MO8 of ES 8 of XS 8 ? Welke Kiezen?

Ik heb geen gezoem rond mijn voeding. Vind het eigenlijk wel een beetje slecht dat die toets er niet goed in lag. Je zou toch zeggen dat ze daar de boel controleren.

Hoe bevalt hij verder?
 
Ik heb geen gezoem rond mijn voeding. Vind het eigenlijk wel een beetje slecht dat die toets er niet goed in lag. Je zou toch zeggen dat ze daar de boel controleren.

Weet je dat zeker?
Ik hoorde het eerst ook niet, maar nu hij op mijn kamer staat, hoor ik het wel.
Moet er wel bij zeggen dat het op mijn kamer helemaal stil is, er staan geen apparaten zoals computers aan, of iets anders wat lawaai maakt, je hoort er in principe een speld vallen.
In de keuken bijvoorbeeld, waar een radio zacht aan staat en een computer verder weg op de achtergrond stond te zoemen hoorde ik het niet.

Het is overigens niet abnormaal dat een voeding zoemt, ik heb aardig wat apparaten gehad waarbij de voeding of adapter aan het zoemen of brommen was, het kan misschien ook nog wel aan de stroomtoevoer liggen.

Wat me overigens ook opvalt aan de Nord Stage is dat de stekker niet geaard is, terwijl dit bij de meeste moderne apparaten dus wel zo is.

Hoe bevalt hij verder?

Opzich wel goed, hoewel ik nu ik er wat langer achter zit, hem toch af en toe wel wat beperkt vind qua sounds, Nord had er in principe wel wat meer samples van andere instrumenten in mogen zetten, een lekkere string sectie ontbreekt bijvoorbeeld ook, en dat is toch wel fijn als je die hebt om met een piano te layeren.

Maargoed, ik ben de afgelopen dagen ook best wel wat moe, en niet echt in een muzikale bui, en dan klinkt op één of andere wijze alles minder.

Een ander irritatie puntje is dat bij bijvoorbeeld pianos of rhodes bij bepaalde harmoniën, met name tussen C4 & C5, een soort van vervorming optreed bij luidere volumes.
Overigens gebruik ik nu een hoofdtelefoon om te luisteren, een AKG K601, die is best wel high-end, dus daar ligt het niet aan.
Eerst dacht ik dat dit misschien kwam door mindere versterking of een wat slechtere DAC in de NS, maar ik kan het effect ook nabootsen op mijn PC met VSTI's, en die computer gebruikt een Emu 1820M geluidskaart, en die is zeker niet slecht.
Blijkbaar is dit normaal en heb ik dit niet eerder opgemerkt, was waarschijnlijk er eerder niet zo bewust van.

Maar omdat ik dus niet altijd met een hoofdtelefoon op wil spelen op de NS, zoek ik nog een paar redelijk betaalbare speakers.
Ik had zelf bijvoorbeeld in gedachten om een paar redelijke computer speakers er op aan te sluiten, zoals een Logitech Z-2300 setje.

Wat raden jullie aan voor toch wel een aardige weergave van de sounds van de Nord Stage?
 
Wat raden jullie aan voor toch wel een aardige weergave van de sounds van de Nord Stage?

Ik heb een paar Alesis Monitor One Active 520 monitoren op mijn Yamaha MO8 aangesloten. Ben er zeker niet ontevreden over.
 
Zou niet voor dat Logitech spul gaan. Maar inderdaad Alesis of KRK.

Ik heb een paar Alesis Monitor One Active 520 monitoren op mijn Yamaha MO8 aangesloten. Ben er zeker niet ontevreden over.

Ik heb nog even gekeken naar dat Alesis spul, zou volgens de recensies wel goed klinken, helaas zag bij heel veel gebruikers reviews op sonicstate dat de speakers kuren gaan vertonen na een relatief korte tijd, de condensators worden namelijk te heet, en gaan stuk.

