Korg Kronos

Ik zet mijn spullen dus ook de Kronos na elke "werkdag" uit. Sommige apparaten die ik niet meer gebruik, zoals de Korg SQ-10, of zelden gebruik, zet ik minimaal eens per jaar aan omdat dat goed schijnt te zijn. Maar je moet ook een beetje geluk hebben.

Tja,stroom kost geld.En de kronos heeft geen sluimerstand.Af en toch aan.
 
Ik heb zelf een Mini mac van Apple en een beeldscherm staan, die bijna niet worden gebruikt.
De bedoeling is uiteindelijk al mijn bladmuziek op zo'n groot touch screen af te spelen.
Ik heb al zo'n 200 stukken daar voor gereed gemaakt.
Ha, ha, het probleem, er komen nog zo'n 1000 stukken bij, en daar ben ik eigenlijk alleen maar mee bezig.
Ik doe zo'n drie kwart jaar over het klaar maken van zo'n muziekmap. Zitten plus minus 50 nummers per map in.
Daar maak ik dan weer een pdf van. Die pdf wordt dan op de Mini mac opgeslagen.
Dus dan gaat het scherm en de computer even aan.
Zodra de pdf er op staat, staat de Mini mac weer een half jaar uit.
Uiteindelijk als alles klaar is, gebruik ik het beeldscherm continu voor bij mijn muziekinstrumenten,
Maar dat duurt helaas dus toch nog een hele tijd.
Ik zou het al graag af willen hebben. Tis gewoon prachtig om van zo'n scherm muziek af te spelen.
Met duim wijsvinger maak je een bepaalde beweging op het scherm, en dan kun je passages,
die lastig speelbaar zijn, vergroten tot heel aangename koeienletters, zodat je het beter kunt lezen.
Makkelijk als je wat ouder wordt, en je ogen beginnen wat minder te worden.

Maar, nu ben ik toch wel van plan om mijn Mini mac en beeldscherm, maar eens wat vaker op te starten.
Gewoon omdat ik toch wel begrepen heb, dat dat lange uit staan, niet goed is voor zo'n apparaat.

Is dit aanvullende topic toch nuttig voor me geweest. :)
 
Guys,

De Kronos (v2) is nu al wat jaartjes uit, en is dus niet helemaal state-of-the-art meer. Ik zit te overwegen er eentje te kopen, maar twijfel of dat wel verstandig is omdat ie al een tijdje op de markt is, en nog niet echt goedkoop is.

Ik heb jaren gespeeld op een Nord keyboard (on stage, oefenruimtes) (zowel verschillende Electro modellen, als een Stage 2). 90% van de tijd gebruik ik een Rhodes, en voor synth geluiden neem ik meestal een tweede keyboard mee (Yamaha Motif XF6). Nu erger ik me ook al jaren aan het Rhodes geluid van Nord, en dat is ook de reden dat ik iets anders wil. Voordeel van Nord was altijd dat ie zo licht was, maar ik vond de sounds nooit opwegen tegen andere synths (bv Motif).

Ik heb gespeeld op de Korg GrandStage. Mooi, maar vooral veel acoustische piano's (die ik niet ga gebruiken) en een goede Rhodes, maar niet je eigen samples in laden voor bv 3rd party rhodes klanken (ik vind de Chick Corea sampleset voor de Motif bv te gek). Een nieuwe Grandstage kost ongeveer hetzelfde als een 2de hands Kronos en geeft me ook de mogelijkheid om synthsounds uit hetzelfde keyboard te halen. Nadeel van iets nieuws is het gewicht, meer sjouwen voor mij, maar ik kan denk ik meestal volstaan met alleen de Kronos.

Kortom: twijfels! Vinden jullie Kronos eigenaars het ding nog steeds een beetje actueel? Vergelijkbaar met andere instrumenten? Hoe verhoud de Kronos Rhodes zich met de Grandstage? Help!
 
