Eigen WaveSequences

Cecil

Zoals de ouden zongen...
Lid sinds
11 november 2003
Berichten
824
In een aantal synthjes, waaronder Waldorf Blofeld en voorgangers, heb je de mogelijkheid om d.m.v. PWM door een waveform te 'fietsen'. In feite een soort wavesequencing. In de Blofeld heeft men een waveform gepropt genaamd 1-2-3-4-5. Als je er met een bepaald tempo doorheen loopt hoor je werkelijk 'one two' etc. Ieder woordje is ongeveer 21 samples lang en je kunt het startpunt varieren. Als je dat doet heb je op bijna ieder punt een andere wave, of geluid met een ander karakter. Ideaal voor o.a. pads...

Ik vind dit een geweldige techniek, een echte verrijking van een synth en zou zoiets graag in een sampler nadoen.

Mijn vraag is hoe men zoveel info in zo weinig ruimte weet te persen? Samplen en omhoog pitchen totdat het in 128 samples past? Ik ben benieuwd naar uw input...
 
Valt dit niet onder de noemer granulaire synthese? Misschien als je daarop zoekt...?
 
Valt dit niet onder de noemer granulaire synthese? Misschien als je daarop zoekt...?

Volgens mij is GS in hoofdzaak iets van software synths en samplers... Maar het heeft wat raakvlakken. Lijkt me dat GS niet beperkt is tot 128 samples...
 
Heeft absoluut niks met granulaire synthese te maken. Het is gewoon wavetable synthese waar Cecil het over heeft. Een wavetable is niks anders dan een een tabel die uitgelezen wordt en elke coordinaat heeft een sample (een stand) die geloopt wordt. Door de coordinaten te varieren krijg je verschillende klanken.

Wavesequencing is weer iets anders. Dat is letterlijk golfvormpjes na elkaar plaatsen en er dan doorheen wandelen. Je kunt de golfvormpjes in en uitfaden e.d.. Hier kun je je eigen combi's maken en ook de lengte van de sequence zelf bepalen. De korg wavestation en de SC prophet VS hebben deze techniek. Ik geloof dat de Evolver synths van Dave Smith het ook kunnen.

O ja, Granulaire synthese kun je ook met bv modulaire synthese maken. Niet zo zeer met samples maar bv met een sinusgolf.
 
Thanx!

Wavetable synthesis dus. Vraag blijft hoe ik zelf zoveel mogelijk in een beperkte tabel (sample dus) ros. WS gaat in de wiki uit van single cycle waves, maar dat is dus niet verplicht... Zolang we het startpunt maar kunnen varieren...
 
Een single cycle betekent eigenlijk niks meer dan dat de inhoud van de tabel in zijn geheel een golfvorm is. De inhoud is geheel aan jou. Als je hem random invult krijg je ruis. Als je een schuine lijn tekent krijg je een zaagtand. Het is eigenlijk gewoon een sample die je in een tabel stopt. Door samples van 1, 2, 3, enz er in te stoppen krijg je dus 1, 2, 3, enz.. De samples zijn natuurlijk niet helemaal in zijn geheel er ingestopt maar gestript van info die er niet toe doet.
 
De samples zijn natuurlijk niet helemaal in zijn geheel er ingestopt maar gestript van info die er niet toe doet.

maar dat blijft me verbazen, dat ze het gevoel van 5 klanken in 128 samples proppen... je hoort ongeveer

wa - oe - rie - or - ije

...dus strippen van spul dat je niet nodig hebt. :baco:

ga ik proberen
 
aardige tip,

maar ik wil het graag met hardware uitproberen
in de vorm van een Emu E6400 Ultra
 
Laatst gewijzigd:
maar dat blijft me verbazen, dat ze het gevoel van 5 klanken in 128 samples proppen... je hoort ongeveer

wa - oe - rie - or - ije
da's 25 samples per klank, dat moet zeker kunnen... het klinkt alleen niet erg bassy maar dat hoeft over het algemeen met een stemgeluid ook niet echt nutuulk...
 
Er is Atari software waarmee je je MicroWave I tekst kan laten uitspreken door een soort plug-in te gebruiken op dat Atari speech ding. Ik heb dat helaas nooit lekker aan de praat gekregen met een emulator.
 
da's 25 samples per klank, dat moet zeker kunnen... het klinkt alleen niet erg bassy maar dat hoeft over het algemeen met een stemgeluid ook niet echt nutuulk...

De stemmen waren slechts een (sprekend) voorbeeld. Ook hoeft het niet bassy. Vooral de vrijheid van kiezen vind ik leuk. Allemaal dank voor de reacties...
 
Er is een sampler die wavetablesynthese mogelijk maakt, namelijk de Ensoniq ASR-10. De TS-10 kan deze samples afspelen en heeft daarnaast een paar wavetables aan boord. Ensoniq noemt ze transwaves, maar het principe is hetzelfde. Ik heb een keer geprobeerd zelf een transwave te maken, maar dat was geen succes: te veel klikgeluiden. Er zijn fabrikanten die transwaves voor de ASR hebben gemaakt. zoals Waveboy en de makers van de sample-cd The Art of Transwaves. Voorbeelden staan op mijn - voorlopig uitverkochte -cd Conflicting emotions en daarvan fragmenten ook op mijn webstek. De leukste transwave vind ik het Barber-pole-effect, waarmee je arpeggio-achtige orgelklanken kunt maken.
 
Er is een sampler die wavetablesynthese mogelijk maakt, namelijk de Ensoniq ASR-10. De TS-10 kan deze samples afspelen en heeft daarnaast een paar wavetables aan boord. Ensoniq noemt ze transwaves, maar het principe is hetzelfde. Ik heb een keer geprobeerd zelf een transwave te maken, maar dat was geen succes: te veel klikgeluiden. Er zijn fabrikanten die transwaves voor de ASR hebben gemaakt. zoals Waveboy en de makers van de sample-cd The Art of Transwaves. Voorbeelden staan op mijn - voorlopig uitverkochte -cd Conflicting emotions en daarvan fragmenten ook op mijn webstek. De leukste transwave vind ik het Barber-pole-effect, waarmee je arpeggio-achtige orgelklanken kunt maken.

intressantie
kben der aleen nooit aan toe gekomen ...
asrx = weg

heb nog wel een sqr
transwave synth ...d8 ik maar op zoek gaan naar goede set presets ....
 
Back
Top