies toevoegt, maar dat antwoord is me nu meer dan duidelijk. :okdan:
 
ik vind eerlijk gezegt een OSC zonder sync niet zo interessant. omdat met name voor bassen minder bruikbaar zijn.

Sync is een vaak onderschatte feature dat mee klank mogelijk heden toevoegt.

ik ben ook op zoek gegaan naar een goede implementatie van een ananloge OSC als master en een digitale die sycnced als slave,

De enige werkende bruikbare implementatie is casio CZ stijl sync in MAX msp.

http://www.clavia.com/nordmodular/Modularzone/Theory and history.html
 
Ivm soft sync staat er een uitleg in de emu-modular (retrospective) manual - http://www.davidhylander.com/images/schematics/emu/emu_modular_op_manual.pdf . Ik moet toegeven dat nog niet echt grondig gesnapt te hebben.

Fixed architectuur synths hebben soms niet echt doorzichtige bewoordingen. Er is bv m.i. niet zoiets als "sync depth" (althans in de zin van hoe sterk de sync is). Wat daarmee bedoeld wordt is de hoeveelheid (frequency) modulatie (gewoonlijk door een envelope) van de oscillator die gesynced wordt (slave).
 
waarom niet?


Maar eh, je krijgt er klanken van die je zonder sync niet krijgt, beetje zon combfilter/tube/tunnel geluid jeweettoch
Je moet er wel van houden... I am just a girl van No Doubt heeft het voor mij schier onmogelijk gemaakt er nog echt warm voor te draaien, want ik krijg heel snel de asociatie van bovenstaand nummer ermee...en dat vinnik niet so fijn..

Je trekt de fase van de osc golfvormen lekker strak tegenelkaar ermee
 
Back
Top