Korg Kronos

Ik heb deze zomer in de uitverkoop een nieuwe Kronos (eerste versie) gekocht toen het nieuwe 2015 model in de verkoop kwam. Ondertussen ben ik elke dag lekker aan het prutsen met de Kronos maar verwaarloos ik mijn andere gear een beetje... :engel:

Hoe zit dat bij jullie, gebruiken jullie de Kronos vooral alleen of in combinatie met andere hardware of software? Hebben jullie andere spullen weggedaan nadat jullie een Kronos hadden gekocht?
 
Laatst gewijzigd:
Ik gebruik de Kronos met andere hardware maar hij is steeds belangrijker geworden. Ik heb er mijn Triton Classic met ingebouwde harde schijf en MOSS-bord voor weggedaan. Daar heb ik geen spijt van, hoewel dat een prima instrument was. Voor mijn optreden op 24 oktober heb ik vooral de Kronos gebruikt (midi sequences, audio-recording en live spel).
 
Ik heb deze zomer in de uitverkoop een nieuwe Kronos (eerste versie) gekocht toen het nieuwe 2015 model in de verkoop kwam. Ondertussen ben ik elke dag lekker aan het prutsen met de Kronos maar verwaarloos ik mijn andere gear een beetje... :engel:

Hoe zit dat bij jullie, gebruiken jullie de Kronos vooral alleen of in combinatie met andere hardware of software? Hebben jullie andere spullen weggedaan nadat jullie een Kronos hadden gekocht?


ik heb alleen de korg m3 weggedaan, aangezien praktisch alles daarvaan ook in de kronos zit. Ik gebruik de kronos voornamelijk samen met Omnisphere 2. Afhankelijk van de track gebruik ik af en toe wel eens 1 van mijn andere synths, maar in de meeste gevallen is dat niet nodig. Zeker als ik alleen live speel dan is de combinatie kronos, Omnisphere 2, ableton live met push en de simpler van ableton ruim voldoende om alles live te kunnen spelen wat ik maar wil.

Voor tracks hangt het van de stijl af, in sommige stijlen (zoals trance) gebruik ik voornamelijk andere synths.
Maar ik ben het met je eens, de kronos is 9 synths in 1 apparaat, dus er is weinig wat er op de markt aan andere synths waar ik nog echt naar kijk.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik wil de combinatie van de Kronos met Ableton Live en mijn APC40 wat vaker proberen. Kan ik dan uiteindelijk ook een .mid bestand exporteren uit Live en die importeren in de Kronos als ik klaar ben met arrangeren zodat ik zonder PC kan afmixen op de Kronos? Ik heb geprobeerd midi te exporteren naar een USB stick maar de Kronos zag het bestand niet?
 
Ik gebruik mijn kronos live momenteel als enige klankbron. Mijn 01/w staat er eigenlijk alleen als extra midi toetsenbord bij. Voor mij (rockband) is de Kronos alleen al meer dan voldoende.
 
Kronos Wavestation Reloaded

Kronos Wavestation Reloaded

De Kronos heeft vrijwel alle ingrediënten van de Wavestation geërfd. Het is daarom mogelijk om de Wavestation patches in de Kronos na te maken. Ik heb alle patches van RAM1, RAM2 en RAM3 van de Wavestation voor de Kronos gemaakt.

Hier een video:


Je kunt deze van mijn website downloaden. Daar staan ook tips hoe je zelf patches van de Wavestation zo precies mogelijk kunt namaken op de Kronos.

Hier staan de patches en de info: https://sites.google.com/site/wavestationreloaded/
 
Last edited by a moderator:
De Kronos heeft vrijwel alle ingrediënten van de Wavestation geërfd. Het is daarom mogelijk om de Wavestation patches in de Kronos na te maken. Ik heb alle patches van RAM1, RAM2 en RAM3 van de Wavestation voor de Kronos gemaakt.

Hier een video: https://www.youtube.com/watch?v=x5Aiyt-lzYA

Je kunt deze van mijn website downloaden. Daar staan ook tips hoe je zelf patches van de Wavestation zo precies mogelijk kunt namaken op de Kronos.

Hier staan de patches en de info: https://sites.google.com/site/wavestationreloaded/
Hartstikke cool, man! Thanks! Eerst de dx7, nu de wavestation. Die Kronos is gewoon een levende legacy box :biertje:
 
JD8-Rev-olution soundbank voor Kronos met de Roland JD-800 klanken.
Klinkt geweldig,Komt wel dicht in de buurt,maar vind het een fantastische toevoeging aan de kronos.
 
Last edited by a moderator:
Hallo, heb een paar vragen over de nieuwe Kronos
Is de Karmamogelijkheid, de complete Karma of in verkleinde versie
Is de RPPR functie nog aanwezig in de seq.
Ik wil graag filmmuziek en effecten maken, is de Kronos hier geschikt voor ?
Is de editor geschikt voor alle PCs en Macs
 
Hallo, heb een paar vragen over de nieuwe Kronos
Is de Karmamogelijkheid, de complete Karma of in verkleinde versie

De verkleinde versie ken ik niet, volgens mij bestaat die ook helemaal niet, het is de volledige karma 2.0x versie die in de kronos zit.

Is de RPPR functie nog aanwezig in de seq.
ja

Ik wil graag filmmuziek en effecten maken, is de Kronos hier geschikt voor ?
ja, maar als je goedkoper wil dan is de Omnipshere VST instrument hiervoor ook een perfecte keuze.

