Korg Kronos

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.216
Ik zag dat er nog geen echte synth thread was voor de Korg Kronos (alleen een nieuws thread). Dus vandaar dat ik hem nu maar open als synth thread zodat die niet verdwijnt in de archieven van het forum.

De Korg Kronos staat al een tijdje op mijn verlanglijstje maar is helaas nog niet te koop. Op de musikmesse heb ik in 2 dagen tijd 2 demo's bijgewoond die behoorlijk verschillend waren kwa informatie voorziening, daardoor heb ik nu wel een behoorlijk compleet beeld. Hierbij mijn eerste bevindingen in de vorm van een review:

1 van de demonstratoren zei dat het mogelijk was om audio over usb te streamen (2 sporen, dus stereo). Ik geloof dat nog niet zo, maar ze zeiden het wel. Als dit wel waar is, dan wordt dit de eerste synth naast de Virus TI die daadwerkelijk gebruik gaat maken van Total Integration. Alle andere geintegreerde oplossingen gebruiken namelijk een eigen audiokaart intern die je dwingt om in ieder geval op PC die kaart als ASIO host te gebruiken. De Kronos schijnt dus gewoon in je bestaande audio omgeving opgenomen te kunnen worden waarbij je de audio gewoon rechtstreeks je DAW in schiet via USB.

De Kronos bevat maar liefst 9 synthengines, waarbij elke synth engine een ander gebied van synthese als specialisatie heeft. Dit levert een gigantische hoeveelheid verschillende klankmogelijkheden op die je op heel veel manieren kan combineren tot 1 specifieke sound.

Dit zijn de synth engines:
SGX-1 Premium Piano Synth
EP-1 MDS Electric Piano
CX-3 Tonewheel Organ
HD-1 High Definition Synthesiser
AL-1 Analog Synthesiser
MS-20EX
POLYSIXEX
MOD-7 Waveshaping VPM Synthesiser
STR-1 Plucked String Synthesiser


De piano Engine gebruikt 8 velocity samples per noot en maakt gebruik van in totaal 9 Gigabyte !!! aan samples om de piano vorm te geven. De samples staan er uncompressed en unlooped op en worden gestreamed vanuit de internet SSD (Solid State Disk).

Ik vond de piano module, de ms20 module en de polysix module het minst overtuigen, maar dat kan ook goed komen omdat elke duitste demonstrator een fantastisch intro speelt kwa sounds en dan met van die waardeloze keyboard deuntjes eroverheen gaat spelen. Dus je moet heel goed tussen de regels door kunnen luisteren om echt te snappen wat die synth kan. De piano was wel erg goed, maar ik hou gewoon niet van die korg piano sound, dus dat is bij mij bij voorbaat een mislukking. De ms20 vond ik als een vsti klinken. De polysix klonk wel goed maar viel in het niet bij de overige modules die ze lieten horen, die dermate goed klonken en aliasing free waren dat een iets mindere synth als de ms20 module dan direct behoorlijk tam klinkt. Wat wel heel sterk is, is dat je modules kan combineren tot 1 sound, dus een ms20 met een polysix kun je dan 1 sound van maken bijvoorbeeld (dat soort presets zaten er ook in zag ik). Daarnaast heb je ook nog tal van editing mogelijkheden in realtime zoals bijvoorbeeld vectoren die je aan parameters kan hangen.

De Mod-7 is een DX7 on steroids, je kunt ook DX7 presets gewoon inladen en ik vond de Mod7 samen met de AL-1 tot de best klinkende engines horen van de Korg Kronos. De EP-1 is ook een topper, eindelijk een synth die goede EP's voortbrengt waarin de body in het laag niet verdwijnt. Door de MDS (Multi-Dimensional Synthesis) technologie hoor je geen overgangen meer tussen de velocity layers. Ik vond het erg indrukwekkend klinken van de rhodes sounds tot de overstuurde EP sounds. Al die sounds bleven compleet overeind kwa sound.


