Welke synt met goeie piano

woodybeck

Ingeburgerd
Lid sinds
5 Maart 2008
Berichten
70
Locatie
Boskoop
Ik kom er maar niet uit.
Speel in een jazz-rock/fusion-bandje. Gewoon voor de lol.
Mijn huidige set bestaat uit een Motif7-Classic en een Korg Extreme.
Ik heb ook nog een S90ES, maar vanwege rugproblemen krijg ik dat ding niet meer de trap af en op.
In de Motif en Korg is niet 1 goede pianosound voorhanden, vind ik. De S90Es is subliem, maar daar kan ik niet meer mee slepen.

Ik zoek nu 1 synt/keyboard waarmee ik kan optreden (dus niet te zwaar) en waarin:
1. Goeie piano
2. Goeie Hammond
3. Goeie synt-sounds (pads en zo)

Heb de NordStage overwogen, maar die vind ik echt mager op het gebied van de Synt-sounds. De Hammond is super, maar ook de ac. piano vind ik tegenvallen.

De XS7 heb ik geprobeerd. Vind ik geweldig. Springt er toch weer uit.
Ik weet dat hij qua orgel niet tegen de NordStage is opgewassen, maar de synt-sounds zijn zo overweldigend super. (persoonlijke smaak..)
De vraag is: hoe goed is de piano van de XS. Heb niet de tijd gehad om dat eens uitvoerig uit te proberen.
 
Als ik het even enkel over de piano heb:
Ben eens met een vriend een defecte (toen niet meer eigenlijk) roland phantom (denk ik, of de vorige versie. Allesinds dat duurste grijze modelletje) gaan ophalen. De technicus vertelde over een vorige klant (denk ik) die een soort studie had gemaakt over de pianosounds in alle workstations ed. en hieruit kwam deze het beste.
Maar dit gaat enkel over pianosounds en weet ook niet wie die bestudeerder was, maar het geeft toch al een beetje een beeld.

Gagarin
 
Kon je in de Motif XS niet de piano laden van de ES90? Ik dacht dat daar een update voor was? Maar kan er ook helemaal naast zitten.

Edit: Of zit in de XS niet gewoon de ES90 piano?
 
een egte piano wilde ik posten
maarje hebt een serieuse vraag ;
een motigf .../. trinity met de juiste sounds on board

je moet je zelf afvragen waar is welke synth goed in ...
zoals de trinity is meer synth / playable dan een piano synth aka de kurzweils enso [duur ]
de trinitystaat nu ergens te koop 450 met t moss [z1 ] board erin
klinkt egt heel lekker
zegik analoog freak
sc6
 
De eerste modelletjes van Roland Phantom vind ik persoonlijk nogal kil klinken, klinkt de MM6 beter...
Maar mocht ik het voor het zeggen hebben, zou ik op zoek gaan naar een Kurzweil....
Een klein probleempje vormt zich bij het budget hé... een goeie piano-klank kost geld, zeker als er dan naast (meestal) die sample/ROM-brok een synthgedeelte zou moeten inzitten... Met een uitstekende kwaliteit...
Heb je al gedachte aan bv een stagepiano in combinatie met een module, of iets dergelijks?
 
Ik heb een goeie pianosound. De S90ES. Die vind ik formidabel klinken. Dus de Kurzweil heb ik niet nodig. Ik wil al dat gewicht niet meer meeslepen.
Heb de NordStage compact geprobeerd. 10 kilogram. Dat bedoel ik, alleen voldoet hij klankmatig niet imo. De S90ES vind ik veel mooier (behalve de orgelgeluiden). Is natuurlijk persoonlijk, maar ik hoor iets vreemds aan die pianosamples, vooral in de hogere regionen.

Misschien is die Compact toch ideaal, want misschien klinkt hij in de band wel super. Maar dan nog zit ik met die beperkte synt. Vroeg me gewoon af of er andere "lichte" keyboards zijn die goede piano/orgel/synt sounds bieden.

De XS7 weegt 17kg. Is nog te doen. Ga hem deze week nog eens vergelijken met de NordStage.
 
Dit is echt een kwestie van smaak.
Aantal punten van mijn kant.
- De S90ES heeft naar mijn idee inderdaad de beste pianoklank van het moment.
- Zo'n goede pianosound komt NOOIT volledig tot z'n recht bij live-optredens (ik maak uit jouw verhaal op dat je het vooral voor live gebruikt?)
- Een Nord Stage is daarom enorm goed geschikt. En heeft (naar mijn idee) een prima akoestische piano (dat zullen er wel meer zeggen ben ik bang)!
- Maar ook uit die Motif moet een goeie pianosound te brouwen zijn. En volgens mij is er een manier om de S90ES pianosamples erin te krijgen.
Ik gebruik een oude Motif rack voor alles. En heb (na wat tweaken weliswaar) echt een prima pianosound voor live gebrouwd.

Ik zat met hetzelfde probleem. Het gewicht van m'n S80. Heb nu dus een 76 toetsen midicontroller icm Motif Rack of m'n MacBookje met VST's.
 
Jost, denk dat je gelijk hebt. Die mooie pianoklank gaat een beetje verloren in het rumoer van de band. Denk dat de NordStage wel stand houdt.

De piano van de Motif-Classic vind ik ronduit belabberd. Ik sleep al jaren (sinds 2001) met deze bak, en ik ben er dol op, maar de tijd begint wel aan hem te knagen.
Tis gewoon een lastig probleem. Ga nou de NordStage eens 1 op 1 vergelijken met de XS7.

Voordeel NordStage compact: superlicht, geweldige Hammond, iets mindere piano en zeer beperkte synt. Is echt een geweldig apparaat, maar iets teveel compromissen.

