Roland jp-8080 of Nord rack 2x?

Eurynom3

Ouwe rot
Lid sinds
29 januari 2009
Berichten
2.320
Locatie
Katwijk
Enige tijd terug heb ik al getwijfeld om mijn jp-8080 te verkopen en daar een nord rack 2x voor terug te kopen.

Omdat ik alleen wat demo's gehoord heb zou ik graag jullie advies horen over de verschillen tussen deze twee synthesizers. Nou kan ik zelf wel bepaalde specs gaan vergelijken maar eerlijk gezegd zegt mij dat niet heel veel.

Ik wil de synth voornamelijk voor leads en arrangements gebruiken, stijl: hardstyle/hardcore. De jp-8080 heeft zich al bewezen, maar ben gewoon erg benieuwd hoe de nord 2x is. Ik mis de helderheid bij de jp8080, iets wat ik hoop te vinden bij misschien een andere synth. Als ik beter een andere synth dan de nord rack 2x kan kiezen hoor ik dat ook graag.

Graag jullie mening en/of advies, dan wel toelichting :mega:
 
Laatst gewijzigd:
Ik mag me eigenaar noemen van beide synths, en kan je vertellen dat ze beide erg lekker klinken, en ook allebei hun sterke punten hebben.

Ik weet niet wat je er voor geluiden uit wilt halen. Als het gaat om de supersaws, dan moet je voor de JP 8000 gaan..

Verder denk ik dat de nord wat grittier klinkt, over het algemeen, en ook een wat strakker, substantieler geluid heeft (ik heb de X versie niet, het schijnt dat die X toch wat gladder klinkt vanwege 'betere' DA converters).

Daarnaast denk ik dat de JP een wat breder scala aan geluiden in zich heeft. Je hebt om te beginnen al meerdere waveforms, die op zich ook nog op diverse manieren aangepast kunnen worden kwa karakteristiek.

Uiteindelijk denk ik dat beide synths een goede keuze zijn. Ik snap niet precies wat je bedoelt met de helderheid van de JP.. volgens mij istie helder zat.. maar als de JP niet doet wat je wil, dan kan je idd beter zoeken naar een andere synth. Misschien kan je ook eens kijken naar een 2e hands virus B of C, die schijnen het ook goed te doen in dat genre.

Verder zijn er ook talloze plugins die je kan gebruiken. Ik weet niet of je een software sequencer zoals cubase of zo gebruikt, maar als dat het geval is, dan gaat er en hele wereld voor je open. Probeer bijvoorbeeld Sylenth1 eens, daar raken de hardstylegabberaars en de tranceheads niet over uitgepraat..

http://www.lennardigital.com/modules/sylenth1/
 
Bedankt voor je reactie. Grotendeels wil ik lead sounds eruit halen. Kicks, soundscapes en noem maar op haal ik uit andere bronnen. Hou zelf van 'scheurende snijdende leads' waarbij redelijk wat portamento gebruikt wordt.

Zelf ben ik ook eigenaar van een virus ti en wanneer ik die vergelijk met de jp8080 moet ik concluderen dat de jp8080 een stuk 'modderiger' en minder zuiver klinkt. Ik mis de heldere scherpe klank. Indien ik ook een virus b of c moet overwegen hoor ik dat graag. Vraag mezelf alleen wel af of de virus b of c een toevoeging is voor de virus ti. Misschien dat iemand dat kan vertellen?

Cubase & Sylenth1 heb ik ook in mijn bezit. Ik blijf echter van mening dat hardware een mooier en sterker geluid produceert dan software, vandaar dat ik hardware wil en zo min mogelijk software. (De discussie over hardware vs. software lijkt me hier onnodig)
 
Tja.. ik denk dat je dan idd de nord maar moet overwegen. Maar realiseer je dan wel dat er blijkbaar een verschil zit tussen de X en de oude versie. Als meer 'grit' wilt (vertaalt zich in scheuren), dan kan je beter voor de non-X versie gaan. Wat ik trouwens een nadeel van de nord vind, is dat als je resonantie toevougt aan het filter, alle laag er gheel snel uitgeknepen word.. maar zolang je niet te veel resonantie gebruikt, is het een vette synth.

Als geld geen hele grote rol speelt, dan doe je er ook goed aan om eens de Prophet 08 onder de loep te nemen.. of de DSI Mopho als polyfonie niet hoeft. Je kunt hier messscherpe leads en lekkere volle en vette bassen uit halen, debiele effecten en heerlijke sweeps en zo. Het nadeel van de mopho is het beperkte aantal knoppen, maar er is wel een gratis software editor (geen VST overigens).

Een impressie: http://video.google.nl/videosearch?...=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=mopho+techno&hl=nl&emb=0

en een track met alleen de mopho: http://video.google.nl/videosearch?...=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=mopho+techno&hl=nl&emb=0
 
Dus jij zegt dat de Nord rack 2 misschien wel beter bij mijn wensen past dan een Nord rack 2 x? Zo ja, zou jij (of iemand anders) uit kunnen leggen waarom deze dan beter past? Heeft het een 'rauwere' sound? Of wat is precies het verschil?
 
Misschien moet ik ook overwegen om een virus c te nemen. Vraag me alleen wel af of dit een toevoeging is bij de virus ti die ik al heb..
 
Met een Virus Ti + JP8080 zou je echt de meest dikke hardstyle/core leads moeten kunnen maken. Met een Ti alleen al. Ik denk dat een nord erbij niet ineens je probleem oplost. Verdiep je meer in de Ti + JP want dat is echt een gouden combinatie.
suc6 :okdan:
 
Met een Virus Ti + JP8080 zou je echt de meest dikke hardstyle/core leads moeten kunnen maken. Met een Ti alleen al. Ik denk dat een nord erbij niet ineens je probleem oplost. Verdiep je meer in de Ti + JP want dat is echt een gouden combinatie.
suc6 :okdan:

Ik zeg nergens dat het met de ti niet lukt, dat gaat juist perfect. Ben alleen niet geheel tevreden over de jp8080. Merk toch dat ik meer van 'cleanere & heldere' sounds ala virus ti hou. Vandaar dat ik de jp-8080 wellicht ga verkopen en daar een andere synth voor ga halen.

Ik zeg dus nergens dat het me niet lukt :) Ben alleen op zoek naar een andere sound!
 
Dus de JP8080 heeft een nog "modderige" sound dan de Virus TI? Ik vind de virus al niet heel erg clean klinken...

Ik zoek eigenlijk ook iets voor bij de TI, en dacht ook aan een Roland Jp-8080; maar die valt dan af. Wordt het waarschijnlijk een Waldorf blofeld of Nord.

Misschien is een blofeld ook iets voor jou, die heeft zeker een heldere, cleane sound. Maar ik twijfel of hij voor "vette hardcore leads" echt geschikt is...
 
Ik zou iig naast een Ti zeker geen C zetten. Zoals Demiax ook zegt is de Virus met JP een super combinatie (althans dat vind ik ook), maar kennelijk is deze combinatie niet helemaal voor jou. Wat je bedoelt met dat smeren van de JP kan ik inkomen met wat je bedoelt. De Virus klinkt imo opener. Ik heb zelf geen ervaring met de Nord Lead en kan daar niks zinnigs over zeggen.
 
Ik heb toch besloten om een virus c te kopen. Als hij me bevalt verkoop ik de jp-8080 en hou ik de virus c. Wanneer hij niet bevalt hou ik de jp-8080 en ruil ik de c in tegen een nord rack 2.
 
Back
Top