wat betreft sampling,
je kunt tot 1 gig onboard samplen dus dat zit wel goed. De The HD-1 module is een sampler die gebruik maakt van de samples op de SSD schijf die erin zit of van je eigen samples. Heel indrukwekkend is de wave sequencing optie die in die HD1 zit, die samples in een tijdspan overelkaar heen speelt waardoor je moving sounds krijgt. Het is niet echt uit te leggen, maar je zou het moeten horen. Ook zit er een step sequencer in die je aan parameters en notes kan koppelen waardoor je echt een beest van een sampler aan boord hebt. Wat ik ook indrukwekkend vond is de drum sounds die ze erin hebben, je hebt de sample droog, maar de sample is ook in de ruimte opgenomen. Via een slider of draaiknop kun je dan de droge sample in de ruimte plaatsen. Ze lieten wat realtime demo's horen en wat kun je daar je drums levend mee krijgen. Fantastisch dus. Het haalde direct het home made gevoel van drums weg en klonk gewoon alsof het direct vanaf cd kwam.

Hoogtepunt was de STR-1 plucked string synthesizer. Vooraf dacht ik dat dat een soort van gitaar module was, maar dat is het dus niet. Het is een volledige synth module waarbij je het parameter model van een string instrument tot je beschikking hebt. Dus stel je pakt een saxafoon sample of een Open hat sample en dan kun je daar gewoon bowed strings parameters overheen plakken. Je sounds worden compleet onherkenbaar daardoor en het geeft iets compleet unieks aan de sounds.

De sequencer is niet echt in de demo naar voren gekomen. Natuurlijk werden er wel demo's via de sequencer gestart waarover ze speelden, maar echte info heb ik daar niet over. Op de sheets stond dat die 16 midi en 16 audio sporen in 48 khz kon opnemen en afspelen. Jammer was wel dat KARMA 3.0 niet in de Kronos zit. Ze hebben dezelfde KARMA module als de Korg M3 erin zitten die wel goed is, maaar wel die specifieke 3.0 features mist dus.

Het touchscreen is megascherp en behoorlijk groot (8 inch) maar je moet wel vrij hard drukken om de parameters aan te passen. Wat wel sterk is, is dat je gewoon kan inzoomen op de Modules, dus als je bijvoorbeeld de ms20 gebruikt, dan kun je de ms20 gewoon schermvullend in beeld krijgen en zo je aansluitingen met je kabels onscreen aanpassen.

De Kronos 61 is op dit moment in productie en ze hopen dat die in juli leverbaar is. De 73 en 88 keys zijn beide weighted keys (ik vond het niet lekker spelen, maar ik vind die soft touch van korg zoiezo niet zo fijn)
 
Laatst gewijzigd:
Welke synths gebruik jij momenteel voor de meer realistische klanken en complexe pads/strings (zoals uit bv de V synth kunnen komen)?

Ik gebruik een S80 voor de realistische klanken, een D50 voor de digisounds, pads en strings, en analoge bakken voor het analoge geluid. In die zin zou hij dus niet veel toevoegen bij mij, maar dat zou geen enkele synth. Al goed, anders moest ik blijven kopen. :)

edit: oh wacht, dit is de kronos draad en niet de jupiter80. :) Nuja, ook voor de Kronos geldt deze vraag eigenlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Voor de realistische klanken gebruik ik de Korg NS5R, voor pads en strings de D-50, @Juno-2, JX-8P, Ensoniq ESQ-1, voor bas en effecten de OSCar en MKS-80 eb voor de drums de Novation Drumstation (808/909).
 
Hey Quifster. Goede stap deze draad. Ik ben bang dat deze synth me met de haren terug de hardware wereld in gaat slepen. Ik zou ook wel eens PRIJZEN (met Giel-Belen galm) willen horen. Niemand lijkt iets zeker te weten. Na ja, even wachten nog.

Niet interessant voor mij, voegd niets toe!

Bedankt voor deze mededeling.