Heb deze winter mijn oude Kronos na zes jaar ingeruild voor een nieuwe Kronos 88 voor theatertour. Heb vergeleken met Montage en Kurzweil (Nord vind ik niet flex genoeg) maar Kronos is voor mij nog steeds de beste. Rhodes en andere electrische pianos spelen erg goed. De ingebouwde CP80 is dramatisch maar daar heb ik mooie samples voor gevonden.

Nadeel van Korg Kronos is management voor je eigen samplebanks. Dat vergt programmeursskills en de ondersteuning door Korg vind ik vrij slecht. ("Read the F*cking Manual" vind ik niet goed genoeg, sorry Korg...) Maar verder staan andere keyboards nog altijd op ruime afstand wmb
 
Weet iemand (geen speculaties aub) of bestanden van de Kornos V1 en de Kronos V2 uitwisselbaar zijn?
Ik wil naast mijn huidige Kronos V1 graag nog een andere aanschaffen en op een andere werkplek zetten. Nu gaat mijn voorkeur uit naar als tweede Kronos een versie 2. Ik zal om toerbeurten werken op de ene als de andere en gebruik maken van een file op usb. Kan ik dan conversie- of compatibiliteitsproblemen verwachten?
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Weet iemand (geen speculaties aub) of bestanden van de Kornos V1 en de Kronos V2 uitwisselbaar zijn?
Ik wil naast mijn huidige Kronos V1 graag nog een andere aanschaffen en op een andere werkplek zetten. Nu gaat mijn voorkeur uit naar als tweede Kronos een versie 2. Ik zal om toerbeurten werken op de ene als de andere en gebruik maken van een file op usb. Kan ik dan conversie- of compatibiliteitsproblemen verwachten?
Wie heeft hier ervaring mee?

In theorie is het uitwisselbaar. Echter er zijn wat dingen waar je rekening mee moet houden:

- de kronos 2 heeft een andere program volgorde, dus als je je kronos 1 sets en combis wilt afspelen dan moet je ook de programs overzetten vanaf je kronos 1.
- gekochte sound libraries vanuit de korg store voor je versie 1 moet je opnieuw kopen voor de kronos 2 als je sounds gebruikt die daar ook gebruik van maken. Gekochte sound sets vanuit de korg store zijn machine gebonden namelijk
- combis gemaakt op de kronos 2 kun je alleen naar de kronos 1 overzetten als de program order gelijk is tussen beide machines (vergelijkbaar met het eerste punt dus). Hou er rekening mee dat er een aantal nieuwe sounds zijn bijgekomen in de kronos 2 die gebaseerd zijn op KSC files die alleen op de kronos 2 standaard aanwezig zijn (zoals de Berlin grand piano), deze kun je dus niet overzetten zonder ook die berlin piano ook te kopen voor de kronos 1.

Dus samenvattend:
zolang je geen gebruik maakt van gekochte sound libraries uit de korg store, kun je beide versies identiek maken door je kronos 1 backup in te laden in de kronos 2. Daarna zijn ze identiek. Zodra je met gekochte sound libraries gaat werken, dan is het een ander verhaal en kom je in de korg store chaos terecht van machine id's en niet uitwisselbare sounds.
 
Deze punten had ik inderdaad al bedacht. Compleet inladen van de files uit de Kronos V1 en geen nieuwe samples gebruiken. Makkelijk gezegd, maar in de praktijk word je waarschijnlijk al snel verrast. Gezien de prijsdaling misschien toch beter om dan een goede & goedkope Kronos V1 tweedehands aan te schaffen. Bedankt voor de info, zetje had ik even nodig.
 
Ik heb ook aan een Kronos V1 of X 2de hands zitten denken, maar omdat ik dan toch her en der las over sporadische problemen met het keyboard en/of koeling en dat dit zou verholpen zijn met model 2015, ben ik toch maar voor die laatste gegaan (staat nu in bestelling bij Music Store Keulen). :walker: Ook de krachtigere processor (Atom 2500 t.o.v. Atom D510 (1) of D525 (X)) is natuurlijk mooi meegenomen.

