Virus B of Nord lead 2

reignofchaos

Totale wanorde!
Lid sinds
7 november 2006
Berichten
189
Locatie
Rotterdam
Heja...

Ik zit echt zo te twijfelen.
Ik kan 1 keer per jaar iets aanschaffen. (vakantiegeld)

Een Virus B of een Nord 2... Het is voor Electro (house)
en ik produceer af en toe hardcore.

Kwa helderheid vind ik de Nord veel lekkerder klinken.
Kwa sounddesign kan je met de Virus denk ik toch veel meer.

Ook heb ik problemen met apparatuur met gebreken.
Raar verhaal. Maar ik hou der niet van als knoppen los zitten enzo.
En ik zie bij Virussen vaak knoppen los zitten.

Hoort dit?

Alvast bedankttttttttttt
 
ze klinken beide goed ; nord iets rauwer, virus meer upto date
kheb trouwens een virus b indigo te koop staan :)
 
Ik zou zelf voor de Virus gaan, maar uiteindelijk moet je kiezen wat JIJ het beste vindt klinken of wat het meest aansluit bij je behoeftes. De Virus is naar mijn idee veelzijdiger, maar anderen zweren weer bij de Nord Lead 2.

Over loszittende knoppen zou ik me niet zo druk maken, de Virus is heel degelijk gebouwd en gaat niet zomaar kapot. Gewoon even goed opletten/controleren als je er een gaat bekijken.
 
Wat de knoppen betreft kan er wel eens wat speling in de knoppen zitten (vooral de cutoff en resonance), maar dat hangt echt af van de vorige eigenaar en het gebruik door hem. Overigens werken de knoppen dan nog wel prima hoor. Maar ik denk dat je dit bij elk apparaat tegenkomt, ook bij een Nord. Iig is de virus zeer solide gebouwd zoals Napole0n ook al zegt. Maar vooral je eigen smaak volgens, want het gaat er natuurlijk wel om of de synth bij jou past en je wensen.
 
virus klinkt in mijn ogen duisterder en schreeuwiger, de nord leads industrieler en cleaner. ikzelf ben geswitched naar een nord, hoewel dat scheurwnde me wel bevalt van de virus. de virus klinkt heel slick, soepel, alsof hij in de jus ligt. denk dat dat komt door interne fx, vond t iets te soepeltjes. de nord is wat eerlijker qua sound voor mijn gevoel. ook vindt ik de virus een hell om te programeren, stiekem zitten er toch nog veel functies in menus... de nord is beperkter maar leuker en makkenlijker om geluiden from scratch mee te maken. dat zijn mijn bevindingen. voor de 538 fedde le grand achtige muziek zou ik een virus nemen, de nord staan de geluiden losser uit elkaar. weet niet hie ik dit anders moet verwoorden :)
 
Heej zoiezo bedankt allemaal!

Ik heb een jaar terug een Virus C gehad. Ik vond de sound iets te blikkerig.
Maar dat kan ook komen omdat ik toen de ballen verstand had van synthese.

Natuurlijk is er tegenwoordig de Discovery maar ik vind deze absoluut niet in de buurt
komen van een Nord Lead 2. Kwa klank een heel klein beetje, maar kwa power absoluut niet. Mmmmmm... Moeilijk.

Ik heb wel aardig wat freeware fx op mijn computer staan kwa Nord.
Paar leuke distortions en een paar leuke filters.

Kwa fx boeit het me niet zoveel. Puur de osc's en de filters, en de mogelijkheden!

Oh ja trouwens, ben tot nu toe alleen nog in het bezit van een Machinedrum en een Micron.
Misschien ook wel belangrijk wat er een beetje bijpast.
 
misschien dien je het volgende ook wel in overweging te nemen : Nordlead kan maar 4 sounds stapelen, met een Virus kan je op 16 Midikanalen verschillende klanken tegelijk aansturen. Als je -zoals ik lees- niet veel apparatuur hebt, kan dit een te overwegen factor zijn.
Andere pre voor Virus is dat je er inputs op hebt dus je kan (bvb je machinedrum) erdoor jagen (of virus als vocoder).
Heb ze allebei gehad, en de virus heb ik nog...
 
misschien dien je het volgende ook wel in overweging te nemen : Nordlead kan maar 4 sounds stapelen, met een Virus kan je op 16 Midikanalen verschillende klanken tegelijk aansturen. ...
Dat zijn 16 klanken, maar hoeveel voices is dat dan...? Dat is in wezen het belangrijkste!
Als er slechts één voice nodig is per klank, dan kan de Nordlead via 4 Midi kanalen er 32 weegeven. (In principe dan, want bij de NL2X zijn dat er natuurlijk 24 op hetzelfde moment, maar er zijn er 32 beschikbaar in een song) Je bent de percussion mode vergeten. :)

Ik begrijp nog steeds niet waarom de percussion mode alleen voor 'drum' klanken gebruikt wordt. Per slot kan het keyboard hier in maximaal 8 zones verdeeld worden. Wel met beperkingen, zoals de LFO's en Arpeggiator, maar best interessant Je kan zelfs de Arpeggiator hier laten verspringen tussen verschillende tempo's...

Wout
 
Back
Top