De draaitafel als VCO...brainstorm

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.027
Locatie
HybriDe L!Fe
:dj:

Ik heb het volgende idee, ik heb een aantal platen met synth loops, nummers van 4 minuten met 1 toon (saw, moog, sine, fx).
Deze sample ik vaak op meerderen noten met een gitaar tunertje of met fmit en daar maak ik dan een "multi" sample van. Soms mix ik meerdere platen en pas ik pitchbens ed toe.
Alleen het bereik is zeer beperkt 6 noten totaal..of ik gebruik gewoon 1 noot in absynth

Deze zomer had ik 1 draaitafel gesloopt toen ik daar een riaaa amp in wilde bouwen
toen is het torretje wat de de stuurspanning naar het quartsmoter controller ic regelt op geblazen.

Toen draaide de tafel zo hard dat 1 plaat van 12 minuten binnen 35 seconden was afgedraaid.

Gelukkig heb ik de sl1200 gefixt.

Maar wat zou het tocht uber cool zijn als ik de speler met cv zou kunnen besturen.
ik heb met eigen oren gehoord dat de moter van de sl wel wat octaafje aan kan.

En het geluid van de plaat is echt dik.
ik vind het mooier dan de oscs van mijn doepfer 100.

Luister zelf eens en oordeel. het is een sample en een absynth4 patch
 

Attachments

  • alone-in-the-bad-room.zip
    2,3 MB · Bekeken: 96
nou uh..thnx. jij maakt ook leuke muziek trouwens.
Dat roept weer herineringen op van vroeger:okdan:
hebbie die patch geluisterd???
 
ha Patatmet...


het lijkt erop dat de sl1200 al een soort spanning sturing heeft.

de vraag is echter waar in het schema de cv input kan.

met een vactrol schakeling..???

is dat een soort verdeler/multiplier die de het inkomende cv signaal signaal naar 1v/oct kan zetten???

ik heb wel ergens het schema van de sl1200. zou jij daar een keer naar kunnen kijken??

groetjes

Tim
 
Hoi Patat Met,

Ik heb even gezocht op vactrol. staat ook een stukje hier op het forum ergens.

Het is een optocoupler.

Waarschijnlijk bedoel een schema wat de stuurspanning afschermd van de sl1200 en wat met cv een weerstand of versterkins factor regelt. klopt dat?

(ik dacht dat het een vca achtig ding was want zoiets zit ook in mijn MS20 een vactrol vca)

maar goed ik heb het schema van de sl1200 bijgevoegd.

Zou jij kunnen kijken waar het aanknoop punt van het cv signaal ergens zou kunnen?
 

Attachments

  • sl1200mk2_serviceman.pdf
    2,8 MB · Bekeken: 108
  • sl1200.jpg
    sl1200.jpg
    116,1 KB · Bekeken: 80
Ik kom met je pointers iets dichter bij de ´realiteit´ thnx

Ah. ik begrijp nu dat een vactrol een spannings gestuurde weerstand is die door middel van een ldr electrisch ontkoppelt is van het controlle signaal.

Wat wel jammer is dat deze `traag` werkt.

http://www.doepfer.de/a100_man/Vactrol.htm

Ik bedoel de draaitafel heeft ook tijd nodig om van snelheid te wisselen.

Uit de manual:

The integral rotor/platter motor delivers 1 .5kg-cm (1 .3lb-in)
starting torque. This high torque gives very quick starts
enabling the platter to reach 33-1/3 rpm within 0 .7 s. (a
quarter of a turn) . This is a big advantage in many professional
applications where fast cueing is a necessity.

Daar komt dan ook weer 20 ms van de vatrol bij schat ik.

Kan ik als test een potmeter gebruiken om het mogelijke bereik te bepalen door deze paralell aan vr303 te zetten?? (1 mohm)

Als ik minder dan een octaaf haal ga ik het namelijk niet doen.

Een ander punt is dat als ik de vactrol paralell zet met vr303 deze alleen de weerstand kan verzwakken dus moet ik nog uit zoeken of een lagere gain een lagere snelheid betekent of juist niet.

Dus waarschijnlijk komt de vactrol out op vr303 en calibreer ik het zaakje op de hoogst mogelijke noot omdat de vactrol alleen kan verzwakken of andersom.

of heb je een andere suggestie??

IS het moeilijk om zelf een cv - vactrol te maken??
 
cv en platenspelers, ik dacht er vorige week nog over om een oude platenspeler te openen en er een baby 10 in te steken :D
 
nou als mijn plannetje lukt dan kan je die inderdaad erop aansluiten.

Dan doe je een synthtoon op de speler of zo een hifi test plaat die je loopt met plakkers en dan kan je een leuke sequence maken... hoop ik.
 
vr301 is om het nul punt van de pitchcontrol te veranderen vr303 is de master pitch. vr 302 is denk ik degene die ik moet vervangen door een andere waarde zodat ik het pitchbereik van vr303 kan veranderen naar meer dan 25%.
Want 25 % is het maximum wat er met vr302 geregelt kan worden. deze is 50k als ik daar nou 200k in doe kan ik dan ook maximaal 100% pitch (dus 1 octaaf) krijgen???

Ik weet dat er een bedrijf is dat een (audiofiele 90 rpm mod) maakt. dus das bij 440hz zeker meer dan een octaaf.

http://www.soundhifi.com/78.html

Ga hun eens een mailtje sturen.

In ieder geval bedankt voor de pointers, dus die vactrol is de key...cooool
 
Een cv-controlled turntable met hi-speed precisie motor:verkoght:

Ik vind em leuk :okdan:
 
Back
Top