Een ander probleem is ruimte, om een goed geluid te krijgen moeten de speakers in principe voor mij staan, op dezelfde hoogte.
Aangezien op mijn kamer niet heel veel ruimte (over) is, en het plafond scheef afloopt, kunnen daar echt geen fullsize speakers staan, tenminste niet op gelijke hoogte van mijzelf.

Wat mij misschien wel intressant lijkt zijn de Audioengine A2 speakers, deze zijn in principe klein genoeg om op de zijkanten van de Nord Stage te zetten, en zouden ook behoorlijk goed klinken.
 
Alle hifi of computer-speakertjes kan je in princiepe vergeten. Vanwege de dynamiek/output van je Stage zal je altijd moeten oppassen...en kan je dus nooit uit je Stage halen wat er inzit (aan body van je sound)
Het kan, maar ga liever voor een keyboardcombo dan voor dat soort speakertjes, ook al is dat mono en ook al ben ik er zelf geen fan van.
Of zet gewoon je Stage zo neer dat er wel monitortjes achter kunnen en ga dan voor het beste binnen je budget...tot op een bepaald bedrag maakt het qua kwaliteit toch niets uit (ze klinken anders t.o.v. elkaar maar de kwaliteit is hetzelfde). Al die kuren die mensen in reviews vaak omschrijven zijn 5 zeikerds van 100'en zo niet 1000'n gebruikers
 
Alle hifi of computer-speakertjes kan je in princiepe vergeten. Vanwege de dynamiek/output van je Stage zal je altijd moeten oppassen...en kan je dus nooit uit je Stage halen wat er inzit (aan body van je sound)
Het kan, maar ga liever voor een keyboardcombo dan voor dat soort speakertjes, ook al is dat mono en ook al ben ik er zelf geen fan van.

Nou, ik heb een poosje stage gelopen in een kleine muziekwinkel, en daar hadden ze dus ook van die keyboardcombo's en verschillende PA monitoren/speakers.
Eerlijk gezegd was ik er helemaal niet onder de indruk van, klonken in principe een stuk slechter dan goede hifi speakers, veel vermogen en volume hebben ze wel.
En mono is natuurlijk helemaal geen optie, de samples in de Nord zijn stereo, je moet gewoon een stereo systeem daarvoor hebben, mono is niks.
Goede hifi speakers zijn er volgens mij juist op gebouwd om de meest natuurlijke weergave te geven van muziek/geluid, tenminste dat is wel het uitganspunt van hifi.

Of zet gewoon je Stage zo neer dat er wel monitortjes achter kunnen en ga dan voor het beste binnen je budget...tot op een bepaald bedrag maakt het qua kwaliteit toch niets uit (ze klinken anders t.o.v. elkaar maar de kwaliteit is hetzelfde).

Tsja, zoals ik al zei, de ruimte is beperkt, ik weet niet of dat gaat lukken.

Al die kuren die mensen in reviews vaak omschrijven zijn 5 zeikerds van 100'en zo niet 1000'n gebruikers

Mijn ervaring in het verleden met zulke reviews is dat het toch meestal wel klopte, vooral als een groot aantal reviews hetzelfde probleem beschrijven, ik heb in het verleden ook producten gekocht met de gedachte dat zulke reviews gewoon wat gezeur was, helaas kwam ik er toch achter dat de genoemde problemen vaak wel aanwezig waren.
 
afmixen op een hifi set is inderdaad ook super aan te raden omdat het zo lekker recht is.
Maare I rest my case hahaha succes met alles
 
Kom zeg, je hebt nou een monstersynt en die ga je door hifi-logitekjes beluisteren ?? Nou, hou je brandblusser maar paraat...Manu heeft gelijk, je zet geen karrewielen onder een rode Ferrari.
Zorg nou effe voor een paar goeie monitortjes, als je stereo wilt. Alesis is beslist niks mis mee, whatever people say. KRK Rokit is ook geweldig voor dit doel. Mooi vlakke frequentie-karakteristiek. Ik kan je zeggen dat er niks klopt van die reviews die je gelezen hebt.
En waarom is mono niks? Als je een NS of een andere goeie synt door een goed mono-systeem stuurt klinkt hij ook geweldig.
Op repetities gebruik ik niks anders. Treed je op met de band dan ga je sowieso stereo over de FOH.

