digitale uitgang op synths - ik snap er de ballen van

Hallo,Simon,
wat er heel belangrijk is,bij versturen van digitale audio over welk medium ook,adat lightpipe,
spdif coaxiaal,spdif optisch is de "Wordclock",in een studio met een digitale setup is er altijd één apparaat die de "wordclock" leverd en de rest syncroniseerd zich op deze.
Deze wordclock kan via de kabel waardoor ook de digitale audio gaat verstuurd worden of kan ook apart,als er een "Masterclock" aanwezig is in de studio,dan worden de wordclock signalen meestal naar ieder aparaat geleverd met kabels met BNC connectoren en tussen al de apparaten heb je dan in verschillende formaten(adat,spdif) de kabels waardoor de digitale audio gaat.

Waarom is deze clock nodig,wel een digitaal signaal bestaat uit 0 en 1 en reeksen van deze 0 en 1 'en vormen een "word",dus hoe kan,als je deze tussen instrumenten verstuurd
ieder instrument weten waar het word begint,op de 1 of 0 van heel de reeks,dit dus met behulp van de wordclock die eigenlijk pulsen doorstuurd waardoor ieder instrument weet waar men zich bevindt in het word,als dit niet gebeurd worden signalen verkeerd geïnterpreteerd en gaan er artifacts komen zoals crackles,enz.

Dus in jou geval kan de Kurzweil alleen ingesteld worden als "Master" clock provider,
dat vindt ikzelf een mindere situatie,daar ik vermoed dat de clock van een RME meer stabiel is,al kan het in de praktijk zijn dat je daar niets van merkt.Ik dacht niet dat de Kurzweil een aparte wordclock uitgang heeft,dus je gaat deze dan meeleveren met het audiosignaal,
nu kan je kiezen tussen Spdif(2kanalen) of Adat(8 kanalen),die komt dan toe op jou RME
en die moet je instellen dat die zijn wordclock "Slaved" op de ingang waar je Kurzweil signaal toekomt

meer is er niet aan,maar als je meerdere instrumenten digitaal gaat verbinden met ieder een apart formaat,kan het wat tricky worden,maar altijd blijft het principe van 1 masterclock en de rest slaved zich aan deze.
Succes :-)

Ik moet weer effe zeiken, sorry daarvoor.

Wordclock heb je alleen maar nodig als je met meerdere digitale aparaten tegelijkertijd opneemt. Dus bv. als je een complete band tegelijkertijd met 16 kanalen opneemt en je hebt 2 8-kanaals ad converters. Gebruik je in dit geval geen wordclock, dan krijg je een kam filter (phasing zonder lfo) in het gemixte geluid wat je er nooit meer uitkrijgt. (Zijn 2 kanalen 1 sample uit phase, dan is +-20kHz helemaal uit je mix verdwenen)

Nog een hopelijk overbodige opmerking:
De kwaliteit van een digitaal systeem is alleen afhankelijk van de kwaliteit van de converters.
 
Back
Top