Vaak hebben romplers in hun presets ook wat meer dingen als violen, gitaren, blazers etc., hangt er net van af welke samples ze er in stoppen ( natuurlijk)
deze instrumenten klinken dan vaak wel weer iets realistischer dan bij VA synths. Gewoon omdat ze voor de samples gewoon de echte instrumenten gebruiken.
Wat ik bijvoorbeeld leuke dingen vind, is bv. Omnisphere, waar ze hele rare dingen hebben gesampled, van brandende piano's tot het vallen van halfgedroogde zilvervliesrijstkorrels gemengd met glorix en pindakaas, die ze dan van 3 meter 43 cm op een membraan van geitedarm, ingesmeerd met rauwmelkse boerenbrie uit de pyreneen, laten vallen, ( okee die laatste is niet helemaal waar, maar het kan wel, en zie dat maar eens na te doen met een VA.)
Bij een VA moet je dat met een oscillator filters en envelopes zien na te bootsen. En het is natuurlijk voor discussie vatbaar, maar ik vind de trompet of bv. orchestrale geluiden uit een VA steevast minder realistisch dan uit een rompler. Wil niet zeggen dat het geen mooie sounds kunnen zijn, maar als emulatie vind ik het minder.
Uitzonderingen vind ik soms electrische piano's en orgels, die met een uitgebreide VA ( hoe meer modulatie opties, hoe nauwkeuriger je een gewenst instrument kunt benaderen) en de juiste programmeur nog best realistisch nagebootst kunnen worden.
Aan de andere kant kun je met VA weer geluiden maken die niet te samplen zijn ..ja, als je een VA sampled dus
//..
nou , heb je weer wat te lezen...