virtueel Versus Analoog....

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

lo-fi

...Het maakt geluid...
Lid sinds
21 juli 2001
Berichten
1.926
Locatie
A'dam
Ik ben op zoek goeie nieuwe 'analoge' synth, en ik vind het nogal moeilijk kiezen. Ik werk in de eerste plaats met samples, en de enige synth die ik nu heb is de waldorf Pulse, en die is te gek.

Dus ik ben overal demootjes aan 't downe, van al die virtuele bakken. Nu wordt ik hier niet echt wijs uit, want de meeste demootjes zijn van die verrotte 'eurotrance' of weet ik hoe die kutmuziek heet, en dan is het heel lastig om te horen wat dat ding voor mij zou kunnen doen.

En toen kwam ik de demootjes van de A-100 tegen... Was het JohnnyBusca die in 'n andere thread zei dat die gasten gek waren? Daar heeft ie dan volgens mij gelijk in. Wat een heerlijk ranzige tering-sound trekken die gasten uit die bak..Nu hoor ik vaak mensen zeggen dat het verschil tussen virtueel en Analoog minimaal is, maar volgens mij geldt dat alleen als je je synth netjes wil bespelen, als een 'instrument'. Maar ik ben geen pianist en ik hou ervan m'n geluid te mishandelen.

De A-100 midi system B zit echt wel tegen de bovengrens van m'n budget, en voor hetzelfde geld koop je 'n virus B, met alle polyfonie, multitimbraliteit, midi-control en effecten die je hartje begeert. Maar de bottom line is hoe het klinkt, en op basis van de demootjes kan niks 'virtueels' tippen aan de A-100 (of zelfs mijn Pulse). Of klinkt Access of Nord, mits goed mishandeld, net zo vettig??? Is er een absoluut, onoverkomelijk verschil, of is dat een mythe?
 
Waarschijnlijk slaat Craz me straks....

Waarschijnlijk slaat Craz me straks....

Volgens mij kun je het soms gewoon echt niet horen... Ik durf een wedstrijd in iedergeval nog niet aan.

Ik weet zeker dat JIJ beter een Virus kunt kopen dan een A-100 basis B. Kijk een A-100 is leuk maar dan heb je 1 voice (of twee erg slappe voices.) Natuurlijk kun je extra modules kopen om een A-100 4 stemmig te maken maar dan ben je nog eens een keertje 3000 piek kwijt.... Als je al veel synths hebt om een vol nummer te maken dan is het leuk om een A-100 te pakken en er bij te gaan freaken. Als je weinig synths hebt dan kun je beter een polyfone synth kopen, zodat je vulling in je nummers krijgt.

Plus daarbij. Een A-100 is analoog, maar waarschijnlijk gaan zelfs wij hem vooral gebruiken om te experimenteren. De leuke bruikbare geluiden gaan we waarschijnlijk samplen... Dus digitaal maken.

Als je iets leuks analoog wil om te proberen, koop dan een Spectral Audio bij Music House. Ze kosten erg weinig en je krijgt er veel voor terug. Ga gewoon even naar Music House en probeer hem uit. Daar krijg je geen spijt van....
 
Wijze woorden...

Wijze woorden...

Ik sluit me grotendeels aan bij het verhaal van Johnny. Analoge synthese geeft het zuiverste en vetste resultaat.. dat staat voor mij als een paal boven water.

Omdat een virtueel analoge synth alles moet berekenen.. gaat bij ieder filter.. iedere modulatie een stukje 'resolutie' verloren. Hoe complexer je patches.. hoe meer 'last' je dus hebt van het feit dat je in het digitale bereik zit te rommelen. Dit kun je duidelijk horen bij apparaten als de de Virus, MicroWave II of Nord Lead 1/2/3. Knutsel iets ingewikkelds in elkaar.. met veel modulatie.. en draai vervolgens maar eens aan de cut-off van je filter. De sweep zal in meer of mindere mate 'getrapt' klinken..

Analoge synths houden het signaal altijd op 'oneindige' resolutie.. en hebben hier dus geen last van.

DSP's worden beter en sneller.. en de Nord Lead 3 werkt intern al met een resolutie van 192 Khz. Dus de grens van wat je aan verschil kunt horen zal met de jaren wel verschuiven.

Dat digitale synths het analoge 'karakter' missen, wordt door velen ook gezien als een belangrijk issue. Maar ook dit verschil zal langzaam kleiner worden. De dure reverb bakken (TC9000, Lexicon 960L, etc.) krijgen het inmiddels voorelkaar om akelig nauwkeurig de akoustiek van beroemde concertzalen na te bootsen.. en gitaar-effecten bootsen allerlei pre-amps na.

Maar ja.. voor mij persoonlijk is het meer een principe kwestie. Liever analoog dan digitaal.. liever knoppen dan menu's... liever led's dan displays.
 
ja precies ja.

ja precies ja.

