Verschil tussen ROMPLER en VA

buzz 555

Stamgast
Lid sinds
29 oktober 2005
Berichten
109
Locatie
Lede
Graag had ik jullie vakkundige mening geweten
over het verschil (heel groot of heel klein)
tussen een ROMPLER en VA. Je mag dit doen door
zelf voorbeelden te geven van nieuwe of oudere
machines en door te putten uit jullie rijke ervaring :halleluja
 
Bij een VA synth wordt het geluid gegenereerd door basisgolfvormen zoals bij een analoge synth. Bij een rompler is het op basis van samples. De toonhoogte bij een rompler wordt verkregen door de harmonischen.
 
Romplers (belachelijk woord, vind ik, zoals alle haplologieën, maar er is niets beters voor dit type synths) gebruiken samples uit een rom en virtueel analoge synthesizers gebruiken modellen en dsp's. Mijn oudste rompler en vaak niet als zodanig herkenbaar is de Ensoniq SQ-80 (uit 1987) en mijn oudste VA is de Yamaha VL-7 (uit 1995).
 
En zijn er verschillen qua klank? Ik bedoel, klinkt het een warmer/kouder
dan het ander? Hoe zit het met enveloppes, zijn die snel of eerder slow?
Als laatste... zouden jullie ze van elkaar kunnen onderscheiden?
 
Vergeet ook niet te vragen wat wavetables zijn.
Dat maakt het nog onduidelijker.
 
Ik vind het een beetje appels en peren vergelijken, waarom virtueel analoog VS rompler? Waarom niet gewoon 'synth vs rompler'? Maar goed, met een VA kun je nateluurlijk veel meer zelf aanpassen aan het geluid. Een rompler is meer een soort preset-synth. Qua klank/env's/herkenbaarheid ligt het er maar net aan welk merk en type etc, heeft niet met VA vs Rompler te maken.
 
zo! zit je in het onderwijs of zo?
Zoek het gewoon op op Google of zo.
 
Dit topic stinkt naar huiswerk vermengd met lui zweet :erm:
 
Algemeen worden de oscillators van een VA (saw, pulse, sin etc.) vervangen door samples (die natuurlijk ook een saw, pulse, sin etc. kunnen zijn :)) Zoals Fuse aangeeft werken sommigen VA synths gewoon met een wavetable ipv een mathematisch oscillatormodel en vallen dus onder de noemer Rompler (of dan toch weer niet?)
Wat betreft de envelopes, dit hangt af van instrument tot instrument (zo heeft mijn jv1080 lineaire envelope).
Of de een warmer klnkt dan de andere, hangt (wonder) ook af van instrument tot instrument. Warm, koud zijn geen eigenschappen die parallel staan aan rompler, VA, maar eerder aan de filter- amp en andere algoritmes en DAC convertoren.
Qua synthese zijn sommige romplers zeer simpel, andere romplers zijn zeer uitgebreid en kunnen een VA gerust evenaren of overstijgen.
Waar het op neer komt is dat het verschil tussen Rompler en synth onzin is. Deze term is afkomstig uit de late jaren 80,begin 90 toen men plots enorm fier was dat men synthesiers en samplers in 1 apparaat ongeveer kon combineren. Een synth zoals de Blofeld biedt in een expansie ook samples als als geluidsbron. Is dit dan een rompler?

De toonhoogte bij een rompler wordt verkregen door de harmonischen.
Dit begrijp ik niet. Zou je dat eens kunnen uitleggen?
 
Laatst gewijzigd:
Zoals eerder is aangegeven ligt het voornaamste verschil in de klankopwekking. Beide type synth zijn digitaal (en werken dus met microprosessoren die het geluid opwekken). Maar de manier waarop het brongeluid (het basisgeluid zeg maar) wordt opgewekt verschilt.

