Novation supernova

DJJANDEJONG

Ingeburgerd
Lid sinds
20 april 2009
Berichten
60
Hoi ik heb binnekort deze mooie synth gekocht, maar ik kom er nog niet heelemaal mee uit. Het eerste wat ik vondt waaren de pre-sets. Ze zijn niet echt top, ik wou de vengeance pre set packje kopen, maar hoe krijg ik die sounds op de synth? Ook, hoe kan ik snel en totalle blanke patch krijgen zo dat ik zelf van 0 totaal me eigen geluiden kan maken? En laats hoe in de god werkt de arpeggiator? Iedereen zegt dat de supernova en classe arpeggiator erin heb zitten, maar ik zou echt niet weten hoe die werkt? Bijvoorbeeld als ik nou en mooi geluitje heb, hoe kan dat geluidje worden gespeeld door de arpeggiator? Ik snap er geen moer van :P

Groetjes

-J
 
Heb je er dan geen handleiding bij gekregen?

Afgezien van je hollandse naam, lijkt het net of je nog nooit hebt opgelet bij de lessen Nederlands.. (of je bent een jaar of 7 oud?). Sorry dat ik het opmerk hoor.
 
Bij mijn Nova (het broertje van de supernova) zit er een zgn. "init patch" aan het eind van alle patches, de Nova heeft 2x 128 dus dat is nr. 128 of 127 (er zijn er een paar, ook 1 voor de vocoder, etc.), dikke kans dat dat bij jouw Supernova ook zo is.
De Vengeance presets moet je via SysEx naar je synth sturen, daarvoor moet je hem aan bijv. een computer hangen via MIDI en dan met een programma (de grote editors zoals Cubase, Reason, etc. kunnen dit maar je kunt ook iets simpelers gebruiken) ernaar toe sturen.
De arpeggiator heeft ergens een aan/uit-knop op de front panel, maar voor de details zou ik echt even de handleiding lezen want je kunt er nogal veel mee.
 
De handleiding van de Supernova is juist superoverzichtelijk en makkelijk. Volgens mij zijn je initial patches alle souns in bank "D" en heten allemaal vanilla nog wat.

arpeggiator druk je aan en dan druk je een paar toetsen in.. je hebt toch wel een keyboard om de SN te besturen?
 
Ik denk dat je toch echt de handleiding moet gebruiken. Zeker bij zo'n uitgebreide synth, anders benut je hem maar een heel klein beetje. Mijn ervaring met Novation handleidingen is goed. Ik vind ze gewoon duidelijk...maar goed het kost natuurlijk wel even tijd om zo'n beestje door te krijgen. I.i.g veel plezier er mee!

De arp moet denk ik niet zo moeilijk zijn (zie plaatje). Als je niet de versie met toetsen hebt dan wel even op de midi in een controller keyboard (of je computer aansluiten) en dan een toets indrukken en deze dan vast houden en hoppa daar gaat tie. :mega: ...eigenlijk wat Synthiaks ook al zei.
 

Attachments

  • Supernova-large.jpg
    Supernova-large.jpg
    45,7 KB · Bekeken: 20
Bij de Nova werkt de arp alleen in prog, niet in de perfomance-mode. Maar dat staat ook in de handleiding.
 
Back
Top