Wat ik nu lees over de geluiden van de V1 die niet 1 op 1 compatibel zijn met de 2015, is ergens wel een domper. @ Quifster: Geldt dit ook voor jouw soundssets of steunen die op golfvormen die voor beide versies toch gelijk zijn? Hoe dan ook wil ik me zelf achter de engines van de Kronos gaan zetten maar het zou wel leuk geweest zijn als ik kon starten met de studies hoe andere experts sounds hebben opgebouwd.

Maar je kan het draaien of keren hoe je het wil: het blijft een beest van een synth, of je nu de 1 de X of de 2015 hebt ... zo veel is zeker :{ en je kan er veel inspiratie en plezier uit halen.

Misschien heb je ze al gevonden, maar anders ... op marktplaats:
Kronos 73 2015: ziet er heel mooi uit met een op maat gemaakte flightcase van Thon
Kronos 73 1: Ook niet slecht, maar wel goedkoper dan de eerste omdat het een 1 betreft.

Misschien heb je er iets aan.

Anyway ... succes met de zoektocht :okdan:

:doei:

Danny
 
...
Wat ik nu lees over de geluiden van de V1 die niet 1 op 1 compatibel zijn met de 2015, is ergens wel een domper. @ Quifster: Geldt dit ook voor jouw soundssets of steunen die op golfvormen die voor beide versies toch gelijk zijn? Hoe dan ook wil ik me zelf achter de engines van de Kronos gaan zetten maar het zou wel leuk geweest zijn als ik kon starten met de studies hoe andere experts sounds hebben opgebouwd.

...

De geluiden zijn wel compatible, zolang je maar geen sound sets koopt in de korg store, aangezien deze aan een machine id vastzitten.

Combis zijn niet compatible. Is naar mijn mening ook 1 van de reden dat niemand combi's meer deelt of verkoopt. De enige manier om op een kronos 2 de combis te gebruiken van versie 1 is door het terugzetten van je versie 1 backup kwa program volgorde en dan de combis in te laden. Echter, dan werken uiteraard de kronos v2 combis niet meer. Dit is naar mijn mening de grootste fout die korg bij de kronos gemaakt heeft door de program volgorde te wijzigen bij de release. Op zich is het geen probleem, maar de meeste kronos gebruikers hebben geen idee hoe ze dit moeten oplossen, dus valt er op dat vlak simpelweg niets meer te sharen of te verkopen op combi gebied, het is ook de reden waarom ik mijn combi libraries nooit op de markt heb gebracht.

Zolang je je alleen focused op de Program sounds, dan is het geen probleem, dan zijn alle Kronos V1 en Kronos X sounds te gebruiken op een kronos 2. Alle Kronos 2 sounds zijn ook te gebruiken op een kronos v1 of X zolang het maar geen gebruik maakt van de Berlin Piano sample library die niet aanwezig is op een Kronos V1.

Alle sound sets van mij werken wel op een Kronos V2. Deze zijn niet beveiligd met een Kronos Machine ID.

dus samenvattend:
alleen setlists en combis geven eigenlijk problemen als je deze uitwisselt tussen beide kronossen. Dat los je op door op de Kronos 2 de Preload X Pcg file te laden die de 2 nieuwe program banks niet inlaadt op een kronos 2 en en dan een Kronos 1/X van maakt, of je eigen program en combi libraries van V1 naar V2 te zetten (zoals marcus dat zou moeten doen).
 
Bedankt voor de verduidelijking, Quif ;). Toch wel vreemd dat een firma zoals KORG die echt wel goed nadenken over hun concepten dan zo'n steek laten vallen ivm die combi's. Enfin ... ik zal er niet wakker van liggen *D. Nu is het aftellen tot begin februari, wanneer hopelijk de vracht afgeleverd wordt.

Groeten,
Danny
 
Ik zoek nog steeds een kopie van de DVD roms die het mij mogelijk maken een backup te maken en een andere HD er in te zetten (Kronos 1), Korg levert ze niet en de ISO bestanden (Dual layer DVD) krijg ik niet gebrand...
 