Laten we bij de rompler beginnen. Die heeft in zijn rom geheugen korte stukjes digitaal geluid opgeslagen (samples) Dat kunnen losse noten zijn van een piano of een viool, maar ook typische 'synth'-geluiden of drums. Door deze geluiden op verschillende snelheden af te spelen kan de rompler verschillende toonhoogtes creeren met hetzelfde basisgeluid (de sample). Op die manier kunnen bestaande instrumenten worden nagebootst (maar ook hele nieuwe geluiden worden gecreeerd). Ook kan het geluid een loop bevatten (en gedeelte van de sample wordt dan herhaald afgespeeld). Toonhoogte en loop zijn de belangrijkste manieren om het brongeluid zelf te beinvloeden.

Vaak bestaat er de mogelijkheid om meerdere van deze samples in lagen te gebruiken waardoor de patch (zeg maar de instellingen die de klank van een geluid bepalen) aan detail, complexiteit en diepte wint. Daarnaast kan het geluid door filters worden gehaalt (verschilt per synth of dit kan en welke filters dit zijn) die het geluid een ander timbre kunnen geven, er kan vibrato en tremolo worden toegevoegd door met een LFO het volume en de toonhoogte te varieren en het instrument kan met een of meerdere envelopes worden beinvloed (het filter, de toonhoogte, het volume). De meeste romplers beschikken ook over de mogelijkheid om effecten toe te voegen zoals galm, chorus of distortion. Ook dit verschilt per synth.

Een VA (virtueel analoog) bootst in principe digitaal de werking van een klassieke substractieve analoge synth na. Dat wil zeggen dat het brongeluid een door DSP's uitgerekende blokgolf of zaagtand is (andere golfvormen zijn ook mogelijk). Deze geluiden (oscilatoren) zijn van zichzelf minder gedetaileerd dan een sample, MAAR....ze kunnen veel meer worden gemanipuleerd - je kan naast variatie de toonhoogte bij deze oscilatoren syncen of FM of PWM er op loslaten (hangt van golfvorm en type synth af). Het basis geluid is dus eenvoudiger, maar je kan er vaak meer mee doen om zelf eigen en unieke nieuwe geluiden te creeeren.

De stappen die erna komen zijn vaak hetzelfde als bij een rompler; je kan de oscilatoren in lagen stapelen (net als bij de samples van een rompler), er filters op loslaten en de boel dynamisch beinvloeden door envelops en LFOs. Dat laatste kan je natuurlijk ook doen met die 'extra' parameters zoals sync en PWM waardoor je weer nieuwe klankmogelijkheden hebt.

Al met al kan je dus met een VA meer 'zelf' doen en abstracte nieuwe geluiden maken - natuurlijk kan een rompler die volgestopt zit met samples van analoge synthesisers (of van VA'S) een heel eind komen - maar het brongeluid dat in het ROM-geheugen zich kan je niet manipuleren.

Andersom kan een Rompler weer veel beter overweg met met name 'natuurlijke' geluiden (zoals violen of gitaren) die zich niet makkelijk laten nabootsten door een VA of een analoge synth. Beide type synths hebben hun sterke kanten.

Qua klank is het soms dus raden met welke van twee je van doen hebt; hoewel sommige geluiden typisch voor het ene type danwel de andere zijn.

Je ziet dan ook dat veel machines mogelijkheden van beide synthese in zich herbergen - een klassieke rompler als de D50 is eigenlijk ook een (beperkte) VA en een VA als de RADIAS heeft ook (beperkte) romplermogelijkheden.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Mag ik de HEREN JugJug & Bazziman bedanken voor hun mooie uiteenzetting.
Ik ga jullie zinvolle informatie even laten bezinken ;-)
 
@buzz 555: GeheimmTip: Als je weer eens iets wilt weten, zorg dan dat je niet gelijk een aantal lezers tegen je in het harnas jaagt met de manier van vraagstellen en eisen daarna. Ik had je best willen helpen tót je 17:39 post.
Dreinerige types houd ik niet van, sorry en veel geluk verder
 
Laatst gewijzigd:
Rompler gebruikt samples als bronsignaal
VA wekt zelf bronsignaal op

zo, nu weet je het...
 
