JX-3P met KiwiTechnics Upgrade

Kause

Ingeburgerd
Lid sinds
21 december 2011
Berichten
33
Locatie
Rotterdam
Een tijd geleden heb ik de kiwitechnics upgrade in mijn JX-3P laten zetten omdat ik midi in en de programmer tegelijk wil gebruiken. Voor de upgrade vond ik het een fijne, overzichtelijk synth maar nu gebruik ik em nooit meer. Zijn er hier mensen die ook de JX3P met kiwi mod hebben? En hoe gebruiken jullie deze?
 
Waarom een kiwi uit het vere Australie als Organix een midi mod heeft wat uit Nederland komt.
mag natuurlijk. Wel een beetje anders opgebouwd.
 
Laatst gewijzigd:
Wat bedoel je? Heb je ook de KIWI controller of de originele? Je zou namelijk gewoon kunnen doen alsof al die extra KIWI opties gewoon niet bestaan en alleen de functies die al standaard op de synthesizer zitten gebruiken. Tenslotte kun je dan nog steeds de programmer en MIDI tegelijk gebruiken, zoals je wilde.

Ik snap dat een synth die te veel functies er in gepropt krijgt via obscure menu's een beetje onvoorspelbaar worden. Zoals sample & hold op de MonoTribe, als je hem een maand later weer aanzet weet je echt niet meer hoe je het weer normaal krijgt.
 
heb ook de organix kit erin. het ging mij er puur om dat ik de programmer kon gebruiken tijdens de midi notes, stuur verder geen parameters aan maar dat kan natuurlijk wel gewoon.
 
Hmm die organix is inderdaad een heeeeel stuk goedkoper dan de kiwi-mod. Ik had em nog nooit gezien. Maar ok, de kiwi-mod zit er al in dus...

De kiwi-controller heb ik niet. Wel nog de PG-200 maar die reageert nogal random nu de mod er in zit.
Ik weet dat het mogelijk is om via een bcr-2000 alles aan te sturen, maar ik kom er niet uit hoe dat aan te pakken.

Zou graag wat tips krijgen van iemand die een jx3p met kiwi-mod gebruikt over midi!
 
Die Kiwi upgrade reageert gewoon op MIDI control change messages. Die Behringer zal standaard wel éénder welke control change kunnen versturen veronderstel ik . In de manual van de kiwi upgrade vind je alle control change parameters en waardes vanaf p41. Met bijna elk daw (Cubase ...) kan je natuurlijk ook deze parameters aansturen ...

Even ter verduidelijking wat een control change is :

bestaat altijd uit 3 bytes :

1011nnnn (waarbij nnnn het midi kanaal voorstelt, kanaal 16 wordt dan 10111111)
0ccccccc (waarbij de c's staan voor de control number, de Kiwi upgrade heeft 121 mogelijke parameters)
0vvvvvvv Dit zijn de waarden van de voorgaande parameter

Voorbeeld : de jx3p met kiwi upgrade staat op midikanaal 0 en je wil de cutoff aansturen :
10110000
00101001 (parameter 29 op bladzijde 42 van de kiwi manual)
0XXXXXXX =>de waarde die je aan de cutoff wilt geven
 
Ik zat net de KIWI site te lezen over de JX3P upgrade (ik heb de smaak te pakken nu ;) )

en daar staat:
"The PG-200 is not supported from v2.50 or higher"
http://kiwitechnics.com/jx3pupgrade.htm

Betekend dat de PG-200 niet bruikbaar is met die upgrade?
Of bedoelen ze alleen MIDI messages van de PG200 etc.....?
 
Ik word niet goed van de tegenstrijdige berichten, zelfs de maker van de organix mod geeft aan dat de pg200 ( of de dt200v2 die ik heb ) dat de programmer juist zou moeten werken met de nieuwste versie, maar op de site van Kiwi zie ik dat niet terug komen.
Bovendien klinkt het verhaal van de Kiwi site wat logischer, er zitten zoveel nieuwe functies in dat je die met de pg niet kunt benaderen.
Ik zit momenteel zelf erg te twijfelen tussen de organix of de kiwi mod, de organix is ook pas in de herfst weer beschikbaar, dan maakt de maker pas weer een nieuwe batch.
Het enige wat de organix mod concreet doet is de synth full midi control geven en deze zorgt ervoor dat de programmer tegelijk met midi te gebruiken is.
Ik heb gelezen dat er ook een mod is die zorgt dat je zonder enige eprom te vervangen je beide ook kunt gebruiken door een doorsoldering van de schakelaar waarmee je tussen de modus programmer en midi wisselt. de link naar deze mod beschrijving vind je hier: http://www.sonicstate.com/synth_reviews/jx3p/11/

Wat betreft de kiwi mod, damn gasten, ik heb wat op youtube gehoord, dat klonk toch wel erg bruut hoor! Die unison geeft alles ook wat extra swung en de instelbare chorus timing ook.