Kijk effe op marktplaats en scoor een paar van die boxjes.

Vergeet niet dat zo'n synt i.c.m. je versterking altijd een compromis is. Heb je wel eens pal naast een B3+Leslie122 gestaan? De volgende keer dat je je NS hoort gooi je hem in de vuilnisbak. Wel eens onder de openstaande klep van een vleugel gehangen? In vergelijking met die rijkdom klinkt elke synt/wannabe-vleugel als een casiootje.
Je hebt met die NS een topapparaat en i.c.m. goeie flat-studiomonitors of een goeie mono-combo zit je on top of the world..
Maar please, NO LOGITEK-MEUK...
 
Laatst gewijzigd:
Kom zeg, je hebt nou een monstersynt en die ga je door hifi-logitekjes beluisteren ?? Nou, hou je brandblusser maar paraat...Manu heeft gelijk, je zet geen karrewielen onder een rode Ferrari.
Zorg nou effe voor een paar goeie monitortjes, als je stereo wilt. Alesis is beslist niks mis mee, whatever people say. KRK Rokit is ook geweldig voor dit doel. Mooi vlakke frequentie-karakteristiek. Ik kan je zeggen dat er niks klopt van die reviews die je gelezen hebt.

Kijk effe op marktplaats en scoor een paar van die dingen.

Hahaha...of koop op z'n minst wat reserve speakertjes zodat je ze regelmatig kan vervangen:D!
Geluid, hoe hard ook uit een cd-speler is wat anders dan een synth die je bespeeld...vlak zijn, helemaal de goedkope (en in hifi is goedkoop soms zelfs behoorlijk wat euros) hifi speakers al helemaal niet.
Je inversteert in een top synth om vervolgens te bezuinigen op net zo belangrijk iets (wil je dat je Nord echt tot z'n recht komt). Als je het geld nu niet hebt liggen wacht dan gewoon en ga voor iets zoals hierboven beschreven.
 
Ik wil ook monitors kopen voor mn Nord Stage. Dus KRK is bovengemiddeld goed hiervoor? En welk type dan?

Btw: ik hoor een ook een lichte zoem uit de voeding komen.
 
Een probleem heb je pas als je een zoem uit je outputs hoort...heeeeeeeeeel veel electrische apparaten in je huis hebben dezelfde brom (in meer of mindere mate).
Kan ook de stroomvoorziening in je huis zijn of gewoon de brom/zoem die wel vaker in voedingen zit. Als ik geen geluid maak in de studioruimte maar al mijn gear staat aan dan weet je ook niet wat je hoort (als je er specifiek naar gaat luisteren en gaat zoeken:D)
 
Ik wil ook monitors kopen voor mn Nord Stage. Dus KRK is bovengemiddeld goed hiervoor? En welk type dan?

KRK is niet bovengemiddeld goed, en er zijn eigenlijk geen andere bovengemiddeld goed. Ga naar een winkel die ruim keus heeft en neem referentie cd's mee, of eigen muziek...of in ieder geval muziek die je klankmatig kent, lekker vind klinken, en ga A'B'n. Dus op gehoor de monitoren vergelijken en ga dan voor die jij het prettigst vind klinken!

Nogmaals tegenwoordig is heel veel in monitorenland wat in dezelfde prijscategorie zit gelijk in kwaliteit. Datzelfde geldt ook in de hogere prijscategorie. Kijk goed naar je budget en ga dan voor wat jij het lekkerst vind klinken. Vergeet reviews hierin, elk merk kan net zo kapot en net zo snel kapot gaan als welk ander merk dan ook, daar is geen lijn in te trekken (in de goedkopere klasse met name dan)

KRK zeker proberen...lijn en grote hangt van smaak en budget af, maar staar je nogmaals niet blind op de KRK's want er is zo veel te krijgen nowadays
 
Heb hier een ouwe Behringer. Nou zul je zeggen, Behringer, is dat niet die goedkope chinees? Ja, en klinkt nog niet eens erg gek. Niet veel mis mee. Rolandcombos, ook zeer aan te raden.
Heb ook nog een ouwe Chorusline van Dynacord. Klinkt ook goed.
En KRK V4, klinkt goed, maar hier ook opletten voor overbelasting.

