Korg Kronos

Hoi Qui,

Dank je voor je support.

Toch heb ik op de valreep nog wat positiefs te melden.
Ben net weer gebeld door de reparateur.

Die zat het toch niet lekker. En had nog een andere voeding in de kast liggen.
Die heeft ie er toch nog in gezet. En wat blijkt, de Kronos startte toch weer op. Een paar keer zelfs, zonder dat die er uitknalde.
Dat zou betekenen, dat de interne computer toch nog niet stuk is.
Anders zou die niet normaal opstarten.
Hij gaat zelfs nog niet naar Voerman. Ik laat hem eerst een week daar staan,
en dan maar hopen dat ik volgende week goed nieuws van hem krijg.
En dat ie er niet meer uit geknald is.
Nu zou het toch alsnog aan de voeding kunnen liggen. En niet aan de harde schijf.
De monteur had het idee gekregen, dat de harde schijf het probleem was, omdat toen ie hem aanraakte, de Kronos er net op dat moment weer uitvloog.
Dus dacht hij dat de schijf stuk was, 90% kans. Daarmee werd ie op het verkeerde been gezet.

Als met de 10% kans, de voeding toch alsnog het probleem is, is dat alleen maar goed nieuws.
Dit is vele malen postitiever. En veel goedkoper. Wat fijn, dat hij voor dat hij hem op wilde sturen, er toch nog een voeding ingezet heeft.
Om toch nog een laatste test te doen. Dus nu een spannende week tegemoet, met hopelijk goed nieuws volgende week.
En dan haal ik hem toch maar gelijk op. Ik wacht niet meer op de andere apparaten, die nog komen. Ik wil weer verder met m'n Kronos.

Fingers crossed.
Misschien is het toch nog niet R.I.P. voor m'n Kronos.
Hoewel die 90% kans, van een kapotte harde schijf, wat mij betreft toch iets te voorbarig was.
Dan word je toch een beetje op het verkeerde been gezet.

En ik merk ook dat ik kennis kwijt rijk van de Kronos. Als je wat ouder wordt, en je bent er een maand niet mee bezig,
dan zakt er toch al best wel wat kennis weg. Is wel frustrerend. Dus ik wil er weer op kunnen spelen.

Wordt vervolgd.
 
Laatst gewijzigd:
Mooi van de reparateur, het zegt iets dat het hem frustreert als hij iets niet opgelost krijgt. Voelt hij zich op z'n minst betrokken bij wat hij doet.

En repareren is natuurlijk niet glazen bol werk, dus je kan inderdaad het verkeerde pad op redeneren. Hopelijk is het zo opgelost!
 
Mooi van de reparateur, het zegt iets dat het hem frustreert als hij iets niet opgelost krijgt. Voelt hij zich op z'n minst betrokken bij wat hij doet.

En repareren is natuurlijk niet glazen bol werk, dus je kan inderdaad het verkeerde pad op redeneren. Hopelijk is het zo opgelost!

helemaal mee eens.

hopen dat dit een goede oplossing is :okdan:
 
Ja, daarom gaf ik al aan dat ik het ook zo fijn vond, dat ie hem toch niet direct in heeft gepakt.
En hij rekent in het uiteindelijke plaatje de kosten van de harde schijf nog niet eens mee.
Die gebruikt hij wel weer voor iets anders, zei die. Omdat het uiteindelijk daar ook niet aan lag.
Dat vond ik ook heel klantvriendelijk. Het is natuurlijk wel zo, het was de harde schijf niet. Als ik er dus wel voor moest betalen, had ik dat niet prettig gevonden. Maar die eventuele discussie is dus helemaal niet nodig. Idd. hopen dat het zo is opgelost.

Dank voor de support.
Wordt vervolgd.
 
En hier dan het vervolg.
Vandaag dan toch maar de Kronos opgehaald. Hij heeft nog een week bij de reparateur gestaan.

Dan kon hij hem daar testen, en vervolgens kijken of ie er niet meer uit zou knallen.
Dat is gelukkig niet meer gebeurd. Vandaar dat ik hem vandaag heb opgehaald.
Hij heeft hier al de hele middag constant aangestaan, en doet het weer als vanouds.

Het lijkt er op, dat het vervangen van de voeding toch het juiste antwoord is geweest.
Terugkijkend zou je kunnen zeggen, dat de monteur beter direct al bij de eerste klacht,
er een nieuwe voeding in had kunnen zetten. Dat had me een paar keer heen en weer rijden gescheeld.
Maar ja, hij had bepaalde zaken wat beter aangedraaid en vastgezet,
en had toen al het idee, dat dit de oplossing was.
En de Kronos heeft het idd. nog een half jaar volgehouden, totdat de voeding het echt opgaf.

