Stelling: Vintage synths met IC's worden goud waard

demian

Tijdelijk lid
Lid sinds
20 januari 2003
Berichten
16.565
Want.. Niet discreet, dus niet echt te klonen op een uitzondering na.

Zie, bijna iedere discrete analoge synth wordt of is op dit moment al gekloond of wordt her uitgebracht, over enige jaren kan iedereen gemakkelijk en goedkoop over discreet analoog topspul beschikken, maar synths die vol met IC's zitten blijven uniek.

Zo.. Ik ga tukken.. :P
 
in gekloonde synth worden altijd wel onderdelen vervangen door een equivalent omdat het exacte onderdeel niet meer te krijgen is.

Om die reden zal de prijs van het origineel hoog blijven.

En idd die chips gaan ooit stuk.

Nee ik denk het niet. want alles wat 'vintage' is word geld waard.
 
kan wel maar niet altijd en niet altijd goed.

Als a neem ic de layout beschikbaar is helpt dat.

zoals bv de korg ms20 filter ics de 35 ic's die gewoon heel lang niet goed nagemaakt zijn.
 
Kunnen die waardevolle IC's niet gewoon gekopieerd worden?

Deels wel, deels niet. Sommige IC's zijn destijds gemaakt met een fabrikageproces waar nergens meer een fabriek voor staat. Dus zelfs al zou je de blauwdrukken hebben, dan nog kun je ze niet produceren, althans niet goedkoop.

Maar het klonen van BBD's en andere audio chips door CoolAudio toont aan dat er inderdaad nog van alles mogelijk is.


zoals bv de korg ms20 filter ics de 35 ic's die gewoon heel lang niet goed nagemaakt zijn.

Terwijl dat niet eens een IC is, maar gewoon een klein printje met SMD componenten dat ze in hars gegoten hebben. Volgens mij was daar trouwens meer het probleem dat niet exact bekend was welke transistors er gebruikt waren. De layout haal je gewoon van het printje natuurlijk, nadat je de hars verwijderd hebt.
 
Back
Top