Alesis Micron of Microkorg XL

Nino

Ingeburgerd
Lid sinds
23 december 2008
Berichten
40
hallo luitjes, tijdje weggeweest van deze geweldige site ivm school e.d. ondertussen 2 maanden op muziekles, thuis op mijn yamaha psr450. Maar ik zat alweer te denken aan een nieuwe aankoop (die waarschijnlijk nog even niet gerealiseerd kan worden, maar toch) maar ik zat dus te twijfelen tussen de Alesis Micron en de Microkorg XL. Ik wil dus echt gaan synthesiteren (<-haha) en daarbij ook wel sounds editen (waar ik nieuw in ben) Ik heb gehoord dat de vocoder van de MKXL beter is maar ik weet niet of ik die (vaak) wil gaan gebruiken.

dus aanbevelingen/ervaringen/meningen zijn welkom

greetz,
 
Als je geluiden echt wil editten kan je beter een tweedehandsje nemen met veel knopjes. Dat werkt makkelijker, zeker als je er nieuw in bent. De ION is tweedehands niet zo duur, werkt makkelijk en heeft een overzichtelijk display.
Wil je echt bij deze twee blijven: Micron. Klinkt goed, gaat diep.
 
Wel je vlot synthese leren, zoek dan idd. een synth met meer knopjes. Een Micron is eerder voor mensen die presets gebruiken of al goed vertrouwd zijn met synthese.
 
Hey Nino, ikzelf heb de Microkorg gehad maar heb nu de Micron. Ik ben geen synthkenner zoals de meeste hier maar ik moet zeggen dat ik wel al het meeste plezier heb gehad met de Micron. Natuurlijk als je wil gaan synthesiteren zijn het allebei klotebakken want je moet door allerlei menu's. Wat leuk is aan de Micron is dat er een klein en beperkt sequencertje inzit en je hebt ook drumpatroon enz. Je kunt dus een basicbeat maken en daarover een melodie spelen. De Micron is dus een kleine groovebox maar wel met goed klinkende presets. Wil je meer beginnen editten raad ik je aan om de Behringer BCR 2000 erbij te kopen (als is het wel een beetje klote om die te installeren). En wacht nog maar ff met het aankopen van de Micron... Binnenkort komt de Akai Miniak uit, zeg maar de opvolger van de Micron (http://www.akaipro.com/miniak). Misschien daalt de Micron dan wel terug in prijs (ik heb de mijne tijdens de kerstperiode 255 euro betaald bij Thomann maar spijtig genoeg is die prijs niet meer geldig). Greetz, Pfr.
 
t wordt de Micron :D, nu nog even wachten tot het mij is toegestaan één te kopen :p :(
 
uhm.. ik zit nu te twijfelen wanneer ik m moet gaan kopen want ik wil m wel graag maar hij(?) wordt wel goedkoper als de Miniak er is, maar misschien moet ik daar wel voor gaan want die zal misschien wel een kwalitatief beter jasje hebben en een gooseneck microphone.

wat denken jullie? en weet iemand misschien zeker of wat er under the hood zit hetzelfde of meer is als de Micron? dan wacht ik denk ik wel op de Miniak
 
Ik dacht dat je de knoop al had doorgehakt? Voor de prijs van een nieuwe micron heb je een tweedehands Ion. Je gaat er echt aan voorbij dat je die synthese wil leren. Ik ben bang dat je dat met een Micron of Miniak de boel links laat liggen.
Een Blofeld is dan ook veel geschikter maar ik had er niet zo lekker op kunnen werken als ik niet eerst een Ion of een Nova had gehad.
Je wil sounds editten en dat gaat echt beter met een apparaat met veel knopjes.
 
ION !

de micron is min of meer dezelfde machine, alleen mist hij een sequencer/uitgebreide arpeggiator maar heeft wel voor bijna alles een knop.

echt een fijne machine om mee te werken en geluiden te maken, iets dat bij de micron een ramp is, zelfs met midi controller.

de microkorg heeft een betere vocoder, maar voor de rest klinkt de ion echt beter en veel uitgebreider.
 
ION +1


of als je't echt makkelijk wilt leren
een tweedehands Roland SH201
of eventueel SH32.

Ik kan ook de Yamaha AN200 aanraden,
een analoge Roland Juno,
een Novation K Station of X station.

Als je't wil leren, vergeet dat die Micron en die Microkorg. Ik heb de laatste gehad, en daar leer je't echt niet mee. Integendeel. En de Micron en zelfs de nieuwe Miniak hebben nog minder knoppen :o hoe slagen ze erin!
 
even om andere reacties buiten te sluiten :p
Miniak of Micron?
zo!
 
Micron is heerlijk, heeft ook meer mogelijkheden dan Ion, maar moet toegeven dat bijvoorbeeld een Waldorf Micro Q Keys Omega van Studio De Dijk in Alkmaar (beiden voor < € 300,- te verkrijgen).

Los van de toegankelijkheid merk ik af en toe ook dat klavieren met 3 octaven wel een beetje beperkend zijn. Roland JX 305 is ook leuk denk ik. Wordt ook 2-de hands aangeboden, hier en op marktplaats.
 
even om andere reacties buiten te sluiten :p
Miniak of Micron?
zo!

vreemde vergelijking, die akai miniak is nog lang niet op de markt. pas als hij een tijdje te koop is en je er een poos mee hebt kunnen spelen kan je pas een vergelijking trekken.
de specificaties duiden op een soort van Micron opvolger, maar verder weten we niets.
en waarom sluit je de rest van de genoemde synths nou uit ? heb je ze allemaal geprobeerd, of moet ie echt zo klein zijn ?
 
Een Waldorf Micro Q Keys Omega voor minder dan 300 euro? In alkmaar? Weet je dat zeker?
 
het wordt waarschijnlijk toch weer een andere :p de Waldorf Blofeld, zonder keys.. is dezelfde prijs, beter voor synthese, en niet groot. ik koop later misschien nog wel een micron of de miniak als die dezelfde synth blijkt te zijn als de micron
 
Back
Top