Nieuwe Synth

Beatbakker

Stamgast
Lid sinds
17 september 2007
Berichten
227
Locatie
Groningen
People.
Ik ben op zoek naar een nieuwe synth.
ik heb nu zelf een Yamaha motif es6.
ik produceer voornamelijk hiphop/R&b
dus zoek iets in die richting tegen een prijs van 500 (2dehands mag)

iemand suggesties?
 
Wat voor geluiden zoek je / mis je met je huidige setup? Hiphop is zo'n breed genre. Wat wil je doen? Dikke bassen? Leads? Effects? Beats?

Ik zou zeggen iets analoogs, maar misschien wil je juist wel een MPC.
 
Ja ik denk dat ik toe ben aan wat dikke leads en wat rauwer dan de motif zeg maar.
De Roland SH201 lijkt me ook wel wat.
iemand daar ervaring mee?
 
Ik heb een 201 gehad. Het is een vrij basic synth. Ik liep tegen de grenzen van die bak aan omdat ik op zoek was naar wat meer diepgang in synthese. Dus bij mij is hij ondertussen exit. Maar dat zegt alleen wat over mij...

Leads en basjes kan-ie wel aan. Heel erg rauw gaat het niet worden met m. "Gritty" kan-ie juist wel weer goed. Het filter vond ik beperkt, hij doet geen FM (wel ringmodulatie) en oversturingsmogelijkheden zijn er niet veel. Je kan tot 4 oscillatoren per sound gebruiken. Daarmee kan je je patches voldoende body meegeven, als je voor lief neemt dat t allemaal wat digitaal blijft klinken.

Als pluspunt heeft hij een supersaw en een feedback oscillator aan boord, en veel knoppen, dus hij is lekker hands-on. Ook heeft hij een aardige delay/reverb aan boord. Ik vond hem ook goed liggen in een mix, op de een of andere manier.

Het is geen hoogvlieger in het VA-segment, maar voor de minder ervaren knoppendraaier is het een erg fijn apparaat om goed vertrouwd te raken met de mogelijkheden van (substractive) synthese.

Maargoed, als je er nog vragen over hebt, stel ze maar :)
 
de 201 zou ik inderdaad niet nemen, ook eventjes gehad en die was vrij beperkt van mogelijkheden, redelijke sound maar toch niet om over naar huis te schrijven

wel handig om synthese op te leren denk ik

dikke leads? digitaal? analoog? met die motif kan je de an-expansie inbouwen, de an1x is volgens mij nog steeds een van de meest ondergewaardeerde en meest natuurlijke synths

die kan wel wat leadjes en basjes aan

zeer goede klinkende, en heb je dir"ect je pianos etc ook met je motif
 
Ja ik ben dus niet echt bekend met zulke apparaten..
maar om te beginnen leek dit me wel een leuk ding.
@ Lennart ik heb nog wel een vraagje..
het klopt dat hij alles via de usb doorspeelt naar Fruityloops of cubase?
 
Roland zegt hier over:
The SH-201 can be connected to a computer (Mac or PC) with one simple USB cable. Both MIDI and audio can be routed through the USB port. A VSTi software editor is included, which allows SH-201 sounds to be manipulated from within a VSTi-compatible host software sequencer.

Kortom: Ja. Je kunt hem als volledige VST gebruiken in je PC setup.

Zowiezo, op de site van roland kan je meer info + demo sounds vinden.
https://rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=769
 
Ik denk dat je gewoon een korg triton of iets in die geest nodig hebt. Al die hiphoppers zweren bij korg, om de een of andere reden... wat ik er van heb meegekregen dan iig.
 
Een Triton wordt lastig binnen het gestelde budget natuurlijk. En voor mij persoonlijk geldt: Als iedereen in t genre dezelfde apparatuur gebruikt, dan is het voor mij des te meer een reden om eens wat anders te pakken :)

Daarnaast: Als je al een workstation hebt staan, wil je dan de concurrent ernaast zetten, of wil je juist een heel ander type synth?

De Microkorg (XL) daarentegen is misschien juist wel een leuke optie. Meer synthesemogelijkheden dan de SH-201, en hij heeft een vocoder. Leuk voor echte old-school hiphop!
 
Ja precies en de korg kan mij ook niet veel nieuws brengen wat de motif niet kan.. denk ik.
Ik heb de SH201 al besteld. Morgen in huis waarschijnlijk.
Laat nog wel ff weten hoe die bevalt.
 
Oke bedankt ik denk dat het de Sh201 wordt.

asje handson controle wilt is een korg ms2000 bets breed te noemen
leuke sounds goede sequencer
hands on controll
z
en 300+ eu

hiphop r&b
denk dat een goede sample player ook wel is voor je
emu modules bv
evt zoon mpc station van emu ...met alles sounds on board
sc6


201 zou ik niet kopuh cheapo aftreksel van .........
wat was
:bekdicht:
 
Naja ik denk dat de 201 wel wat voor mij is als beginner in dat soort synths.
wat voor mpc station bedoel je?
 
Back
Top