Hoe dik is een oscillator?

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.565
Een blokgolf met pwm kan aardig dik klinken, een sinus in het laag ook.
Zowiezo klinkt laag dik. Niet alle dikke sounds hebben meerdere oscs nodig, niet alle osc's zijn dik.

Hoe dik is 1 oscillator en hoe maak jij hem dikker en heb jij eigenlijk wel een dikke? :D

En zoja, laat eens... horen? :okdan:
 
ehhh wat is dik, maatje 56 of groter? :P
het is wel fijn als een osc. vanaf 20hz tot 17khz gaat....
alhoewel ik zelf lage frequenties lekkerder vind klinken dan hoge tonen :)
 
ehhh jaa.... ik lul maar wat ... zoals altijd :D

back ontopic:
een octaaf beslaat toch een bepaald aantal frequenties/hertz?
 
Hoe vet een oscillator klinkt, ligt niet alleen aan de oscillator, maar ook aan de interactie van het signaal met de componenten er om heen.

Denk ik.

Jonge.
 
de speakers bedoel je? ...een osc zal niet zomaar ende ineens vanaf 20hz beginnen te klinken nutuulk... offe?

Hm een speaker die 20Hz afspeelt moet nog uitgevonden worden terwijl ik een brak ding tot en met 17kHz nooit van m'n leven in huis zou willen :D.
 
mmm, als ik op m'n roland sh5/ sys100 de oscillatoren omlaag draai in frequentie worden het zo vanaf 30 hz duidelijke tikken tot ca 1 per 2-3 seconden. lijkt me toch dat de speakers waarmee ik dat beluister dus een frequentie van 0,3 hz dan weergeven of ben ik abuis ?
ook gaan de oscillatoren tot ver boven de gehoorgrens , geloof 40.000hz met een filter die tot 100.000 hz gaat
niet dat ik het hoor, maar geeft enigszins de grenzen van de synthesizer aan.

vet is een moeilijke term, sommige oscillatoren zoals die van moog klinken echt voller, andere dunner ( korg ms serie ?). ze klinken in ieder geval anders , ook rechtstreeks zonder vcf/vca etc ertussen ( bv bij de ms50 ) weet niet of dat ligt aan de soort golfvorm , de voeding van het apparaat, wat dan ook, wel hoor je het verschil en is vet / dun, redelijk aan te geven. maar beschrijven hoe dat nu precies komt of wanneer vet/ dun wordt is erg lastig...
 
Omdat er een A-115 wordt aangeboden, was ik benieuwd naar de modulebechrijving. Met een A-115 leuk je het geluid op met sub-octaven, zie quote. Misschien bedoelt Demian iets in deze richting?

Module A-115 is a four-way frequency divider. The frequency of a signal at the input is halved (half frequency = first sub-octave), quartered (1/4 frequency = second sub-octave), and so on. In this way, the DIVIDER produces four sub-octaves (F/2 down to F/16).
At the output, the A-115 produces a summed mix of the original and the four sub-octaves. There are attenuators to control the amount (ie. Amplitude) of the original signal and each of the sub-octaves.
Bear in mind that the sub-octaves output by the A-115 are all true square waves. At the output there are always four square waves and the original signal available.
 
Dik is zo subjectief. Meestal vindt men een oscillator dik omdat ie spectraal hard en breed is...maw hij neemt in zijn frequentie gebied (waarop is staat getuned) veel plaats in waardoor ie andere geluiden makkelijk weg drukt.

Er is natuurlijk ook een relatie tussen hoeveel boventonen de oscillator genereert tov de frequentie waarin ie staat getuned....maar ook dat is enigszins subjectief en smaakgebonden.
 
Dik hangt ook een beetje af waar voor je ze wil inzetten.
Bijvoorbeeld in mijn live setup zijn de vco's allen dik voor specifieke doelen.

- EMS Synthi voor de wat spacy sounds.
- Plan B M15's te gek vanwege de fm en met de M13 perfecte "Buchla" bongo's
- Blue Lantern tzvco te gek voor dikke fm bassen
- Syntech E350 te gek voor ppg achtige wavetable sounds

Iedere vco in mijn live setup is gewoon dik in een bepaald iets.
 
Dik is zo subjectief
voor modular-modules staat het vaak in de specs, de hierboven genoemde A-115 is 4 cm dik :D

Breite/Width: 8TE / 8HP / 40.3 mm
Tiefe/Depth: 40 mm (gemessen ab der Rückseite der Frontplatte / measured from the rear side of the front panel)
Strombedarf/Current: 20mA
 
Moeilijke vraag. Ik zou zeggen een osc is zo dik als zijn harmonische frequenties, maar dat klopt niet omdat een pure sine maar 1 harmonische freq is.

Een dunnere pulsewidth geeft wel een dunnere sound. (Ook een saw kan een pulsewidth hebben). Volgens mij is eigenlijk een digitale saw-wave een waveform waar de meeste frequenties in zitten. Bij analoog zie je vaak in een scope dat de waves een bepaalde kromming hebben waardoor ze anders klinken. Technisch gezien volgens mij dunner omdat er minder harmonische frequenties in zitten, dat is misschien ook de rede dat deze vaak beter in de mix liggen. Waarom analoog toch vaak wordt beschouwd als dikker is volgens mij vanwege de filter, en de imperfecties van de oscs die icm meerdere oscs een wat meer organisch geluid geven.
 
voor modular-modules staat het vaak in de specs, de hierboven genoemde A-115 is 4 cm dik :D
héhéhé een antwoord als deze was te verwachten :D :okdan:

Als in januari de renovatie van m'n huis achter de rug is en ik eindelijk al m'n studiospul heb aangesloten, kan ik een A-B vergelijking tussen een Doepfer A-110 en een A-111 High-end VCO (met CEM3340 VCO chip) maken. Ik heb geen oscilloscoop om de golven te vergelijken.....

(Ook een saw kan een pulsewidth hebben).
hmmm dit zou ik wel es op m'n modular voor elkaar willen krijgen! :okdan:
hoe kan ik dit voor elkaar krijgen of zit dit op enkele digitale synths?
 
Als je de pulsewidth van een saw moduleert, krijg je een hoover.
 
moog voyager, micromoog, multimoog hebben allemaal variabele waveforms
 
Een enkele sinus kun je ook dikker maken door 'm een kant op te pannen en op het andere kanaal een delay te zetten :)
 
hmmm dit zou ik wel es op m'n modular voor elkaar willen krijgen! :okdan:
hoe kan ik dit voor elkaar krijgen of zit dit op enkele digitale synths?

Naast de koele synths die @sunnypedaal noemde kan de analog four dit ook. Elke waveform heeft pwm daar, dus ook de tri en de saw. Maar een tri met pwm in uiterste standen wordt dacht ik een saw.
 
Back
Top