Deze twee posts beschrijven dus precies mijn dilemma. Echt analoog is toch wel de perfectie op synth gebied. Maar met een virtuele bak krijg je duizend keer meer. Vergelijk een Virus met de A-100.

Maar ik heb op zich niet 'n hele hoop geluiden nodig om m'n tracks op te vullen. Tot nu toe doe ik alles met die pulse en 'n akai, en dat gaat prima. Ik heb liever twee echt vette sounds dan 20 mindere.

En wat johnny zegt, die A-100 gebruiken om te experimenteren en te samplen, dat is dus ook wat ik ermee zou doen. Dat je het geluid dan digitaal maakt vind ik niet relevant; dat gebeurt ook wanneer je je track op cd brandt.

En iets anders is dat elke synth een manier van werken met zich mee brengt. Ik denk dat het voor mijn muziek, en hoe ik werk, wel goed is als je iedere keer dat je je synth aan zet, gedwongen wordt om je geluid 'from scratch' op te bouwen. Ik weet zeker dat je met 'n A-100 hele andere sounds in elkaar draait dan met 'n virus, gewoon door de interface. Maar dat ligt ook aan je zelf; je ZOU die sounds ook met 'n virus kunnen maken, of misschien beter nog, 'n nord Modular..

Oh ik ga trouwens eerst even 'n weekje in de zon bakken nu. Check jullie later.
 
persoonlijk geloof ik niet zo in het resolutie-verhaal als het om digitaal vs analoog gaat....ik denk zelf dat de interface erg belangrijk is, en hoe je je patches programmeert....een analoge synth heeft vaak van zichzelf al behoorlijk wat smerigheid, vervorming en modulatie in de signaalweg, bij een digitale synth zal je dat zelf wat meer moeten programmeren....

je hebt bv erg slecht klinkende analoge synths (poly800 anyone? ;), en erg goed klinkende digitale synths (k5000, wavestation)...dus analoog is beter dan digitaal gaat niet altijd op....

als ik bv. het roland juno ensemble in reaktor3 naast mijn Juno6 beluister hoor ik bijna geen verschil, en met de effecten en de EQ'ing erover die je vaak in een mix toch wel gebruikt is het verschil helemaal onhoorbaar...

anywayz, interface, programmeermogelijkheden en basis-klank-karikteristiek dus, dat zijn imho de belangrijkste factoren.....en of een synth bij je past bepaal je altijd uiteindelijk zelf door em flink onder handen te nemen en te beluisteren....

waarom heb je een VA of analoge bak nodig? je pulse is in principe een mooie bak, en die kan je ook vet samplen...

persoonlijk ben ik erg van de Access Virus gecharmeerd, het geluid deed me erg denken aan de roland juno serie..warm en rond......qua specs is er weinig dat voor deze prijs in de buurt komt ook.....

andere mensen vinden de Korg MS2000 weer erg lekker (ikzelf vind de filters daarvan niet om aan te horen, maar de stepsequencer wel weer erg nuttig), of zweren bij een yamaha AN1x (erg goedkoop 2e hands op de kop te tikken)...

als je wilt stoeien met modulaire synthese zou ik zeker eens de micromodular tjekken, die kan je 2e hands voor onder de 1000 piek scoren en is de perfecte experimenteerbak, en kan ook nog eens goed als soundsource of effectenbak gebruikt worden..als software geen bezwaar is tjek zeker Reaktor3 van Native Instruments....hiermee kan je naast de modulaire synthese ook helemaal los gaan op samples (granular spul etc.) ....de performance van 3 tov 2 is erg verbeterd....

dus, allemaal digitale alternatieven, maar dat komt omdat ik niet zo'n analoge diehard ben.......

misschien kan je wat duidelijker aangeven waarom je precies nog een VA of analoge bak zoekt?

Olaf
 
Waarom kiezen, gebruik gewoon allebei

Zo gebruik ik mijn Waldorg Q, Acces Virus en Korg Electribe EA1 gewoon samen met mijn Juno2 en TB303

Hetzelfde geldt voor effecten

Gewoon van beiden het beste pakken en gewoon luisteren of het klinkt zoals je wil dat t klinkt en je het kan besturen zoals je het wil besturen. Als je het dan ook nog kan betalen is de keus dan natuurlijk snel gemaakt
 
Mijn evaring met analoog en virtueel analoog is dat virtueel
analoog veel makelijker werkt met betreking op realtime control
(er zijn natuurlijk ook analoge bakken die je met midi kunt besturen)

Maar een virtuele analoge synth komt dicht bij de anloge synth maar als je een virtuele analoge mini moog naast een echte zit dan lijkt de virtuele analoge moog gewoon een bromvlieg.

echt analoog klinkt gewoon veel voller en heel veel beter.

Smaak mag mischien verschillen maar dit is toch echt de realiteit.

