Hoe dik is een oscillator?

Naast de koele synths die @sunnypedaal noemde kan de analog four dit ook. Elke waveform heeft pwm daar, dus ook de tri en de saw. Maar een tri met pwm in uiterste standen wordt dacht ik een saw.

Mijn Oakley Slimline VCOs hebben wavemod op de triangle en pulse, die triangle wordt idd een saw
 
Moeilijke vraag. Ik zou zeggen een osc is zo dik als zijn harmonische frequenties, maar dat klopt niet omdat een pure sine maar 1 harmonische freq is.

Een dunnere pulsewidth geeft wel een dunnere sound. (Ook een saw kan een pulsewidth hebben). Volgens mij is eigenlijk een digitale saw-wave een waveform waar de meeste frequenties in zitten. Bij analoog zie je vaak in een scope dat de waves een bepaalde kromming hebben waardoor ze anders klinken. Technisch gezien volgens mij dunner omdat er minder harmonische frequenties in zitten, dat is misschien ook de rede dat deze vaak beter in de mix liggen. Waarom analoog toch vaak wordt beschouwd als dikker is volgens mij vanwege de filter, en de imperfecties van de oscs die icm meerdere oscs een wat meer organisch geluid geven.

^ dit.
 
Back
Top