Bassen

Booming bass

Booming bass

Dé bas-bak per definitie is natuurlijk de minimoog. Niet voor niets noem je de SE-1(X).. da's daar namelijk een afgeleide van.

De essentie van een goeie bas ligt volgens mij aan de zuiverheid van je signaal (en het pad dat dit signaal aflegt), in combinatie met een 'vriendelijk' (als in 'niet rauw of scherp') filter. Ik denk dan automatisch in de richting van een analoge synth.

Wij hebben zelf twee bakken, die een afschuwelijk goeie bas uit weten te kramen: De Studio Electronics ATC1 (jaja.. verrassing.. vooral als je het 'mini' filter erin prikt).. en de Sequential Circuits Pro-One (2 VCO's, 24dB Moog-style filter).
 
Moog prodigy

Moog prodigy

Iemand evaring met de Moog Prodigy? Schijnt ook een goed bassmonster te zijn. Alleen jammer dat de prijzen de laatste tijd zo gestegen zijn:(
 
Voor errug weinig doekoe heb je 'n Waldorf Pulse. Warm, rond, 3osc, 24db moog-achtig filter. En hardstikke analoog natuurlijk, hoewel met digitale knoppen. Onderschat 'm niet omdat ie zo goedkoop is.

Doe op www.sospubs.co.uk 'n search om de reviews van de Pulse en de Pulse Plus te lezen. Die mannen zijn niet van de straat en vergelijken de pulse vaak met de machtige Minimoog.
 
mmmmm

mmmmm

warm en rond

lekker hoor
 
Prodigy

Prodigy

De moog prodigy wordt zwaar overschat.. ten eerste omdat er moog opstaat.. en ten tweede omdat ie de naam 'prodigy' draagt.

.. maar er komt wel een aardige bas uit. Niks vergeleken met bijvoorbeeld een SCI Pro-One of een SE-1(X).
 
Vertel mij wat

Vertel mij wat

Ik heb een Moog MG-1 gehad, de "uitgebreide" versie van de Moog Prodigy.
Er kwam wel een vette bas uit, maar daar bleef het wel bij.

Ik heb hem geruild voor een camera :p
 
natuurlijk is het voor de hand liggend om een analoog monster te noemen voor basgeluiden, zo heb ik hele goede ervaringen met mn sh101, tb303 (duh) en de sessies die ik heb mogen doen op een arp2500, maar ook uit mn nordlead en nord modular haal ik broekspijpwapperende bassen, kwestie van blijven draaien aan de knopkes

:-)

th :z
 
???

???

Ik heb de ultieme analoge bak voor bassen.

ahem

de basgitaar.....

of ben ik nu heel raar bezig?
 
Meestal speel ik korte stukjes basgitaar in en hussel ik die dan wat door elkaar. Maar dat hangt een beetje van je manier van werken en je muziekstijl af. De echte knoppenfreaks krijgen waarschijnlijk nu al uitslag van het idee van samples knippen en plakken :o)

Mijn ervaring is dat er niet een ideale bas-synth is. Om de geluiden te produceren die je wilt moet je wat je hebt goed kennen. Sommige bakken zullen wat lager gaan dan andere maar het gaat meestal niet om het sublaag(beneden 80 hz) maar om de rest van de klank.
 
Heb een keer mogen spelen met een MS-20 en een basgitaar op de freq2vca input (geen idee hoe die ingang eigenlijk heet).
Met die combi kun je de basgeluiden van de MS-20 spelen met de dynamiek van de basgitaar.
Nog nooit zo lekker bas gespeeld :)
 
KARMA

KARMA

Ik heb laatst het een en ander gelezen over Stephen Kay.. de bedenker van het Korg KARMA gebeuren. Hij heeft een bergje algorithmes bedacht om het 'karakter' van instrumenten mee te geven aan een patch.

Een basgitaar nadoen met een toetsenbord is namelijk nogal een krom principe.. je speelt heel anders op een bas dan op toetsen. Daar ligt dan ook de link met jouw MS20 experimentje.

Het karakter van een geluid ligt ook zeker aan de manier waarop je speelt.. vroeger begreep ik nooit waarom mensen altijd zaten te zeuren over aftertouch, velocity, etc.. wat je op ouwe analoge bakken meestal niet hebt. Nu begrijp ik dat je vooral met dat soort parameters het karakter van je geluid sterk kunt beinvloeden.
 
Vette bassen...

Iedereen heeft het over analoog...

Vergeet niet dat veel bassen in de techno/dnb wereld uit FM bakjes gepompt worden!
Die zijn ook nog es super goedkoop!!
 
Back
Top