Maar ik ben al lang blij, dat de Kronos niet naar Voerman hoefde.
Omdat de monteur zo verstandig was, om het eerst nog met een nieuwe voeding te proberen.

Ik hoop, dat ik nu weer lekker jaren zonder problemen met mijn Kronos verder kan.

De voeding 60 euro, + arbeidskosten, maakt dat ik net een stukje boven de 100 euro ben uitgekomen.
Wat mij betreft een alleszins redelijk bedrag. Als ik daar hopelijk weer een paar jaar mee vooruit kan.

Ik vond het best lastig, om al vanaf 5 december die mooie machine te moeten missen.

En nu deze maand, als alles goed gaat, komt dan toch ook eindelijk de Genos.
Daar verheug ik me ook al op. :)
 
mooi dat alles opgelost is nu :okdan:
 
Ik vraag me af, in mijn situatie staat soms mijn Kronos en keyboard best wel onbespeeld, lang aan.

Wat is beter, de synth en het keyboard gewoon een tijd lang aan laten staan, terwijl ik me met andere zaken bezig hou...
Omdat me dat telkens maar weer aan en uit schakelen, ook niet zo goed lijkt.
Of is het toch beter, als je een half uur je apparaat niet gebruikt, de zaak toch maar uit te doen.
En dan maar weer alles op te laden. Wat ik soms wat te lang vind duren.

Laten jullie de synths ook lang aan staan, terwijl je er niet achter zit?

Hoe denken jullie daar over.
Bijvoorbeeld belast je daar dan de voeding mee?
Of andere onderdelen?

Het kost natuurlijk wat meer stroom.
Maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Ik heb niet het idee, dat zo'n synth en keyboard veel gebruikt.
Of zit ik daar fout mee?

Echt een onderwerp voor de vele techneuten op dit forum.
En het heeft ook wel te maken met dit topic.
Belast je zo'n Kronos of keyboard als ie te lang aan staat?

Ik wil ze toch graag nog lange tijd heel houden. :)
 
Ik vraag me af, in mijn situatie staat soms mijn Kronos en keyboard best wel onbespeeld, lang aan.

Wat is beter, de synth en het keyboard gewoon een tijd lang aan laten staan, terwijl ik me met andere zaken bezig hou...
Omdat me dat telkens maar weer aan en uit schakelen, ook niet zo goed lijkt.
Of is het toch beter, als je een half uur je apparaat niet gebruikt, de zaak toch maar uit te doen.
En dan maar weer alles op te laden. Wat ik soms wat te lang vind duren.

Laten jullie de synths ook lang aan staan, terwijl je er niet achter zit?

Hoe denken jullie daar over.
Bijvoorbeeld belast je daar dan de voeding mee?
Of andere onderdelen?

Het kost natuurlijk wat meer stroom.
Maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Ik heb niet het idee, dat zo'n synth en keyboard veel gebruikt.
Of zit ik daar fout mee?

Echt een onderwerp voor de vele techneuten op dit forum.
En het heeft ook wel te maken met dit topic.
Belast je zo'n Kronos of keyboard als ie te lang aan staat?

Ik wil ze toch graag nog lange tijd heel houden. :)
Nee is beter aan te laten staan,componenten,soldeersel,worden dan koud,warm,koud warm.Niet gezond.Ik laat mijn Imac soms 3,4 dagen aan staan alvorens eens af te zetten,doe dit al 20 jaar nooit problemen mee gehad.Enfin dat is mijn suggestie,daar ik toch electronica heb gestudeerd en toen zeiden ze ook beter aan te laten staan.Tenzij je echt een mierenneuker bent en naar het stroom verbruik gaat zien.Maar de kosten achteraf?Nu zeker met de digitale revolutie van meer processor(cpu),vroeger waren dat losse componenten(transistoren,weerstanden,condensators,..),en dat was een must om die dingen aan te laten staan (jupiter 8,enz).Nu zit het hele systeem in één processor,en is het niet meer zo nodig,maar toch.
 
Laatst gewijzigd:
Okay Sinew bedankt voor je input.

Ben bepaald geen mieren neuker. :)

Dan zal ik mijn gewoonte om de apparaten lang aan te laten staan, continueren.

Of er moeten nog andere zinvolle reacties komen, die het tegendeel bepleiten.
 
Als ik ze 2 uur of meer niet ga gebruiken, gaat de boel uit. Van aan- en uitschakelen slijt de boel, maar van aan te staan slijten zaken als koelers en schermen ook. Kiest u maar. :) Wat zeker slecht is, is jaaaaaren aan een stuk uit staan. Weinig apparaten komen zo goed van zolder als toen ze erop gezet werden.

Verbruik van de gemiddelde synth is inderdaad niet veel.
 