De Kiwi mod herschrijft de complete firmware en kan dus extra dingen toevoegen, zo is er dacht ik een extra lfo, envelope, unison, chorus speed, switch mode tussen mono, unison en polyfoon, arp, meer steps in je sequencer, portamento, en de list goes on and on.

Dus eigenlijk heb je een gruwelijke nieuwe synth gekregen!

Alleen kun je de pg of dt niet meer gebruiken, die moet dan maar op marktplaats en ipv de behringer halen, op de kiwi site vind je een preset die alle knoppen gelijk linked aan de kiwi3p functies. Je kan zelfs een overlay krijgen voor de bcr-2000 met dezelfde look als je kiwi3p, ook kan je je jx3p de kiwi look geven, weet niet of ik dat nu persee mooier vind, maar ik heb toch wel wat krasjes en beschadigingen op mijn jx3p, die zouden dan mooi verdwijnen! :{
 
Die BCR is zo een lomp bakbeest...das toch wel zonde als je die mooie slique PG200 daarvoor moet inruilen ;)

Die organix update is leuk maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met de KIWI die er zoals je al zegt een nieuwe gruwelijke synth van maakt
Het is natuurlijk altijd wel leuk als die PG200 het blijft doen ook al is het alleen voor het filter een beetje te tweaken of een basic basis sound te maken die je dan verder met de KIWI functies kunt perfectioneren.

Is er geen switchback board / functie net als met de Juno 106 (dat je gewoon altijd terug kan schakelen naar de boerekool 1983 JX3P)
 
die organix maakt wel dat je pg200 midi send naar om het even, gelijk een coole controller.
denk dat je verder gewoon beter iemand kan vragen een paar losse mods erin te bouwen, dat kiwi ding kost ook gelijk drie jx3p's toch?
 
verzend die organix mod ook de sequencer data via de MIDI out?

owja...
Heb je die rare Chromatische Accordeon JX3P nog eigenlijk :D ?
 
Wat ik zo lees uit de organix handleiding stuurt de sequencer geen midi uit. Wat een programmer betreft kun je natuurlijk ook voor de kiwi controller gaan waar je nog veel meer synths mee kan controllen, alleen die is iets van 500 dollar ofzo, dus die is aardig aan de prijs.

En met de kiwi kit kun je absoluut niet terug naar de jx3p classic, de complete firmware prom wordt vervangen in tegenstelling tot de organix die je wel eventueel zou kunnen uitschakelen met een meerpolige schakelaar.
 
ik heb de zigeuner versie en ben er nog steeds tevreden mee.
al die synths verbouwen.. ik weet het niet... bepaalde dingen zijn wel heel cool en eigentijds maar de charme van een bak is dat hij soms ook beperkingen heeft.
Als elke synth alles zou kunnen .. dan zou voor mij de lol er wel snel af zijn..
sommige mods zijn top maar je moet de synth wel weer kunnen gebruiken zoals hij bedoeld was.
die van mij zit in elk geval bomvol met haagse underground presets!
 
sommige mods zijn top maar je moet de synth wel weer kunnen gebruiken zoals hij bedoeld was.

Met deze opmerking suggereer je dat je weet hoe de synth bedoeld is. Vertel eens.

Ik probeer aan te geven dat je opmerking een beetje gebakken lucht is. Ik snap wat je bedoeld maar ben het niet met je eens.
De meeste synths uit de jaren tachtig zijn bedoeld om te concurreren met synths van ander fabrikanten (eerder ook al en nu nog steeds). In het hoofd gehouden dat behuizing en knoppen verreweg het duurste is aan een synthesizer werden voornamelijk de opties die in die tijd in de mode/populair waren daadwerkelijke controles.

