Elektron

Hm, interessant, nu wordt de verleiding wel erg groot om een keer zo'n Elektron-bak in huis te halen...

Welke zou het meest geschikt zijn voor experimentele of IDM-achtige dingen?

Ligt er natuurlijk aan of je percussie wil of synth stuff maar de monomachine Is wel een leuker apparaat imho. De MD heeft een hele specifieke sound die me erg tegen ging staan
 
Hm, eerst even goed demo's luisteren dus... Hoewel een specifieke sound misschien te prefereren is boven een generieke sound. Vond je de MD te kil klinken?

Synth of percussie, ja liefst allebei, maar de portemonnee trekt dat niet :P
 
Hm, eerst even goed demo's luisteren dus... Hoewel een specifieke sound misschien te prefereren is boven een generieke sound. Vond je de MD te kil klinken?

Synth of percussie, ja liefst allebei, maar de portemonnee trekt dat niet :P

Ja erg kil. Je hebt verschillende typen synthengines die je kan kiezen per track (machines), daarvan is de helft totaal onbruikbaar imho, en de andere helft matig, beetje blikkerig. Geen volle sound. Maargoed is natuurlijk subjectief maar er zijn er velen die er hetzelfde over denken
 
Hm, interessant, nu wordt de verleiding wel erg groot om een keer zo'n Elektron-bak in huis te halen...

Welke zou het meest geschikt zijn voor experimentele of IDM-achtige dingen?

Heb jarenlang met veel plezier een Machinedrum gehad en dacht dat ik hem nooit zou wegdoen... Totdat ik een Analog Rytm kocht. Heb effe overwogen beiden te houden maar wil we toch een beetje "focussen". De Machinedrum is idd wat sterieler van geluid dan bvb de AR. Het is wat moeilijker, harder werken om er een volle kick uit de krijgen maar de snares, hihats en dergelijke klinken dan weer lekker crisp... De MD is beter voor IDM, de AR eerder voor techno... Voor die prijs kriebelt het toch weer wat...
 
Met de MD kon ik ook niet zo goed lijmen. De Monomachine daarentegen weer wel. De A4 en de Octatrack vind ik ook helemaal fantastisch, maar de Rytm is ook weer een wel/niet machine... Misschien heb ik iets met drummachines (of niet)

IK zou voor de Monomachine gaan, nu echt een goede prijs voor wat je krijgt! Buiten het feit dat het een gave groovebox is is het ook een vette sequencer!
 
De Machinedrum is idd wat sterieler van geluid dan bvb de AR. Het is wat moeilijker, harder werken om er een volle kick uit de krijgen maar de snares, hihats en dergelijke klinken dan weer lekker crisp... De MD is beter voor IDM, de AR eerder voor techno...

Techno ga ik voorlopig niet meer maken, dus wat dat betreft is de MD prima. Of misschien de UW-versie en dan wat kicksamples erin stoppen. Maar de MM lonkt ook wel. De bediening lijkt me alleen zo apart. Keuzes, keuzes... :)
 
Vraagje voor mensen die meerdere elektrons bezitten... Wie heeft er een stand of eindcheeks voor 2 of zelfs 3 elektrons? Hoe zit het met de toegankelijkheid van de machine als je een dubbelstand hebt. Is de bovenste dan een beetje makkelijk bedienbaar? Ik zat zelf te denken aan een Zerack.com Hybrid deluxe (waarbij je makkelijker van machine kan wisselen) of alleen endcheeks (waarbij je ze erin moet schroeven)... Iemand ervaringen? Of misschien wel een betere (goedkopere) stand?
 
Laatst gewijzigd:
Vraagje: kun je de A4/AK ook gebruiken als duo-voice CV/gate output? En heb je dan dezelfde interne voice distribution mogelijkheden?
 
De sequencer tracks van de A4/AK zijn monofoon. Wat waarschijnlijk wel werkt is CV out A/B als gate&pitch configureren en dan aan de CV track hangen en C/D als gate&pitch en dan aan de FX track hangen waarbij de toonhoogte van de FX track dan de pitch bepaald - zie screenshot.
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-12-07 at 21.12.34.jpg
    Screen Shot 2016-12-07 at 21.12.34.jpg
    30,8 KB · Bekeken: 39
Thanks pt! Ik heb hem echter nog niet dus kan het zelf niet proberen helaas. Het is geen halszaak, maar het zou wel een enorme bonus voor me zijn.
 
Dat kan zeker. Is eigenlijk nog het enige waar ik m voor gebruik :) die grayscale synapse is dan wel een aanrader om de stereo jacks te converteren naar minijack en ledjes om te zien waar wat uit komt.
Bonus is dat je ook nog je envs en lfo's kan gebruiken. Lfo op pitch voor vibrato bijvoorbeeld, en ge-p-lockte envs voor filter en/of vca
 
Dat kan zeker. Is eigenlijk nog het enige waar ik m voor gebruik :) die grayscale synapse is dan wel een aanrader om de stereo jacks te converteren naar minijack en ledjes om te zien waar wat uit komt.
Bonus is dat je ook nog je envs en lfo's kan gebruiken. Lfo op pitch voor vibrato bijvoorbeeld, en ge-p-lockte envs voor filter en/of vca

Dag SB-SIX: ook bedankt voor de reactie! Om zeker te zijn dat ik het goed begrijp:
Je kunt du met de 2 CV/Gate outputs én polyfoon spelen (2 voices) én de allocation die de AK voor de interne voices gebruikt, werkt ook (Rotating voices, resetting voices etc.)?
 
Dag SB-SIX: ook bedankt voor de reactie! Om zeker te zijn dat ik het goed begrijp:
Je kunt du met de 2 CV/Gate outputs én polyfoon spelen (2 voices) én de allocation die de AK voor de interne voices gebruikt, werkt ook (Rotating voices, resetting voices etc.)?

Ah zo, nee dat niet, je kan het alleen als 2 aparte sequencers gebruiken voor CV (4 zelfs als je alleen v/oct nodig hebt)
 
Ah zo, nee dat niet, je kan het alleen als 2 aparte sequencers gebruiken voor CV (4 zelfs als je alleen v/oct nodig hebt)

Ah oke, bedankt. Da's jammer =(
Bedankt voor de info!
 
Elby designs heft er een: ED107 PolyDAC 4-Channel MIDI-CV 31HP. Ik heb hetzelfde Paul Maddox ontwerp maar dan in frac

Vermona heeft de qMI
 
Het punt is dat ik graag controle wil hebben over de voice allocation. Intern heeft de Analog Keys dat fantastisch geregeld, net als de Two Voice SEM Pro van Oberheim.
Ik zoek een CV controller keyboard die dat kan, zonder dat ik 4K uit moet geven (Oberheim)
 
Back
Top