Aan de andere kant voordat je een analoge synth vind die echt naar je smaak is ben je een tijdeje verder en heel wat centen lichter. Met de meeste virtuele analoge synth kan je veel analoge app. na bootsen en je bespaard jezelf heel wat centen.8o)
 
Het maakt mij niks uit

Het maakt mij niks uit

Die apparaten zijn er ook alleen maar om heftige geluidjes te maken, toch? Of dat nou analoog of virtueel gaat. Mij maakt het niet uit. Ik heb zelf twee virtueel analoge bakken (JP8080 van Roland en Clavia Nordlead 2) en ben daar erg blij mee. Het meest tevreden ben ik nog over mijn Yamaha FS1R! :) En daar is niks analoogs aan.
Iemand maakte hier in deze thread de opmerking dat de poly 800 analoog is. Is volgens mij niet waar. Weet het niet zeker maar dacht dat ie digitale oscilatoren had. Ik zal de mijne eens openschroeven.... :)
 
volgens mij hep de poly800 DCO's (net als de roland juno's), dat zijn digitaal bestuurde analoge oscillators (in tegenstelling tot voltage bestuurde oscillators, VCO's)


Olaf
 
Klopt

Klopt

VCO's waren vroeger erg instabiel qua tuning. Vandaar dat men met de Juno's overgestapt is op DCO's. Die zijn zo stabiel als 't maar kan.. En je signaal-pad blijft gewoon analoog.

Puristen (en freaks..) vinden dat VCO's beter, warmer klinken dan DCO's.. en tegenwoordig is het mogelijk om ook VCO's erg stabiel te krijgen (zie o.a. de Neptune en Protone van Spectral Audio).

Verder ben ik het met knakworst eens dat het in feite niks uitmaakt... zolang het je het geluid oplevert wat je wilt hebben.

Persoonlijk zou ik een luistertest - analoog of digitaal ? - (nog) niet aandurven.. :p
 
Hmmmmmmmmm

Hmmmmmmmmm

Ik denk dat als je net zoiets als een pepsi test doet dat geen gast hier op t forum kan horen of het geluid analoog of digitaal is.

(mits twee dezelfde klanken word geproduceerd)

Het zit m a: of in de beperking van de machine.
b: Het prijskaartje wat aan de machine hangt.
c: Het gebruiks gemak.

Ik heb nu al duizend van deze disscussies gehoord en gezien. Maar in feite komt t allemaal op hetzelfde neer.

Mijn keus valt gewoon op beide.

Analoog voor gebruiks gemak
Digitaal voor de mogelijkheden.
 
pepsi-proef

pepsi-proef

... terug van vakantie...

...Nou is natuurlijk de ene virtuele synth de andere niet... Ik had 'n tijdje de AN1x van 'n vriend van me thuis en ik heb geprobeerd 'n aantal patches te programmeren die ik ook op m'n pulse vaak gebruik. Het kan aan mij gelegen hebben, maar ik kreeg ze niet zo vet en warm als ik ze uit de Pulse gewend was.
 
Ehh...

Ehh...

De ene virtueel analoge (wa'n rare benaming) is inderdaad de andere niet. Maar hallo.. een pulse is hardstikke analoog!

.. sorry voor de flame
 
ja nee hallo.

ja nee hallo.

Ja dat weet ik natuurlijk.

Hmm. Ik zie nu dat mijn post 'n beetje raar klinkt. Wat ik bedoelde is dat de pepsi-proef tussen 'n Pulse en 'n An1x mij geen onmogelijke opgave leek.
MAARRR de ene VA is de andere niet; Dus misschien dat ik het verschil tussen m'n Pulse en 'n Virus B niet zou horen. DAT zou erg fijn zijn.
 
het was toch niet Rodger's AN1x? ;)

Olaf
 
Ik heb mijn A-100 nu ruim een jaar en ik merk dat ik er nu heel anders mee omga als 'vroeger'. Zoals je in deze thread al kon lezen gebruikte ik hem eerst vooral voor wierde sounds en natuurlijk doe ik dat nog steeds, maar toch is er een hoop veranderd. Waarschijnlijk komt het omdat ik dingen nu beter begrijp en nu juist de onverwachten geluiden uit een modular minder interessant vind. Ik wil een geluid dat ik in mijn hoofd heb namaken en niet meer iets proberen te bouwen en dan vervolgens een andere, niet-geplannend vet geluid krijgen.
Waarschijnlijk heeft vooral de aanschaf van mijn bohm mij doen veranderen (veel mooiere VCOs) en waardeer ik een mooie gedetunede sound veel meer als vroeger.
Al met al kijk ik nu heel anders tegen synthese aan en zelfs tegen polyfone synths. Ik zal nu een VA ook heel anders beoordelen. Binnenkort eens een Nord Rack III testen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Vergelijkbare discussies

Back
Top