Elektron

Een Elektron enkel gebruiken als soundmodule is net zo zinvol als een Akai MPC dat dan zou zijn. Het gaat om de combinatie.

Monomachine heeft wel 6 uit, en klinkt een stuk mooier los over een mixer imho. Octa en A4 zijn minder bedeeld op dat gebied helaas.

Machinedrum vond ik maar een beperkte bak qua parameters, vergeleken met de rest. Monomachine is een stuk sterker qua drumsynthese. Maar goed, kwestie van smaak wellicht. Vond hem ook snel digitaal gaan kraken als je een beetje los ging met de levels.
 
Ik vergeleek eigenlijk wat de prijs is per Osc...of eigenlijk voice want ik vergat dat de P12 4 Osc's + sub heeft per stem. Veel bang for your buck dus!!!

Tja, als we zo gaan vergelijken is de P12 t.o.v. de Access Virus keys weer erg duur.
De hoeveelheid stemmen of oscillatoren vertelt natuurlijk niet het hele verhaal.

Daarnaast heeft de P12 (net als de virus) digitale oscillatoren, geen analoge.
Tevens zijn de sequencers bij DSI producten (behalve bij de Tempest) meer ingericht als onderdeel van het sounddesign en niet als onderdeel van een track of song waar het bij Elektron beiden is.

De conclusie moet dus eigenlijk zijn dat het niet echt vergelijkbare producten zijn. :)
 
Ik volg je hier niet zo. Waarom zou dat niet kunnen? Ik werk eigenlijk geheel out of the box met een computer en dan neem ik elke losse uitgang van elk apparaat incl drumbakken los op. Werkt prima en klinkt fantastisch.

Md heeft 16 tracks en maar 6 uitgangen. Je hebt dus al gauw dat je in meerdere takes je drumtracks moet opnemen. Daarnaast is het routen van de voices naar een output geen leuk werkje imho. Allemaal dingen die je flow onderbreken.
 
Op Sonic TALK (340) zeiden ze dat er op het launch-event achter glas nog een andere onaangekondigde machine stond.

Klopt....aankondiging volgt later deze maand (maar wanneer is nog onduidelijk).
 
Ik heb eens goed naar de verschillen gekeken qua knoppen/functies van de analogKeys tov de analogFour. Dat viel eigenlijk een beetje tegen: 98% is hetzelfde.

Nieuw zijn de grote sound selector knop, de joystick, 2 knoppen voor octaafwisseling, en 3 extra knoppen voor keyboard specifieke zaken zoals het schakelen naar Midi mode. Van de 13 toetsenbord knopjes op de A4 blijven er 5 over voor (niet nieuwe) functies. Daarvoor in de plaats komen 37 echte toetsen.

Qua I/O zit er alles op wat de A4 ook heeft. De AK heeft als extra de 4 stereo uitgangen per voice/track. Dit zijn 'enkele' uitgangen dus Y-kabels lijken me nodig voor de normale mixer.

Het verschil valt tegen, had meer dedicated functies verwacht. Maar toch wil ik hem nog steeds :)
 
De verkoop van de Analog Keys is gestart!

"Limited number of Analog Keys available
A very limited number of Analog Keys are now available for purchase in the Online Shop. If you want to be among the first to get your hands on this analog monster, we advise you to act fast! "


http://www.elektron.se/content/analog-keys

Zolang er voorraad is blijft de button Add to cart er staan. Is de voorraad op dan komt er Waiting list te staan.
 
Net binnen gekomen vanuit Zweden..
 

Attachments

  • 008.jpg
    008.jpg
    73,8 KB · Bekeken: 50
mooi man!

Even een vraagje over de encoders; kun je in 1 beweging door het hele bereik bijvoorbeeld een vloeiende filtersweep maken? Ik heb begrepen dat je sneller door de waardes kan springen als je de encoder ingedrukt houdt. Kun je dit ook omwisselen? Dus normaal snel en indrukken voor het precieze werk?
 
Ha, zover ben ik nog niet. Hij staat nu te acclimatiseren; was echt steenkoud toen hij aankwam. Waarschijnlijk vriest het al flink in Zweden :D
 
Net als de andere elektrons had het van mij niet zo plat op tafel gehoeven, en met de andere elektrons is het makkelijk deze op een juiste kijkhoek te krijgen met zijkantjes en rekjes etc. Maar dat lijkt me bij de AK nog lastig...
 
mooi man!

Even een vraagje over de encoders; kun je in 1 beweging door het hele bereik bijvoorbeeld een vloeiende filtersweep maken? Ik heb begrepen dat je sneller door de waardes kan springen als je de encoder ingedrukt houdt. Kun je dit ook omwisselen? Dus normaal snel en indrukken voor het precieze werk?

Klopt, gisteravond toch even uitgeprobeerd. Als je hem ingedrukt houd dan maakt hij grotere stappen.
 
Het nieuws OS verandert de Analog Four totaal. Ik stond er echt versteld van.

De nieuwe filter modus maakt MS20 achtig filter gedrag mogelijk (resonance boost filter optie). Het filter wordt met hogere resonantie instellingen ook instabiel waardoor hele toffe geluiden mogelijk zijn.

Daarnaast is de polyfonie natuurlijk een toevoeging van formaat waardoor een heel scala aan nieuwe geluiden mogelijk zijn.
De nieuwe sound browser is ook erg handig. Zoeken op categorie of patchnaam etc.

Elektron heeft er stiekem ook een paar nieuwe bugfixes en sequencer features in gestopt.

Het was het wachten meer dan waard! :okdan:
 
Laatst gewijzigd:
"This is a major OS upgrade, adding polyphonic operation, resonance boost, and MIDI multi map. It also unlocks the pre-installed +Drive of all units, vastly increasing the storage space of the Analog Four. To top it off, 512 factory presets are also included. It is also the OS for Analog Keys." :)
 
Back
Top