krakend volume Alesis micron

skuba

De OntWikkeling
Lid sinds
11 september 2009
Berichten
116
Locatie
Amsterdam
Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een Alesis micron met een krakend volume. Ik wil dit nu gaan repareren en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft en zou willen uitleggen hoe hij/zij dat gerepareerd heeft. Volgens mij is het een bekend probleem, maar ik heb op internet nog geen informatie kunnen vinden over een reparatie. Alle informatie is welkom.....
 
jammer, Micron blijft ik een leuke synth vinden en ik heb 'm al een jaartje of 3

de volume pot eruit zwieren en een nieuwe erin solderen lijkt me de enige optie ?

alesis_micron_3.jpg


yhst-15436568105612_2104_17750419
 
Kan het niet gewoon wat stof zijn wat er tussenzit?

Voorheen bij oude apparatuur deed ik er dan altijd wat grafietpoeder (of een potlood afschaven tot hele kleine kruimeltjes.. en dan fijn stampen) in.. dat hielp meestal goed..

Geen idee of dit verstandig is bij de recentere apparatuur.. Ben geen kenner ofzo op technisch gebied. ;)
 
Inspuiten met een alchohol gebaseerde contact cleaner die verdampt en geen residue achterlaat. En dan een paar maal goed draaien aan de knop. Dit heeft goed gewerkt bij mij mijn Micron en weg waren de problemen. Moet je zelfs niet openvijzen.
 
Het lastige is de nieuwe pot kopen.

Bij de herstelling van sr16, zelfde probleem, bleven alle reacties van alesis uit.

Zo'n pot kun je openmaken door de poten naar buiten te plooien tot je plastic deel eruit hebt, terugplooien lukt nooit perfect, met een tang zorg je ervoor dat de bovenkant/as goed vast zit door het metaal hier en daar wat in te deuken aan de bovenkant.
Dut trucje flink je maar 1 maal en is een noodoplossing, versleten pots blijven versleten, ook als je ze schoonmaakt, kan wel weer een tijdje goed gaan

Het ziet er uit dat de pot van Alpha is http://www.alphapotentiometers.net/html/11mm_pot_13.html

Een andere oplossing is een ander merk pot kopen, zelfde waarde (stereo pot), met moer op pannel vastmaken en draadjes naar de pcb verbinden.

Probeer eens bij Alesis !! je hebt mogelijk meer reactie als ik ;)

Groetjesz

Vic
 
Beste mensen,

Bedankt voor de reacties: een goede spray heeft het probleem verholpen....
 
Back
Top