We zijn nog geen 4 posts verder en er zijn al 11 andere synths genoemd die niets met de Kronos te maken hebben. Applaus! :Z
 
Ik zou ook wel eens PRIJZEN (met Giel-Belen galm) willen horen. Niemand lijkt iets zeker te weten. Na ja, even wachten nog.

klopt prijzen zijn nog onzeker, maar als het klopt wat ik gehoord heb ligt het tussen de 3500 en 4800 euro afhankelijk van welk model je neemt. Dat is wel veel geld, maar goed, je krijgt er wel 9 synth engines voor en 9 synths los is duurder natuurlijk :D
 
mij voegt deze ook niets toe, buiten een hoop ambras misschien thuis met men madam omdak weer zaag voor wa nieuws :D
 
Ik ga hem niet kopen (te duur, geen plaats, geen behoefte) maar als ik in een goed betalende band als toetsenist zou zitten zou ik hem zeker interessant vinden. Of (pop) muziek zou maken waar realistische geluiden inzitten natuurlijk.
 
Ik vind het toch wel een mooi concept. Het concept zelf doet mij wel een beetje denken aan de Yamaha EX5

ex5.jpg


IK zou in ieder geval zeker geen nee zeggen tegen deze synth, ze proberen in ieder geval vernieuwend te zijn en zich te onderscheiden van de Motif serie.

@Quifster, nodigde de synth wel uit om te editten? Ik ben wel eens bang dat met zoveel mogelijkheden het meer preset bladeren wordt dan echt editen, omdat deze functie dan meestal een onderschoven kindje is.
 
@Quifster, nodigde de synth wel uit om te editten? Ik ben wel eens bang dat met zoveel mogelijkheden het meer preset bladeren wordt dan echt editen, omdat deze functie dan meestal een onderschoven kindje is.

Editting zag er perfect uit op dat scherm, sommige letters waren wel wat klein maar eventueel kun je het gewoon via de editor op de pc doen natuurlijk. De editor op de kronos werkte kwa opzet vergelijkbaar als de Korg M3. Heel erg simpel dus. Daarnaast heeft elke synth module een vst achtig scherm op de kronos waarin de hoofdparameters visueel te editten zijn. Bijvoorbeeld de MS20 of polysix dan zie je gewoon de vst op het touchscreen verschijnen.

KARMA is compleet ongewijzigd zag ik. Dus als je KARMA kan programmeren in de M3 dan kun je het ook direct in de Kronos.
 
Laatst gewijzigd:
editors zijn altijd een verademing, ook met min Korg Radias, wat een verschil in snelheid met de 2 saamm
 
Een PC editor gebruiken voor een hardware synth vind ik dan weer raar, gebruik dan een vst. :) HW synths wil ik HW gebruiksvriendelijk kunnen editten. Dat lijkt me bij de Kronos wel mogelijk.
 
Synthesizers hebben een harde limiet aan de schermgrootte als je 't een beetje portable wil houden.
 
Een PC editor gebruiken voor een hardware synth vind ik dan weer raar, gebruik dan een vst. :) HW synths wil ik HW gebruiksvriendelijk kunnen editten. Dat lijkt me bij de Kronos wel mogelijk.

dat kan uiteraard ook bij een kronos. Alleen een vsti editor erbij is wel handig voor je automation of je in project editing waarbij alle parameters vanuit en tijdens het afspelen van je track verzonden worden naar je synth.

Maar gewoon nieuwe sounds maken kan prima op de touch screen van een kronos.

Maar een moderne hardware synth zonder fatsoenlijke vst editor dat kan natuurlijk niet meer in 2011, dus dat zie je praktisch ook niet meer gebeuren bij de grote leveranciers.
 
Maar een moderne hardware synth zonder fatsoenlijke vst editor dat kan natuurlijk niet meer in 2011, dus dat zie je praktisch ook niet meer gebeuren bij de grote leveranciers.

Zou een beetje zijn als een synth op de markt brengen zonder Jordan Rudess endorsement. On-be-speel-baar. :D ;)

Ik heb niks tegen een PC editor hoor, maar dat men aub zorgt dat het apparaat ook zonder bedienbaar blijft. Die les heeft men hopelijk 20 jaar geleden wel geleerd... En als ik naar de nieuwe lichting kijk, lijkt het er inderdaad op dat men wel steeds probeert om het ding ook hands on bedienbaar te maken.