Voordeel XS: geweldig gave bak, ik blijf maar zitten op dat krukkie bij Feedback. Die Motif-XS is niet te vergelijken met de Classic, wat is dat ding volwassen geworden.
Dit is echt een monster. Maja, heb ik dat nodig.

Er komt er vanzelf een bovendrijven op den duur. Zo is het ook weer...
 
Toch jammer dat je de Kurzweils niet noemt. Die PC3 lijn is echt top. De klanken weten mij in ieder geval dusdanig te overtuigen dat ik deze serie (voor mij specifiek de PC3X) als serieuze kandidaat beschouw om mijn Yamaha Mo6 op te volgen.
 
Jost, denk dat je gelijk hebt. Die mooie pianoklank gaat een beetje verloren in het rumoer van de band. Denk dat de NordStage wel stand houdt.
Het klopt wel dat de klank wat verloren gaat, maar vanaf het moment dat je wat moet soleren, of echt naar voren (moet) komen in de mix hoor je het toch wel hoor (dingen als 'i've got the music in me' enal:bekdicht:).
keuzeskeuzeskeuzes:)
 
Je kan de S90es piano gewoon in de XS laden. Die is identiek aan de S90es. Je hebt alleen maar sample geheugen nodig. Ik doe zelf niet anders.
 
Je kan de S90es piano gewoon in de XS laden. Die is identiek aan de S90es. Je hebt alleen maar sample geheugen nodig. Ik doe zelf niet anders.

Het kan dus wel, ik dacht ook dat ik dat gelezen had.

Mijn voorkeur gaat iig ook uit naar de ES90 Piano sound. Zelf vind ik de preset synth geluiden in een Roland wel weer sterker, maar dat is een kwestie van smaak en als je zelf patches gaat maken om de Motif kun je natuurlijk een wereld van verschil creëren ten opzichte van de presets.
 
Je kunt ook gewoon een keyboard kopen natuurlijk.
Zelf heb ik voor alleen wat piano (alle soorten en maten) een Yamaha PSR-E313 gekocht.
Bevalt waanzinnig goed moet ik zeggen. Bovendien kun je dan sounds Dual layeren.
Met splitpoint enz. en heeft een stuk of 500 sounds. Kost maar 200 euro bij Thomann. Kun je er net zo goed een losse vintage tweedehands polysynth bijkopen. Die nieuwe synthesizers klinken toch ruk en hebben niet de power van een oude analoge polysynth.
 
De Hammond sounds zijn ook prachtig uit die PSR-E313 trouwens.
De nieuwere Yamaha PSR-E413 heeft ook nog een tweeknops synthfunctie aan bord maar heeft dan weer geen echte Midi maar alleen USB.
 
Het kan dus wel, ik dacht ook dat ik dat gelezen had.

Mijn voorkeur gaat iig ook uit naar de ES90 Piano sound. Zelf vind ik de preset synth geluiden in een Roland wel weer sterker, maar dat is een kwestie van smaak en als je zelf patches gaat maken om de Motif kun je natuurlijk een wereld van verschil creëren ten opzichte van de presets.

Heel mooi dat je de S90ES kunt laden. Dat betekent iig een groot aantal extra punten voor de XS7.

Voordeel is ook dat ik de Motif al erg goed ken. Heb er zelfs een windows-programma voor geschreven, Master-Reorder, waarmee je de Masters in andere volgordes kunt zetten.:peukie:

Nog een groot voordeel van die Motifs is de geweldige MasterSection. Waarmee je 4 externe apparaten uitgebreid kunt aansturen. Maja, dat ga ik natuurlijk niet OnStage gebruiken. Ik wil gewoon 1 kist met inhoud voor mijn gigs.

Maar ik heb de NordStage nog niet vaarwel gezegd. Die Hammond is wel helemaal super. Realtime tweaking is super. Layeren is geweldig.
Piano is goed, maar geen S90ES. (nogmaals: persoonlijke smaak). Wat echt geen partij is voor de XS7 is de syntsectie.

Aan de andere kant, layeren en tweaken kan ook op de XS7, moet je wel eerst een Performance maken thuis, waar je dit inbouwt.:eureka:

Ik ga eerst nog maar eens luisteren.
 
En misschien is dit topic interessant om door te lezen.
 
Wanneer je erg tevreden bent met je S90es zou ik, wanneer je het budget hebt, zeker de XS7 overwegen en dan de S90es sample inladen! Echt alles goed voor mekaar:). Ik vind de orgeltjes van de ES zeker niet verkeerd, en persoonlijk beter klinken als de Rolandorgelsound. Wil je alles in 1 zou ik dus zeker voor de XS7 gaan. Als je meer voor de Nord zou gaan (die echt beter dan de Motif zijn), zou ik zelf de Nord Electro 3 in combinatie met een goede synth(sound)module kopen i.p.v de Nord stage. Dit omdat de Electro 3 dezelfde orgelengine heeft als de C1 en dus nog beter als die van de Stage. De piano's van de Nord Electro en Stage zijn gelijk en worden regelmatig geupdated en wellicht zit er wat tussen wat je ligt. Dus je hebt dan en een verschrikkelijk goede hammond, e-piano's en een naar eigen wens toe te voegen synthesizer module.
 
Nord Electro 3 i.c.m. Nord Lead 2X (rack)?

Zelf blijf ik zweren bij de Yamaha C7 XXL 1 (2.1 versie) pianosample, ik heb tot nu toe nog nergens een betere pianosample (al dan niet Nord) gehoord, en 'k krijg ook geregeld complimenten over mijn pianoklank. Deze sample is nu niet meer te vinden op de site, overigens.
 
Back
Top