Rompler gebruikt samples als bronsignaal
VA wekt zelf bronsignaal op

En dan verwijs ik terug naar de post van Fuse :)
Trouwens, volgens mij is de alomgegeerde jp8000 gewoon een wavetable rompler. Niet?
 
Maar goed, met een VA kun je nateluurlijk veel meer zelf aanpassen aan het geluid. Een rompler is meer een soort preset-synth.

Dit klopt toch niet? Met de meeste romplers kun je precies hetzelfde als met een VA; beide gebruiken subtractieve synthese om basisgeluiden aan te kunnen passen. Bij VA zijn dat digitaal gegenereerde golfvormen, bij een rompler samples. Maar bij een beetje rompler (behalve misschien dingen als de U110 en dergelijk; maar ja, da's net zoiets als de Matrix1000) heb je gewoon cutoff, resonance, lfo's enz etc enz. Vaak kun je zelfs veel meer aanpassen, omdat je al die opties per sample hebt, in plaats van bijvoorbeeld één filter en twee lfo's voor het geheel. En een voice/patch kan vaak bestaan uit 1-4 samples, dus vergelijkbaar met 1-3 oscs bij een VA-synth.

Natuurlijk is het resultaat anders, en is bijvoorbeeld de pulse width moduleren gewoonlijk niet mogelijk bij een rompler. Maar dat maakt het anders, niet slechter... Andere opties heeft een rompler weer wel en een VA-synth niet! (en dan heb ik het niet over sequencers en uitgebreide fx-secties - dat staat hier los van)

En dan verwijs ik terug naar de post van Fuse :)
Trouwens, volgens mij is de alomgegeerde jp8000 gewoon een wavetable rompler. Niet?

Volgens mij is het gewoon een VA-synth - behalve dan misschien die supersaw. Maar de rest toch niet?

Oh, topicstarter: dit is echt al heel vaak aan bod gekomen op SF. Zie bijvoorbeeld regelmatig in deze thread, alsook in de Synthwiki
 
Vaak hebben romplers in hun presets ook wat meer dingen als violen, gitaren, blazers etc., hangt er net van af welke samples ze er in stoppen ( natuurlijk)
deze instrumenten klinken dan vaak wel weer iets realistischer dan bij VA synths. Gewoon omdat ze voor de samples gewoon de echte instrumenten gebruiken.
Wat ik bijvoorbeeld leuke dingen vind, is bv. Omnisphere, waar ze hele rare dingen hebben gesampled, van brandende piano's tot het vallen van halfgedroogde zilvervliesrijstkorrels gemengd met glorix en pindakaas, die ze dan van 3 meter 43 cm op een membraan van geitedarm, ingesmeerd met rauwmelkse boerenbrie uit de pyreneen, laten vallen, ( okee die laatste is niet helemaal waar, maar het kan wel, en zie dat maar eens na te doen met een VA.)
Bij een VA moet je dat met een oscillator filters en envelopes zien na te bootsen. En het is natuurlijk voor discussie vatbaar, maar ik vind de trompet of bv. orchestrale geluiden uit een VA steevast minder realistisch dan uit een rompler. Wil niet zeggen dat het geen mooie sounds kunnen zijn, maar als emulatie vind ik het minder.
Uitzonderingen vind ik soms electrische piano's en orgels, die met een uitgebreide VA ( hoe meer modulatie opties, hoe nauwkeuriger je een gewenst instrument kunt benaderen) en de juiste programmeur nog best realistisch nagebootst kunnen worden.

Aan de andere kant kun je met VA weer geluiden maken die niet te samplen zijn ..ja, als je een VA sampled dus :D//..
nou , heb je weer wat te lezen...
 
Back
Top