Ben sinds kort de eigenaar van een nagelnieuwe Kronos 88 key. Hoewel er intussen al nieuwere workstations te koop zijn van Roland en Yamaha, leek me de Kronos nog steeds het beste apparaat..
 
Ik ben eerst begonnen met alle presetklanken te beluisteren (dat zijn er een stuk of 1500!), en mijn favorieten op te lijsten. Vervolgens heb ik die favorieten onderverdeeld in een stuk of 30 categorieën, en ga ik de hele zwik onderbrengen in Sets (elke categorie in één Set).

Volgende klus is om het internet af te schuimen naar interessante gratis klanken. Pas daarna wil ik eventueel overwegen om extra klanken en/of samples aan te komen. Die bibliotheken van Kurt Ader (KAPro) lijken me wel wat...
 
Ik heb onlangs geïnvesteerd in een paar 'Sample Library Bundles' van KAPro, namelijk de KApro EXs Sample Library Bundle Vol 2 "Symphonic Dreams Complete 4" en de "KApro Epic Composer Private Collection". Ik kan ze beiden zonder problemen op de drive van mijn Kronos installeren, maar als ik de bijbehorende KSC files wil inladen gaat het mis, omdat het RAM geheugen niet groot genoeg is om de twee collecties tegelijk in te laden. Ik kom dan ruim 225 Mb te kort.

Wat ik nu wil doen, is een selectie maken van de beste Programs en Combinations uit de twee pakketten (telkens met de bijbehorende samples, uiteraard!) en die samen bewaren als één enkele KSC die ik dan wel zou moeten kunnen laden. Alles bij elkaar gebruiken de twee bundels 1039 Mb RAM. Als ik dus 30% klanken (en samples) kan verwijderen zit ik goed.

Iemand een idee hoe je zo’n operatie aanpakt?
 
Even een schop in dit topic.

Voor mij zit er toch een behoorlijk steile leercurve in dit apparaat. Hij kan ook zoveel en je zoekt soms op de raarste plekken naar oplossingen. Ik kan er al aardig mee opnemen. Fantastisch hoe je snel wat RPPR patterns kunt aan en uitzetten met het keyboard en het ook weer gebruiken voor inspiratie te krijgen met het spelen van nieuwe partijtjes.. :)
Als ik gebruik maak van de sequencer, en het RPPR selectievakje rood is, lijken alle drumkits niet te reageren op de lage C (61key versie). Heeft iemand hier ook last van en misschien een oplossing ervoor zodat ik de lage C toch kan gebruiken..

Verder zou ik graag een shortkey hebben om het op te nemen kanaal te cue-en. (Trackselectie onderdeel op het scherm). De mixer en kanalen op play/ mute en solo zetten zijn wel direct te selecteren via knoppen maar het track-selectie deel op het display is zo klein.. ik had wel een trucje gezien van iemand die het met z'n pink nagel deed, lukt al aardig maar als iemand een shortkey weet, zodat ik dat onderdeel selecteer en daarna met de dial naar een track kan draaien zou ik wel makkelijker vinden.

Andere shortkeys ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb volgens mij de meest recente firmware erop zitten en het 2015 model.


Dank alvast :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Naar aanleiding van deze draad kocht ik een Kronos.
Dat is volgende maand alweer 10jaar geleden.

Ben er nog steeds blij mee.

Is de karma in de latere versies flink verschillend ?
 
Ben ik ook wel benieuwd naar.. Ik heb eerst een M3 gekocht en heb vooral de indruk dat de geluiden anders zijn maar heel veel combi's zijn hetzelfde. Tussen de originele Karma en de Oasys (en Kronos) zat wel verschil. Daar heette het ineens Karma V2.
 