Okay Nicolas,

Dat komt wel ongeveer over een zo als ik het ook doe.
Ze staan bij mij ook wel eens anderhalf uur aan.
Zo van misschien ga ik er straks wel weer achter.
Als dat dan niet gebeurt, gaat bij mij meestal toch na zo'n 2 uur de zaak uit.

Als ik met muziek bezig ben, ben ik meestal muziekstukken van aanvullende akkoorden aan het voorzien.
Ik volg dan de melodie lijn van het muziekstuk. En kijk gewoon waar ik ze tussen kan drukken.
Vaak ga ik dan even weer achter de apparaten om ze te spelen en te beluisteren of ik de juiste akkoorden heb gekozen.
Ik erger me meestal aan partituren, die maar zo weinig akkoorden hebben.
Vooral als je met een begeleiding automaat met een keyboard speelt,
wordt het allemaal heel star en saai, als er zo weinig akkoorden worden gespeeld.
Des te meer akkoorden, hoe levendiger het muziekstuk wordt. Dan gaat zo'n begeleidingsautomaat echt aan het werk.
Dat vind ik altijd een hele leuke puzzel, om zo iets te maken, maar het is tijdrovend,
en voordat ik het weet, zit ik al zo weer een anderhalf uur achter de tafel,
voordat ik er weer met mijn aangepaste muziekstuk achter ga zitten.

Vandaar dat het spulletje soms zo lang ongebruikt aan staat. :)
 
Als ik ze 2 uur of meer niet ga gebruiken, gaat de boel uit. Van aan- en uitschakelen slijt de boel, maar van aan te staan slijten zaken als koelers en schermen ook. Kiest u maar. :) Wat zeker slecht is, is jaaaaaren aan een stuk uit staan. Weinig apparaten komen zo goed van zolder als toen ze erop gezet werden.

Verbruik van de gemiddelde synth is inderdaad niet veel.

Mijn JD-990 stond jaren op zolder,nooit enig probleem gehad.Is ook de kwaliteit van het goedje dat de uithoudingsvermogen bepaald.En nee koelers en zo blijven op bedrijfstemperatuur als je er niet aankomt.Juist door het afzetten en opzetten altijd gaan die dingen slijten.Heb jaren in die business gezeten.Je kunt beter een apparaat een heel jaar laten aanstaan dan zo'n 2,3,...op en af te zetten iedere dag.
Ik koop liever een auto dat 100000km heeft gedaan die lange afstanden heeft agelegd,dan een auto dat 20000km heeft gedaan om naar de bakker te gaan iedere dag.
 
Een koeler draait rond. Natuurlijk gaat die zijn lager sneller slijten van te draaien dan van stil te staan. Net zoals een EL backlight van een scherm sneller op is van te branden dan van niet te branden. Ik had een reden om specifiek die componenten te noemen. Omdat daarbij de slijtage door gebruik sneller gaat dan de slijtage van temperatuurscycli.

Ik heb ook niet gezegd dat ieder apparaat op zolder per dfinitie stuk gaat. Het is gewoon mijn ervaring dat elektronica die regelmatig gebruikt wordt, minder kans op defect lijkt te hebben dan elektronica die jaren uit gestaan heeft. Zélfs Roland. Daarom test ik spul ook altijd bij de verkoper. Het zou niet de eerste keer zijn dat iets "dat altijd gewerkt heeft" in rook opgaat binnen de 2 minuten nadat het van zolder komt, of van in het begin totaal niet meer boot. Ik vermoed dat het de condensatoren zijn die niet houden van zolang spanningsloos te blijven, want een weerstand zie ik niet echt achteruit gaan van gewoon op zolder te liggen. Commodore voedingen konden er ook wat van om door te slaan na een paar jaar onbruik.

Je voorbeeld van de auto is a) geen elektronica en b) een specifiek voorbeeld waarbij het ding nooit op bedrijfstemperatuur gebruikt is, wat sowieso slecht is. Ik ben het eens met wat je zegt over auto's, maar vind het niet helemaal relevant voor waar we het hier over hebben.
 
Je voorbeeld van de auto is a) geen elektronica en b) een specifiek voorbeeld waarbij het ding nooit op bedrijfstemperatuur gebruikt is, wat sowieso slecht is. Ik ben het eens met wat je zegt over auto's, maar vind het niet helemaal relevant voor waar we het hier over hebben.

Een auto zit vol elektronica en ik heb jaren in de elektronica gezeten,reparaties tv's,radio's,enz.Ik weet waarover ik spreek!
 
Ik zet mijn spullen dus ook de Kronos na elke "werkdag" uit. Sommige apparaten die ik niet meer gebruik, zoals de Korg SQ-10, of zelden gebruik, zet ik minimaal eens per jaar aan omdat dat goed schijnt te zijn. Maar je moet ook een beetje geluk hebben.
 
Back
Top