HW Drums / synths doen raar zodra ik "Sync" aanzet in de midi-out van Ableton ?

Led

Stamgast
Lid sinds
20 juli 2007
Berichten
297
Locatie
Amsterdam
HW Drums / synths doen raar zodra ik "Sync" aanzet in de midi-out van Ableton ?

Ik heb een Lexicon MX200 die voor het delay-effect midi clock sync moet krijgen.
Als ik in Ableton bij de midi-out 'Sync' inschakel ( http://i.imgur.com/W6Dx8Gt.png ), werkt dat helemaal prima, maar opeens werken m'n hw instrumenten niet goed meer..

M'n Roland D70 triggert bv op de notes van de tom opeens ook tegelijkertijd een snare ofzo, en m'n x0xb0x lijkt problemen te hebben met glides die opeens allemaal naar een heel hoge note gliden ipv naar de note waar ze naartoe zouden moeten.

Schakel ik 'Sync' uit, dan werken m'n drummachines / synths weer prima, maar heeft m'n Lexicon geen midi timing voor de delay effects...

Iemand enig idee ?
 
Ja, uiteraard.
Zoals gezegd, zonder de midi-out "sync" werkt het allemaal prima.
Zet ik die midi-clocksync aan in Ableton, dan doen verschillende apparaten opeens raar.
 
Je stuurt geen midi clock van hardware naar de midi input van Ableton, en dat deze wordt ge-echo-ed?

Zodat Ableton 2 of meerdere clocks doorstuurt, een soort midi clock loop?

Hardware die in sync mee moet, moet volkomen slave zijn (dus niet alleen start/stop en eigen clock, dan krijg je midi clock-drift), en dan ook liever geen midi uitsturen naar Ableton (of midi input even uitzetten totdat het wel allemaal werkt).

Ik had een EF303 die eigen clock en start/stop commando's uitstuurde, ook als slave. De midi output van de EF303 niet op mijn hardware sequencer aansluiten was toen de oplossing.

En ontstaat het probleem met of zonder midi-thru box? Heb je synths in een midi keten staan? Wat gebeurt er als je 1 synth direct aansluit op je midi interface als slave?
 
Nee ! Dat was het eerste waar ik aan dacht, maar ik heb de midi-input niet aangesloten.

Ik heb m'n x0xb0xen op "Midi play" staan, dus niet op pattern-play of whatever - gewoon puur de midi-data uitvoeren.
De Roland R70 (Sorry, dus niet de D70) drumcomputer ook.

Ook zonder m'n 1to-6 midi-thru hetzelfde probleem. (dus als ik m'n usb midi-out direct in een x0xb0x stop, of in de R70)
 
Laatst gewijzigd:
In Ableton kan je nog Direct Music aanpassen naar iets anders, en midi clock type op iets anders zetten, helpt dat?

Probeer anders een andere DAW, b.v. demo van Studio One, en kijk of je daar ook het probleem hebt?
 
Zowel MME als DirectMusic geprobeerd, midi clock type zowel song als pattern... maakt allemaal niks uit.
Ik ga het vanavond eens met een andere DAW proberen.
 
Je kan met het programma Midi OX je output signaal analyseren en filteren, misschien zit er iets geks in je signaal, meer dan alleen clock, ook time stamp e.d.

http://www.midiox.com/

Wat voor midi interface is het eigenlijk?
 
Het is een $15 usb-to-midi kabel. Voor dat enorme bedrag werd ie natuurlijk wel vanuit China gratis thuisbezorgd.
 
Nou, dan zou dat best de oorzaak kunnen zijn. Je hebt niet toevallig een midi keyboard of controller met een midi output om naar uit te wijken? En is de midi kabel niet gebroken of maakt slecht contact?

Als je gear op slave staat, dan zou clock niet veel moeten doen, alleen de synth engine (LFO e.d. ) en onboard EFX syncen.

Zit er in Ableton niet iets geks in een midi loop dat meegestuurd wordt? Meer kan ik niet bedenken eigenlijk...
 
Goedkoop is....

Ik vind zelf de Roland/Cakewalk midi interface erg goed (ik heb zelf de UM-2G, de 3G is nog mooier), zit iets in voor stabiele clock, volgens de specs:

with high-performance FPT processing for low latency and tighter clock timing.

Snel trashen dat China-ding.
 
is het een idee voor jouw om eens een cursus te volgen ableton. leuk en leerzaam.
 
Dre - ik heb al een cursus Ableton achter de rug, Ableton is het probleem niet ;)
Hoera voor de cursussen Electronic Music Production bij Crea van de UVA, 405 euro voor 12x 2.5 uur is 13 euro per uur, best betaalbaar.
(Toen ik 'm deed een paar jaar terug kostte de cursus slechts de helft daarvan)
 
BTW, mogelijke oorzaken waarom de cheape midi-kabel niet goed werkt schijnen te zijn :
- hij geeft midi-data sneller door dan de midi-specs toestaan (zo snel als de pc de data kan aanleveren, ipv zo snel als de midi-receiver volgens de specs max hoeft te kunnen verwerken)
- hij geeft de midi-data wel op de juiste snelheid door, maar heeft geen / een te kleine buffer voor inkomend signaal
- hij support geen midi XG level (1/2/3)

Samengevat, ik dacht dat een midi-interface redelijk eenvoudig was - usb signaal omzetten naar midi-pakketjes, hoe moeilijk kan het zijn. Maar blijkbaar kan er toch een boel mis gaan :)

Tevens schijnen sustain-pedals met deze cheape midi interface niet goed te werken : http://www.logicprohelp.com/forum/viewtopic.php?p=352894
Als het pedaal gebruikt wordt wordt er ook een (E5) noot door de interface gestuurd.
Dat lijkt op de "glide naar een heel hoge noot" die m'n x0xb0x doet zodra ik midi-clock over de interface probeer te versturen.
 
Je hebt een midii feedback loop ergens loopt er iets vol en gaat over z'n nek
 
Je hebt een midii feedback loop ergens loopt er iets vol en gaat over z'n nek

Nogmaals, er gaat alleen maar midi-out uit ableton, en het gebeurt ook als ik die direct op m'n x0xb0x aansluit. Er is dus geen sprake van een feedback loop.
 
Back
Top