Ik mod mijn synths graag omdat ik functionaliteit wil met het bepalende karakter van dat instrument.
 
suggereren hoe een synth bedoeld is, gebakken lucht? ho ho ho..

ik geef alleen even aan dat ik er niet altijd noodzaak in zie om een synth te modden, ik vind de sound belangrijker bijvoorbeeld en 100 editors minder relevant. ik snap je verhaal en de jaren 80 insteek, ik leef ook al langer met synths dan vandaag maar het is leuk als de boel reversibel blijft en je niet perse zoveel mogelijk moet modden om een ander instrument te krijgen.

midi, unison of een aparte chorus helemaal goed maar 120 arpeggiator, 512 opslag.. iets on the fly doen vind ik veel toffer eigenlijk dan tig kits inbouwen die uiteindelijk ook weer een soort beperking worden of waarvan de helft niet werkt.



Met deze opmerking suggereer je dat je weet hoe de synth bedoeld is. Vertel eens.

Ik probeer aan te geven dat je opmerking een beetje gebakken lucht is. Ik snap wat je bedoeld maar ben het niet met je eens.
De meeste synths uit de jaren tachtig zijn bedoeld om te concurreren met synths van ander fabrikanten (eerder ook al en nu nog steeds). In het hoofd gehouden dat behuizing en knoppen verreweg het duurste is aan een synthesizer werden voornamelijk de opties die in die tijd in de mode/populair waren daadwerkelijke controles.

Ik mod mijn synths graag omdat ik functionaliteit wil met het bepalende karakter van dat instrument.
 
Met deze opmerking suggereer je dat je weet hoe de synth bedoeld is. Vertel eens.

Ik probeer aan te geven dat je opmerking een beetje gebakken lucht is. Ik snap wat je bedoeld maar ben het niet met je eens.
De meeste synths uit de jaren tachtig zijn bedoeld om te concurreren met synths van ander fabrikanten (eerder ook al en nu nog steeds). In het hoofd gehouden dat behuizing en knoppen verreweg het duurste is aan een synthesizer werden voornamelijk de opties die in die tijd in de mode/populair waren daadwerkelijke controles.

Ik mod mijn synths graag omdat ik functionaliteit wil met het bepalende karakter van dat instrument.

Hmm ik vind dat de Kiwi mods altijd een beetje te ver gaan met toevoegen van functionaliteit. Ik zou liever krachtigere LFO's en envelopes hebben en iets meer resolutie op de parameters maar niet te veel menudiven.
 
suggereren hoe een synth bedoeld is, gebakken lucht? ho ho ho..

ik geef alleen even aan dat ik er niet altijd noodzaak in zie om een synth te modden, ik vind de sound belangrijker bijvoorbeeld en 100 editors minder relevant. ik snap je verhaal en de jaren 80 insteek, ik leef ook al langer met synths dan vandaag maar het is leuk als de boel reversibel blijft en je niet perse zoveel mogelijk moet modden om een ander instrument te krijgen.

midi, unison of een aparte chorus helemaal goed maar 120 arpeggiator, 512 opslag.. iets on the fly doen vind ik veel toffer eigenlijk dan tig kits inbouwen die uiteindelijk ook weer een soort beperking worden of waarvan de helft niet werkt.

Misschien was mijn gebakken lucht uitspraak wat agressief, excuses daarvoor.
Met het tot in het oneindige de structuur van de synth veranderen en dus een andere synth over houden ben ik het trouwens met je eens, dit moeten we niet willen inderdaad.
 
Ik kan me niet voorstellen dat iemand de extra patch opslag en extra sequencer lengte als leidraad neemt om de upgrade te doen, ik durf te wedden dat het gros het doet vanwege de unison functie, volledige midi, portamento, arp en dat soort bruikbare functies die de synth gewoon dikker laten klinken dan de originele versie.

Dit is ook voor mij de reden dit te overwegen, als mijn jx3p zo iets dichter bij de sound van een jp8 komt, graag!
Bovendien geeft een extra envelope en lfo je meer mogelijkheden om je patches te bouwen en het leukste van alles is, je hoeft die extra functionaliteit niet altijd te gebruiken, maar je kán het wel, dus wil je voor de cleane jx3p sound gaan bij een bepaalde track, dan kan dat, wil je je geluid iets bruter voor een andere track, dan kan dat ook.

Lijkt me al met al een win-win situatie...
 
Back
Top