percussie

Richard

ultravisitor
Lid sinds
23 juli 2001
Berichten
350
Locatie
Amsterdam
Ik weet niet of ik deze vraag hier moet plaatsen, maar ik weet niet waar ik hem anders moet plaatsen.
Je hoort in veel techno tracks veel percussie geluiden. Hoe krijg je het nou voor elkaar om zo'n lekker ratelende percussie lijn te maken? Ik heb het al met deley geprobeerd, maar het klinkt nooit zo lekker als de platen die ik weleens hoor.
 
roffelen

roffelen

Wat bedoel je met die percussie? Gewoon wat tomtommetjes of congas zoals je die wel eens hoort op oude (en nieuwe) Detroit techno-platen, of die roffels die in de moderne trance zitten?
Ik denk dat je het laatste bedoeld, maar oke, in elk geval geen delay gebruiken. Roffels lekker in 16-en prgrammeren, en her en der eentje weg halen in je seqeuncer op er wat leven in te krijgen. flink compressen, en aan het begin van de roffel al het hoog weghalen, en dat gedurende de roffel geleidelijk weer naar normale, of iets boven normale waarde laten terugkomen. Moet volgens mij wel werken.
Hou je drumgeluiden kort en kies een scherp klinkende snare.
Anderen zullen wellicht andere tips hebben, wat voor jou het beste werkt! probeer het gewoon uit , zou ik zeggen. :)

Overigens vraag ik me af of je dat wel wil (als je dat wil tenminste) Ik persoonlijk vind die roffels afschuwlijk en clichematig. Mischien is het leuker om zelf eens iets geks te verzinnen? Use your imagination! :)
 
Ik bedoelde dus eigenlijk geen trance roffel. Ik wil die funky percussie geluiden die je ook in Detroit nummers hoort. Je hoort ze nu heel veel in Ben Sims, Gataek en Marco Carola nummers.
Als ik een percussie lijntje maak dan is het vaak te kil en het mist dan dat lekkere funky gevoel.
 
uit de beat

uit de beat

Kijk eens aan! dat belooft al!, als je het funky wil laten klinken kun je het beste de afzonderlijke hits een heel klein beetje off-sync neerzetten (te vergelijken met de shuffle functie op de TR-909!! ). Zo krijg je swing in het nummer. zorg er ook voor dat je geluiden niet allemaal even hard zijn, maar varieren in volume. Als je geluiden te kil zijn, probeer dan wat je wil gebruiken te samplen. Probeer een bevriende percussionist of drummer of zo. Ook een mooie manier om een bibliotheek vol geluiden met "live" feel te krijgen.
 
Panning

Panning

Uitgekiend pannen van je afzonderlijke drumgeluiden brengt ook veel leven in de brouwerij. Je bass-kick natuurlijk wél in het midden laten staan :p

Verder gewoon veel uitproberen. Een hands-on sequencer, zoals bijvoorbeeld in de 909 / 606 / 707 is erg werkbaar.. en door af en toe eens wat onlogische patterns te bouwen kom je tot de meest verbazende resultaten.

Effecten op drums doen het ook altijd leuk.. zelf beperken we ons tot een klein beetje reverb. Daarnaast zijn we aan het kijken (luisteren) of compressie ons iets oplevert.

Extremere effecten, zoals bijvoorbeeld je 606'je door de Sherman Filterbank halen. Of een exciter op je hele (of halve) drumpartij zetten.. ja.. dat is voor de liefhebber. (Dat laatste kan in extreme vorm akelig veel op Atari Teenage Riot gaan lijken.. en dat moet je maar nét willen ).:p
 
Ik stop de percussie geluiden in een sampler en met tape delay krijg ik al een aardige funky percussielijn, maar hoe kan ik geluid een beetje off syncen?
Ik zal in ieder geval even gaan experimenteren met het volume en panning
:)
 
off-syncen

off-syncen

Ik ga ervan uit dat je met een software seqeuncer werkt? Cubase VST 3,7 en hoger kan dit automatisch voor je doen. die heeft al een shufflefunctie.
Zelf doen: ga naar het drum edit venster, vergoot dat lekker uit. zet je quantize uit en verschuif elk nootje (of een aantal) een klein (verschillend) stukje naar voren of naar achteren ten opzichte van de tel. Beide aanpakken hebben hun charmes, pick your favourite. Voor de tel geeft stuwende ritmes (techno, cyber-gothic, house), achter de tel zorgt voor een lome groove (hiphop, triphop, lounge).
 
Ja, ik denk het wel...

Ja, ik denk het wel...

Dat lijkt me wel logisch, maar gezien het feit dat ik nogal een fanatieke CuBase gebruiker ben, zou ik je daarmee niet kunnen helpen. Ik heb wel een versie van logic (silver geloof ik) maar ik ben zo vergroeid met CuBase dat ik die nog nooit heb uitgeprobeerd! Logic gebruikers met tips voor Richard, meld u! :)
 
In Logic 4.6 is het zeker mogelijk, ik durf zelfs te zeggen dat dat misschien wel de beste keus voor je is.
Om een groovy gevoel te krijgen prgrammeer je een leuk percussielijnte op 16en dan druk je op de P van je toetsenbord en daar verschijnt dan een leuk venstertje waar je NONDESTRUCTIEF bijvoorbeeld de velocity, gatetime, delay(plaatsing in het nummer per ppn) en voornamelijk de quantise met alle quantise PARAMETERS kan vinden die in je matrixeditor verstopt zitten. Als je alleen de quantise 16a aanzet en je rommelt iets met quantise amount en shuffle kom je al snel tot vette resultaten

Veel suc6
 
Back
Top