Zaterdag nog bij feedback Eindhoven geweest, daar was de Kronos aanwezig en ik was onder de indruk.
Ik moet zeggen dat het qua sound quality Korg het goed voor elkaar heeft.
Alleen vind ik het ontwerp te kort werd gedaan door die plastic piano zwarte eindkappen. De faders daarbij had ik gelijk eerste klas rommel. Kom op faders wil ik geen fadertjes. Display is qua resolutie en layout veels te druk touchscreen en ja de dames en heren met grote fingersl helaas die zullen dat moeten accepteren of met een styluspen gaan werken. dat is wat de Korg p.s. tegen mij zei.

Zaterdag was het nog steeds de 2e of 3e betaversie, nog altijd geen handleiding.
En dan zijn er nog wat kinderziektes.
Verder viel mij op dat hij de sampler en de sequenzer niet eens werden gedemonstreerd.
Toen ik ernaar vroeg kreeg ik antwoorden waar ik totaal niks mee kon.
Meest belangerijke vraag is wat gaat hij ongeveer kosten!?
En de indicatie prijs voor de 61 Keys zou tussen de €3000 en €4000 eoro worden. WHAAAT!!! Ja maar daar krijg je dit voor en dat heeft die en die weer niet.
Maar ook dat weet ik niet precies zei meneer KORG.

Wil ook nog de positieve punten noemen.
Zoals ssd, tot 2GB aan geheugen,chordherkenning,drum track, karma, layout van de knoppen met betere en langere faders super.
Sampler en Seq mogelijkheid.
Opties en werking kan ik niets van zeggen maar dat zal wel goed zijn.
De german en Japanse grandpiano's ( niet echt een musthave maar klinken zeer goed) de overige klanken die waren van echt goede kwaliteit. De ossilators pffffff tjaaa dat is toch ook een sterke kant.
De 9 synth engines is Leuk en sommige genieten mijn persoonlijke voorkeur.
Want commercieel of niet de Motif xf is een board waar je u tegen mag zeggen.

Dat Korg durft te beweren dat dit een game changer is nog lang niet het geval.
De Kronos is wat de M3 had moeten zijn de nieuwe broer van de OASYS die voor vele onbereikbaar is. Dus ja een board die pas met de juiste software en aanpassingen het zeker gaat maken.

Mijn overtuiging is nog niet helemaal zo van die moet ik hebben kosste wat het kost.
Ook niet zo van Daaaaaaaayum.
Nee toen ik zaterdag naast de Kronos stond was ik blij en jumpy.
Maar nu ik het allemaal heb laten bezinken ben ik nog niet om.
Althans voor nu, mijn eerste keus blijft toch de Motif XF. door de komst van de Kronos is de M3 afgevallen samen met de Roland Fantom G.

Trouwens ik vind de prijzen van hardware tegenwoordig zo wie zo killing!
Maar ik hoop dat Korg wel serieus deze synth blijft ontwikkelen zo niet verbeteren.
Want Yamaha mag de onterrechte commerciele status hebben sinds de Motif tit aan de XF is er veel veranderd en verbeterd niet tot ieders smaak of voorkeur maar zeker een evolutie alsrevolutie.
Nogmaals de KRONOS is goed en dat heeft KORG goed vertalt ook al zitten er onder de 9 synth engines een aantal oude bekende in een digitale vorm toch is het een goed en gedurfd geheel.
Maar iedereen heeft zijn mening over een product dit was de mijne.

<€3000,dan ben ik om.
En veel realistischer IMHO dan de geschatte prijs.
hola,

Ik gebruik nog steeds een yamaha motif ES 8.
Als workstation,maar op een anderen computer De Korg PA4x.
Mocht mijn Yamaha uitvallen,dan zou ik voor kORG gaan workstation.
Maar ik heb dus al 3 keyboards dus daar blijft het even bij.

Maar ook intressant is een midi keyboard met plugins,duidelijk goedkoper ook.
Maar ik wil nog wel eens wat uitproberen en doe dat op de korg met begeleiding,heeft even niets met synth's te maken.
Iedereen maakt verschillen muziek ,en heeft dan voor mij dat daar ook notenschrift bijkomt.
maar kijk ook dus naar de korg.

Groeten van andreos.
 
Back
Top