Is de editor geschikt voor alle PCs en Macs
ja en nee,

de editor is 32 bits, dit is met name vervelend als je hem als vst plugin wil gebruiken in een 64 bits host, dit werkt namelijk niet. De editor kun je wel standalone draaien.

Wel moet ik zeggen dat de editor niet bepaald een toonbeeld is van een lekker werkende editor. Het voelt nogal log aan.

Als een pc of mac editor in een vst host voor essentieel belang is voor je, dan zou ik niet voor een korg kronos kiezen, die editor loopt teveel achter ten opzichte van de huidige standaarden.
 
nanoKEY Studio

nanoKEY Studio

:okdan:

Zou je deze ook met de Korg Kronos kunnen gebruiken?
Dezelfde , of méér, functies als Nanopad2?

1452862119nanokeystudio1.JPG


:verkoght:
robbie
 
Geen berichten meer over de Korg Kronos?
Of is iedereen overgegaan op een andere Synt?:engel:


groet,:doei:

rob
 
Geen berichten meer over de Korg Kronos?
Of is iedereen overgegaan op een andere Synt?:engel:
dat valt wel mee denk ik :D

veel van de conversaties worden voornamelijk gevoerd op Facebook en korgforums.

Maar hier zijn 2 nieuwe tips en tricks videos van de afgelopen week.

Kronos Tips & Tricks: 02 Using Midi Files
In deze video worden alle stappen getoond om standaard midi files te gebruiken in de kronos en eventueel de sounds aan te passen van General midi sounds naar betere kronos sounds om zo je song library te maken.



Kronos Tips & Tricks: 03 Drumtrack Split Sounds for Performances
De kronos heeft geen intro's, fills en endings, Het is geen arranger keyboard. Om toch enigszins je nummers op te kunnen bouwen kun je een truuk uithalen waarin je je drumtrack opsplitst over verschillende kanalen. Zo kun je dan kicks, snares, hats, open hats afzonderlijk muten en unmuten.
Ook kun je zo verschillende drumkits mixen met elkaar, bijvoorbeeld rockdrums met een 909 kick en je eigen gesamplede high hats. Dat werkt op dezelfde manier.

Daarnaast wordt getoond hoe je drums of percussie via KARMA kunt toevoegen aan je drumpatterns, zo heb je 4 * 8 verschillende scenes tot je beschikking voor verschillende drum add ons aan je drumtrack. De video laat 1 percussie ritme zien waarbij KARMA de percussie gaat randomizen / improviseren over je bestaande drumtrack heen.
 
Last edited by a moderator:
Hey Quif,

GAAF!:okdan::halleluja
Ik ga ze gelijk downloaden en bekijken....en daarna bewaren.
Ik bewaar alle fimpjes van je over de Kronos.....

HARTELIJK dank!
(denk je nog eens aan de file voor de BCR2000?):eureka:

groet,:doei:


rob
 
Stel, er was een module geweest van de kronos, had je dan je triton weg gedaan ?
Ik heb namelijk ook een triton pro classic en een SY77 beide met floppy de triton heeft ook de MOSS.
 
Kronos fans,

Ik kom er niet helemaal uit met het gebruik van de vocoder op mijn Kronos. Voor een gig wil ik de "get lucky" van Daft punk doen. Ik heb hierbij de prog "Get lucky lead" geselecteerd, instellingen op vocoder gezet met mijn mic als input. Dit werkt dan ook prima zoals het zou moeten.

Het geluid lijkt echter identiek als wanneer ik hem gewoon zou spelen in plaats van via de vocoder te routen. Met andere woorden, je hoort de stem eigenlijk helemaal niet. Vocoder werkt naar behoren, maar de output klinkt niet zoals het zou moeten omdat de stem niet hoorbaar is. Iemand een idee hoe dit aan te passen?

Alvast enorm bedankt!!!
 
Voor de kronos bezitters,
ik heb een nieuwe sound set geplaatst in de free sounds sectie op mijn website met de naam: Lost in Space

Dit keer een sound set waarbij alle sounds met name gemaakt zijn voor de ambient deep space stijl.

De sounds zijn gemaakt in de mod-7 engine, en de meeste sounds zijn hele korte attack achtige sounds die een reverb ingeschoten worden die de uiteindelijke sound maakt (zoals gangbaar in veel van de sounds die gebruikt worden in de deep space ambient stijl). Ook zijn er sounds met een scherpe attack waarbij er envelopes en waveshaping truuken uitgehaald worden in de sustain fase van de sound, zodat deze door de reverb tot een texture samengevoegd worden.

De reden om te kiezen voor de mod7 was dat ik daar toegang had tot de PCM rom library, 6 oscs en 6 waveshapers om de sounds te kunnen maken. Het is de meest uitgebreide engine van de Kronos, dus veel mogelijkheden voor dat soort specifieke sounds.

Om de sounds geschikt te maken voor deze variant van ambient heb ik de Overb effect geherprogrammeerd met reverb tails varierend van 3 tot 60 seconden. De Overb kan dit prima, uiteraard kun je om te kijken wat er van de sounds overblijft zonder de reverb deze uitzetten (MFX2 op off zetten), dan zul je voornamelijk gortdroge korte sounds horen die totaal niet lijken op wat de reverb er uiteindelijk van maakt.

Hier een demo van 7 van de 32 sounds in set list mode.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top