Dan hebben die early digisynth onprogrammeerbare krengen toch nog hun nut gehad. :)
 
Voor degene die de Korg Kronos vandaag willen bewonderen tot 17:00 uur zijn er verschillende demo live te bewonderen. Lokatie Feed back , Generaal Bothastraat 3 Eindhoven. Ik ben er zeker bij want de video's heb ik nu wel gezien. Ik wou het ff laten weten.
 
quote : Welke synths gebruik jij momenteel voor de meer realistische klanken


ik hoef geen realistische klanken :D
 
In mijn JX8p zitten al genoeg realistische presets hoor: trompetten, piano's, basgitaren, zelfs hele cello orkesten haal je eruit ;)
 
Zaterdag nog bij feedback Eindhoven geweest, daar was de Kronos aanwezig en ik was onder de indruk.
Ik moet zeggen dat het qua sound quality Korg het goed voor elkaar heeft.
Alleen vind ik het ontwerp te kort werd gedaan door die plastic piano zwarte eindkappen. De faders daarbij had ik gelijk eerste klas rommel. Kom op faders wil ik geen fadertjes. Display is qua resolutie en layout veels te druk touchscreen en ja de dames en heren met grote fingersl helaas die zullen dat moeten accepteren of met een styluspen gaan werken. dat is wat de Korg p.s. tegen mij zei.

Zaterdag was het nog steeds de 2e of 3e betaversie, nog altijd geen handleiding.
En dan zijn er nog wat kinderziektes.
Verder viel mij op dat hij de sampler en de sequenzer niet eens werden gedemonstreerd.
Toen ik ernaar vroeg kreeg ik antwoorden waar ik totaal niks mee kon.
Meest belangerijke vraag is wat gaat hij ongeveer kosten!?
En de indicatie prijs voor de 61 Keys zou tussen de €3000 en €4000 eoro worden. WHAAAT!!! Ja maar daar krijg je dit voor en dat heeft die en die weer niet.
Maar ook dat weet ik niet precies zei meneer KORG.

Wil ook nog de positieve punten noemen.
Zoals ssd, tot 2GB aan geheugen,chordherkenning,drum track, karma, layout van de knoppen met betere en langere faders super.
Sampler en Seq mogelijkheid.
Opties en werking kan ik niets van zeggen maar dat zal wel goed zijn.
De german en Japanse grandpiano's ( niet echt een musthave maar klinken zeer goed) de overige klanken die waren van echt goede kwaliteit. De ossilators pffffff tjaaa dat is toch ook een sterke kant.
De 9 synth engines is Leuk en sommige genieten mijn persoonlijke voorkeur.
Want commercieel of niet de Motif xf is een board waar je u tegen mag zeggen.

Dat Korg durft te beweren dat dit een game changer is nog lang niet het geval.
De Kronos is wat de M3 had moeten zijn de nieuwe broer van de OASYS die voor vele onbereikbaar is. Dus ja een board die pas met de juiste software en aanpassingen het zeker gaat maken.

Mijn overtuiging is nog niet helemaal zo van die moet ik hebben kosste wat het kost.
Ook niet zo van Daaaaaaaayum.
Nee toen ik zaterdag naast de Kronos stond was ik blij en jumpy.
Maar nu ik het allemaal heb laten bezinken ben ik nog niet om.
Althans voor nu, mijn eerste keus blijft toch de Motif XF. door de komst van de Kronos is de M3 afgevallen samen met de Roland Fantom G.

Trouwens ik vind de prijzen van hardware tegenwoordig zo wie zo killing!
Maar ik hoop dat Korg wel serieus deze synth blijft ontwikkelen zo niet verbeteren.
Want Yamaha mag de onterrechte commerciele status hebben sinds de Motif tit aan de XF is er veel veranderd en verbeterd niet tot ieders smaak of voorkeur maar zeker een evolutie alsrevolutie.
Nogmaals de KRONOS is goed en dat heeft KORG goed vertalt ook al zitten er onder de 9 synth engines een aantal oude bekende in een digitale vorm toch is het een goed en gedurfd geheel.
Maar iedereen heeft zijn mening over een product dit was de mijne.

<€3000,dan ben ik om.
En veel realistischer IMHO dan de geschatte prijs.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top