Laatst eens over Dynaudios gespeeld. Superspeakers, maar niet eens zoveel beter klinkend dan KRK/Alesis/Esi, die 10x goedkoper zijn.

Er is teveel om op te noemen. Ik zou zeggen, begin maar met een combo van marktplaats. Dan heb je in ieder geval de veiligheid dat je hem niet zo snel opblaast. Dat Hifi spul is niet bestand tegen de vermogens die jij soms uitstuurt uit je synt. 1 keer op een verkeerd moment aan 1 knopje draaien kan al betekenen dat je getrakteerd wordt op een rookwolk. Is altijd gevaarlijk natuurlijk, maar met zo'n combootje zit je veilig, die kunnen wel wat hebben.

Voor de rest, lekker spelen en hard doe ik met een goeie koptelefoon. BeyerDynamic of zoiets.
 
Yep, die Behringer monitor speakertjes zijn een goede combo van 'studio' monitoren met een hifi karakter dus heel geschikt voor wat je wilt met je stage. Het zijn speakers die totaaaaaaal ongeschikt zijn om een eerlijk beeld te krijgen van je productie maar klinken wel lekker. Dat is ook gelijk in het bovenste voorbeeld een ding; lekker klinken of goed klinken. Je hebt kans dat als je speakers luistert je de goedkopere soms lekkerder vind klinken omdat daar dan vaak ergens wel een boost zit, net als bij die Behringers een boost in zowel het hoog als laag. Dat overtuigd je vaak meer dan een vlakkere speaker die rechter is in zijn frequentie spectrum/weergave

Try them, goedkoop en lekker voor wat je wilt. Werken ontzettend goed ook als dolby setje voor thuis;-) ken wel mensen die ze hebben staan thuis hahaha
 
Oke, ik ga volgende week maar eens bij Feedback wat testen. Ik heb inmiddels voor in de studio een hk-monitor gekocht (active). Nu nog voor thuis.
 
Opzich wel goed, hoewel ik nu ik er wat langer achter zit, hem toch af en toe wel wat beperkt vind qua sounds, Nord had er in principe wel wat meer samples van andere instrumenten in mogen zetten, een lekkere string sectie ontbreekt bijvoorbeeld ook, en dat is toch wel fijn als je die hebt om met een piano te layeren.

Een ander irritatie puntje is dat bij bijvoorbeeld pianos of rhodes bij bepaalde harmoniën, met name tussen C4 & C5, een soort van vervorming optreed bij luidere volumes.

Eerst dacht ik dat dit misschien kwam door mindere versterking of een wat slechtere DAC in de NS, maar ik kan het effect ook nabootsen op mijn PC met VSTI's, en die computer gebruikt een Emu 1820M geluidskaart, en die is zeker niet slecht.


De beperking aan de synt-kant die je hebt met de NS is hier door velen genoemd. Dus dat kan je onmogelijk verrassen. Lijkt mij.
Als je voor de charmes van de NS gaat heb je te maken met een heel sterk maar erg smal soundpallet. Dat wordt door velen betreurd (ook door mij), maar die dingen worden nou eenmaal zo gemaakt.

En vervorming ? Geloof het maar niet. Dat ligt echt aan je audio-keten en zeker niet aan je NS.

Nou heb je hem pas in huis en het lijkt wel of je er al een beetje spijt van hebt. Klopt dat? In dat geval hou ik me aanbevolen....:D
 
Ah joh, koop gewoon die Motif ES rack die hier voor 500 euro op het forum staat en je hebt het beste van beide! ;)
 
Back
Top